5343
Sök

Routerfråga

Sleeper
3 084 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Ska installera enligtschema nedan vet någon om det går? vill slippa dra en kabel till nämligen.
kan jag låta andra routern agera dhcp server då jag dödat nat och allt på den som har wan kontakten i sig?
http://img149.imageshack.us/img149/6210/routerjpghi5.jpg

Orkar inte testa nämligen så skulle vara kul att veta om det går först kanske inte spelar någon roll att köra den vanliga som dhcp funkar det trådlösa då? men då den trådlösa är nyare och dyrare så vill jag helst ha den som dhcp också.
Senast redigerat av Sushikocken (24 januari 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 januari 2009
Det går att koppla in en router och låta den agera switch ja.
Det där bör gå, läs bara dokumentationen hur du gör den ena routern till switch så att säga smile Har gjort liknande med en gammal Dlink router en gång i tiden som fick agera extra accesspunkt plus den vanliga routern. Dock tror jag att den trådlösa routern du har där skall ha kontakten som kommer från den andra routern i sin WAN port.
Senast redigerat av Mortalis (24 januari 2009)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 januari 2009
Du har alltså en router som du har två datorer inkopplade till plus modemet, sen vill du koppla en ny trådlös router till den gamla routern också av nån anledning?
Du behöver inte ställa in nånting, se bara till att den gamla kör DHCP, sen kommer den nya få ip-adress av den gamla routern. Den nya routern kan också köra DHCP för att dela ut adresser till alla trådlösa eller trådbundna enheter som ansluter sig till den.
Blir lixom ingen konflikt för att man kopplar två routrar efter varandra.

Det jag undrar är ju varför du bara inte byter ut den gamla routern mot nya trådlösa, den har ju lan-portar också enl din ritning.

Hur som helst, kör DHCP på båda så kommer du inte få några problem. Att hålla på å ställa in att den ska agera som en switch är onödigt.

Sleeper
3 084 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Grejen är att jag vill slippa dra fler kablar mellan routrarna då det är ganska lång sträcka emellan och jag tänkte placera trådlösa mitt i huset för att få bättre mottagning.
Hmm hoppas det går om jag drar den till wan porten ähh jag får la prova om det går

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

Sleeper
3 084 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
FL3JM skrev:
Du har alltså en router som du har två datorer inkopplade till plus modemet, sen vill du koppla en ny trådlös router till den gamla routern också av nån anledning?
Du behöver inte ställa in nånting, se bara till att den gamla kör DHCP, sen kommer den nya få ip-adress av den gamla routern. Den nya routern kan också köra DHCP för att dela ut adresser till alla trådlösa eller trådbundna enheter som ansluter sig till den.
Blir lixom ingen konflikt för att man kopplar två routrar efter varandra.

Det jag undrar är ju varför du bara inte byter ut den gamla routern mot nya trådlösa, den har ju lan-portar också enl din ritning.

Hur som helst, kör DHCP på båda så kommer du inte få några problem. Att hålla på å ställa in att den ska agera som en switch är onödigt.

om båda kör dhcp kan man väl inte få dem att köra på samma nät m.a.o så kommer jag inte åt datorerna som är kopplad på andra routern. Så körde jag förut internet och sånt funkar men det blir 2 olika subnät.
Går väl inte köra båda routrarna med dhcp på samma då lär det väl bli ip konflikter och skit.
Senast redigerat av Sushikocken (24 januari 2009)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
24 januari 2009
Nej precis, det blir två subnät.
Du kan säkert få routern att agera som accesspunkt, men jag vetefan hur det blir om man har fler än en trådlös enhet då. Är den gamla routern bra så klarar den säkert att ge ut flera ipadresser per LAN-port.
Senast redigerat av FL3JM (24 januari 2009)

Sök