var hittar man blinkande bromsljus

weian Concordia res parvae crescent
6 januari 2009 · 924 Inlägg

som nån sa så blinkar dom bara när man panikbromsar.

datorn i bilen känner hur hårt på bromspellen man trampar på vilken tid.
gör man en vanlig lugn inbromsning så lyser dom normalt men om man trycker till hårt under den inbromsningen (typ missbedömt avståndet till bilen framför) så börjar bromsljuset att blinka fö att varna föraren bakom.

kallas fö adaptivt bromsljus om ja inte missminnner mig.

tror inte de finns nåt sånt eftermarknadskit att köpa.....än!!!
men ja hoppas att nån fixar fram ett sånt kit fö ja e lite sugen på ett.

Senast redigerat av Ablazed (6 januari 2009)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
FL3JM Inga konstigheter
6 januari 2009 · 2 064 Inlägg

Hittade en sida som sålde skiten:

http://estore.websitepros.com/stores/802805/catalog/blp153.gif
http://estore.websitepros.com/802805/Detail.bok?no=220
35 dollar exkl frakt, om dom ens skeppar till sverige (har inte kollat)

BMF
7 januari 2009 · 265 Inlägg

Wasaki skrev:

BMF skrev:
wow lugn nu lol,,, jag var lite sugen på det men nu har jag verkligen ångrat mig lollol

den blinkar några sekunder när man bromsar sen övergår den till vanligt lysande.....

Det är väl bara när man tvärnitar...

vad jag kunde se så var det inte någon panikbromsning

weian Concordia res parvae crescent
7 januari 2009 · 924 Inlägg

BMF skrev:

Wasaki skrev:

BMF skrev:
wow lugn nu lol,,, jag var lite sugen på det men nu har jag verkligen ångrat mig lollol

den blinkar några sekunder när man bromsar sen övergår den till vanligt lysande.....

Det är väl bara när man tvärnitar...

vad jag kunde se så var det inte någon panikbromsning

kanske är att blinkningen aktiveras när man kör under en viss hastighet (inne i stan t,ex).

vet inte, de va bara en liten fundering på varför bromsljuset blinkar i stan.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
Mortalis VW-nörd?
7 januari 2009 · 4 332 Inlägg

anledningen till varför man stoppar på såna här i efterhand e att man inte hade råd å köpa en bil som får blickar å måste på nåt desperat sätt få folk att inte titta på vad de har under midjan i sängkammaren eller pissoaren...eller finns de någon som har en vettig förklaring? tongue

Senast redigerat av Mortalis (7 januari 2009)

TurbOla Reservdansk
7 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Hahaha, abs-funktion på bromsljuset! lol

Alla vet ju att bromspedalen hugger när ABS-en går in - nu är skillnaden bara att pedaljäveln slår tillbaka så hårt att den tänder och släcker bromsljuset när den slår... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
peter-karlsson
14 januari 2009 · 12 Inlägg

Här har ni det ni önskar... Och det har funnits länge i Sverige tongue

whipflash WF II-C fungerar för alla bilmärken, men jag har även monterat några WF II-2ws som egentligen är för MC eftersom den blinkar när man trycker på pedalen för att sen övergå till fast sken. Gör man sen en tvärnit kommer både bromsljuset och varningsblinkers att aktiveras likadant som på WF II-C. WF II-C fungerar exakt som nya bilar med blinkande bromsljus ex. volvo och mercedes, men tillägget att varningsblinkers slå på automatiskt om man smäller eller kör i diket.


Detta är en grymt bra produkt som gör precis det som ni vill... Jag köpte min första WF I för nästan 2 år sen, till min gamla 740... eller kanske till och med 3år sen...

Lite synd på tillverkarens sida att det bara finns demofilm för den gamla modellen, Jag får la filma min egen bil nån dag, så att ni ser hur fräckt allt bromsljus blinkar.

http://www.nicetech.se/product_info.php?products_id=374

Länk till tillverkaren http://www.whipflash.se

Och på tal om lagligheten, Så är blinkande bromsljus lagligt i hela EU nu, Men inte WF II-2ws eftersom det egentligen bara får blinka vid panik, men vad gör det... inte ens bilprovningen klagade utan tvärtom, tyckte det var jättebra.

MVH Peter

Senast redigerat av peter-karlsson (14 januari 2009)

r2d2artur
14 januari 2009 · 283 Inlägg

Man ser sånt mycket på vägarna i Europa, tycker att det är skitbra när varningsblinkersen går igång vid panikbroms då är man mer uppmärksam enligt min åsikt.
Den funktionen är inte tillåtet att säljas på nya bilar i Sverige utav någon konstig anledning.
Vet att bl.a. Volvo ville få det genom i Sverige men vet inte hur det gick där.

Enligt min åsikt så ökar denna funktion säkerheten på vägarna och därmed minskar risken för Wiplash.

Artur

mastrovious
14 januari 2009 · 627 Inlägg

Vet att BMW Z4 har sånt vid panikbromsning. Jag är lite osäker men jag tror min bil har det också. Rätta mig om jag har fel..

We Ride Togheter, We Die Togheter!
peter-karlsson
14 januari 2009 · 12 Inlägg

mastrovious skrev:
Vet att BMW Z4 har sånt vid panikbromsning. Jag är lite osäker men jag tror min bil har det också. Rätta mig om jag har fel..

Har inte en aning... Men det verkar som om bilarna i Sverige började få det efter 2007, Volvo fick det
runt februari 2008.

Jag brukar lotsa folk med svåra frågor direkt till supporten hos tillverkaren, dem verkar ha koll.

http://www.whipflash.se/index.php/kontakta-support

peter-karlsson
19 januari 2009 · 12 Inlägg

mastrovious skrev:
Vet att BMW Z4 har sånt vid panikbromsning. Jag är lite osäker men jag tror min bil har det också. Rätta mig om jag har fel..

Tjena igen, Har du fått något svar ännu ??? Du får la köpa ett kit ifrån dem... 995:- Det är bara 4 eller 5 kablar att koppla in och den funkar lika bra på dimljuset oxå, vilket blev jävl... bra på den sista jag monterade. Det blinkar som satan med stark sken när man panikbromsar.

MVH Peter

Caffe
19 januari 2009 · 1 436 Inlägg

Det där med blinkande bromsljus är ju bra när det funkar...

Men på nya V70 är det lite väl fjuttigt inställt, kom en farandes förbi busshållplatsen där jag stod (fråga inte varför jag åkte buss tongue ) och bromsar in från cirka 60 till stillastående. Kraftig inbromsning men inget panikartat, då börjar discot. Först blinkande bromsljus, sedan varningsblinkers... Som dessutom är på ett tag. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Tega Yrkesförare
19 januari 2009 · 1 073 Inlägg

Hmmm, ser ju ut som om man har glappkontakt i bromsljuskontakten roll

bombare
19 januari 2009 · 282 Inlägg

Gamla "raggarbilar" har vel blinkande bromsljus istället för oranga blinkers. Tror inte att det är lagligt iaf..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang