4496
Sök

Erfarenheter av impact lk 2501

206 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjena tjena

Jag bytte precis från mitt mutant nw208sp till ett impact lk2501 till mina basar. Innan hade jag bra tryck (en rejäl spark i ryggen liksom) men inte så fin bas. Nu med det nya steget så fick jag väldigt ren och fin bas, men den där "sparken" försvann, nu när den spelar typ en baskagge så är basen bara där och sen borta, innan så kom den som en spark liksom

Det nya steget lämnar 30wrms mer på papperet,
till steget har jag 50mm2 till ett block sen 21mm2 till steget. Steget är jordat i karossen under baksätet

Basarna är 2 st blaupunkt gtw1000 mkII, parallellkopplade, totalt 2 ohm


Är det någon som har upplevt samma sak med sitt lk2501?


497 Inlägg
20 januari 2009
#2
jag skulle tippa på fel inställt steg/huvudenhet.
det steget låter både rent och har ordenklig attack i sig så nåt måste vara fel.
hur har du ställt in lowpasfiltret samt highpassfiltret hur har du gainen?
obs en för mycket sparkig bas och oren bas kan bero på dålig kontroll i steget med.
men ljudtrycket borde vara avsevärt högre så kolla hur du har allt inställt.
Senast redigerat av Audi-powah (20 januari 2009)


497 Inlägg
20 januari 2009
#3
vad har du för huvudenhet/volt på lågnivån? samt hade du de bryggat på det föra steget i 2ohm?


206 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#4
Det gamla steget var bryggat i 2 ohm ja

Huvudenheten är en pioneer deh4000ub, med ganska klen signal tror jag eftersom jag får ha gainen på 70% och ändå höja basen lite på stereon. LPF på steget står på typ 150, jag använder det inbyggda filtret i stereon på 80 hz (som tidigare). Gainen har jag på ca 70 %. Jag har ingen bassboost på

Basen är väldigt ren och fin, inget sprak alls, märkte jag ännu mer idag, men jag saknar fortfarande lite attack tongue

Kan det vara klen strömtillförsel?


497 Inlägg
20 januari 2009
#5
dra ner lowpassfiltret till 80hz med sterion igen låt framsystemet sköta de frekvenserna.
vad har du för valmöjligheter på sterion subreglage?
igallafall ha suben på max på sterion ner du ställer in den och 0 på bas treble mid osv allt nollat förutom suben loudness av och som du sa basboost av.
hur ser dina ström resurser av spänningen samt strömmen på inmatnings sidan på steget?
när du saknar attack kan det även vara ett tecken på dålig ström/spänning ja:P
Senast redigerat av Audi-powah (20 januari 2009)


5 852 Inlägg
20 januari 2009
#6
Kan vara så som tidigare skribent säger att det är lite dåligt med ström , kablar verkar du ju ha så det räcker men kolla vad du har för spänning i bateriet när du spelar på lite.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

206 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#7
Stereon har stått på 80 hz hela tiden, det är på steget jag har 150 hz (eftersom det redan är filtrerat smile )

Jag ska ta me multimetern ut och mäta på lite diverse ställen och se hur det blir. Ska man spela med en fast ton då när man mäter eller? Ja tror inte farsans multimeter hänger me i svängarna om spänningen varierar hela tiden


497 Inlägg
20 januari 2009
#8
kör musik och ton


206 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#9
Okej, nu har jag mätt spänningen.

Med allting avstängt låg spänningen på lite drygt 12.5 volt, på batteriet och på steget. Med bilen igång 14,3 volt.

När jag spelade en fast ton (60hz) låg spänningen på ca 12.4 på steget, lite mer på batteriet.

Sedan drog på en låt rejält med mycket bas i och då låg spänningen på ca 12.20 på steget och 12.25 på batteriet.


Det är väl bra? ca 0,3 volt spänningsfall


497 Inlägg
21 januari 2009
#10
det ska funka men jag tycker änd du har mycket dippar när du spear det steget drar inte så mycket ström.
har du bara ett batteri och hur är skicket på den. har du en kondensator? såsläng skiten och köp dig ett batteri till då. när jag körde med detta steg med ett orginal batteri och samma spänning som du 14,4-14,3 så dimpa min ner som mest 13,1-13,2 s du bör kolla skicket på batteriet.
annars var spänningsfallet mellan batteri och steg inte så farligt:P


206 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#11
Ingen kondensator. Batteriet är nästan helt nytt 67 Ah. Känns väl som det borde räcka? det är väl inga jättemängder effekt vi pratar om

bara så vi slipper missförstånd, jag mätte spänningsfall med motorn avstängd, spänningen sjönk alltså från 12,5 till 12,25, inte från 14,3 till 12,25 smile


Kanske får ta och skicka iväg ett mail till bilradiohuset och se va dom tror


497 Inlägg
21 januari 2009
#12
okej d hänger jag med tongue


206 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#13
Är det någon som har något tips eller varit med om liknande? tongue



Sök