4596
Sök

stereoproblem: Alla högtalare la av utom baslådan

282 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#1
Tja..
Satte in en Pioneer DEH-50UB i 440:In för en vecka sen.. Köpte även 4 koaxilhögtalare och en aktiv baslåda. När jag idag lyssnade så var det till en början som vanligt.. Men när jag ökade volymen en aning så la alla 4 högtalare av (utom basen) Testade att starta om stereon, men det var samma sak som förut... Kan det vara någon högtalarkabel som har blevit kortsluten? Tror inte slutsteget har pajjat eftersom det blev inge brus eller rök... Hade inte nån värst hög volym heller...

Tack på förhand.


20 Inlägg
13 januari 2009
#2
låter skumt. men ibland så måste man lägga till en Kondensator. för så där kan det bli om man inte har det. blir för lite ström.

Olle

282 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#3
Kollade lite på kartongen till högtalarna och på framsidan av kartongen står det 4 OHM, och på baksidan står det 2 OHM (mycket konstigt..) och det är märket JBL... Spelaren är pioneer och den är gjord för 4-8 OHM.. Har steget i spelaren pajjat eftersom jag har haft för lite OHM i högtalarna?


1 418 Inlägg
13 januari 2009
#4
Mitsubitschi skrev:
låter skumt. men ibland så måste man lägga till en Kondensator. för så där kan det bli om man inte har det. blir för lite ström.

????????

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

627 Inlägg
13 januari 2009
#5
Låter ju som om det är för lite ström det handlar om.. men fungerar dom nu? Om du inte höjer volymen? Det där med kondensator tror jag inte stämmer.. håller med ovanstående inlägg "????". Om det är för lite ström kan det vara så att batteriet helt enkelt inte pallar med. Kondensator på det skapar mer oreda! Nytt batteri som gäller isåfall.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

282 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#6
mastrovious skrev:
Låter ju som om det är för lite ström det handlar om.. men fungerar dom nu? Om du inte höjer volymen? Det där med kondensator tror jag inte stämmer.. håller med ovanstående inlägg "????". Om det är för lite ström kan det vara så att batteriet helt enkelt inte pallar med. Kondensator på det skapar mer oreda! Nytt batteri som gäller isåfall.

Men stereon gick ju hur fint som helst.. sen la alting bara av (utom baslådan å spelaren) batteriet är 2 veckor gammalt.. Endera har jag kortslutit någon högtalarkabel, eller så är det något med ohm:en som har gjort så att den har pajjat..


627 Inlägg
14 januari 2009
#7
Men stereon gick ju hur fint som helst.. sen la alting bara av (utom baslådan å spelaren) batteriet är 2 veckor gammalt.. Endera har jag kortslutit någon högtalarkabel, eller så är det något med ohm:en som har gjort så att den har pajjat..

hmm.. fast om en kabel kortsluter borde väl inte alla högtalare lägga av? Isåfall borde väl basen också spöka? När det kommer till ohm:en kan ja inte uttala mig..

We Ride Togheter, We Die Togheter!

2 024 Inlägg
14 januari 2009
#8
Antar att du har högtalarna kopplade till stereon och driver basen på ett slutsteg?
Dog alla 4 högtalarna samtidigt?
Om de nu ligger på 2ohm så finns risken för att det inbyggda slutsteget i stereon har gett upp men om du har köpt 4ohms högtalare och det står 4ohm på kartongen och du ändå fått 2ohm så låter som ett solklart fall att reklamera.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

796 Inlägg
14 januari 2009
#9
Hände precis samma i min bil, vred på lite och vips tystnade alla högtalare utom basen, som gick på separat slutsteg.

Det inbyggda slutsteget i sterion hade pajjat. Men ur lågnivå utgångarna kom det fortfarande ljud, dom man kopplar till ett separat slutsteg alltså... (den röda och vita/svarta utgångarna på sterion).

Ljudet som kommer ut lågnivå utgångarna är inte förstärkt av det inbygdda slutsteget och om du teoretiskt sett skulle koppla dessa till en "vanlig" högtalare, så skulle ljudet bli jättelågt/inte höras alls.

Prova att koppla ur kaplarna till slutsteget (den röda och vita) som jag antar driver basen. Och vrid upp ljudet i bott.
Om högtalarna låter pyttelite är det 100% det inbyggda slutsteget som är kört. Låter det inget allt är det till 99% också det inbyggda slutsteget som är kasst, men har du riktigt tur så kanske du pillat i nån "fade-funktion" på sterion eller så har en komodovaran bitit av alla högtalarkablar som kommer ut ur sterion. (inte lågnivåkablarna då förstås)

Hoppas du förstog de jag skrev o lycka till!

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

1 142 Inlägg
14 januari 2009
#10
hade samma fel på min ford förr... de har inget med att du måste ha en kondensator... testa ta ur stereon och sen "rukka" på kablarna lite och se om de lägger av så där igen... för på min ford så vara om ja inte minns fel en högtalarkabel som gick ihop med nån annan... men ja tycker du ska testa rukka lite på dom iallafall

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 januari 2009
#11
Nästan garanterat stereons inbyggda förstärkare som har lagt av. Antar att det är JBL GTO högtalare som du har? Dom ligger på 2Ohm, men ska enligt JBL själva fungera även på utrustning som är gjord för att arbeta ner till 4Ohm (tex en stereo), vilket är sant men till en viss gräns. Impedansen (Ohm) ändras med inmatad effekt, temperatur och en massa annat och när du då höjde volymen så blev impedansen för låg och stereons förstärkare gav upp. Köp ett slutsteg och kör högtalarna på är min lösning, eller en ny stereo och hoppas på det bästa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

282 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#12
Tack för alla svar! Det visade sig att "+ eller - stiften" på högtalaren blev kortsluten mot plåten i dörren.. Så jag tog en bågfil och sågade och böjde undan den plåtbiten. Sen testade jag och starta stereon igen. Och vipps så funkade det! smile Säkringen hade inte gått konstigt nog. (Kanske är nån sorts automatsäkring av nått slag)  Högtalarna är till för stereos med 4 OHM.. Men på baksidan av kartongen står det 2 OHM impedans konstigt nog.. Testade att ha stereon på i 15 minuter och den blev inte det minsta varm, så jag antar att den funkar som det ska nu big_smile


282 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#13
ChriZtoffer skrev:
Nästan garanterat stereons inbyggda förstärkare som har lagt av. Antar att det är JBL GTO högtalare som du har? Dom ligger på 2Ohm, men ska enligt JBL själva fungera även på utrustning som är gjord för att arbeta ner till 4Ohm (tex en stereo), vilket är sant men till en viss gräns. Impedansen (Ohm) ändras med inmatad effekt, temperatur och en massa annat och när du då höjde volymen så blev impedansen för låg och stereons förstärkare gav upp. Köp ett slutsteg och kör högtalarna på är min lösning, eller en ny stereo och hoppas på det bästa.

Jajjamen! GTO 527   5-1/4"  45W rms  135W max


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 januari 2009
#14
Yes och dom ligger på 2Ohms impedans. smile Men på kartongen står det mycket riktigt att dom ska fungera även direkt på huvudenheter gjorda för 4Ohms last. Visst det fungerar men är inte optimalt, risken finns att du kommer överbelasta din stereo och förstöra den inbyggda förstärkaren.

Men tur att det fungerar nu iaf. smile Skönt när det är enkla fel, dock kan dom ibland vara lite svåra att hitta.


MVH// Christoffer
Senast redigerat av ChriZtoffer (18 januari 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök