3678
Sök

Rekommenderat slutsteg till Rockford Power T1 6.5"

turboabstinens
442 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
Hej! Jag har ett 6,5" kit från Rockford Fosgate, T1:an för att vara exakt. Just nu driver jag dem med ett JBL GTO 75.2 (årsm. 2007), det ger ut 75 watt på 2 kanaler i 4 ohm. Känns lite klent så nu är jag på jakt efter ett nytt! Högtalarna ligger på 100 watt RMS, 200 watt max. Någon som har erfarenhet utav dessa rackare? Kanske går att skicka på mer än 100 watt eller vad tror ni? Kanske går att använda ett Rockford Fosgate Punch 2x125W?

Skriv ner erfarenheter, rekommendationer osv.

Edit: Ni får gärna rekommendera ett batteri också, ska driva ca. 1200 watt. Generatorn ligger på 80 ampere och tänkte börja med att byta batteri och installera kondensator. Väger mellan Tudor Maxxima Deep Cycle, Optima (gul?) eller ett Banner batteri från BRL (det "lilla").
Senast redigerat av bluelight (24 januari 2009)

ocertifierad klåpmekare

16 197 Inlägg
24 januari 2009
de steget du har nu borde räcka tycker ja.

dom kiten klarar mer än dom 200 watt max som de står i specen.. men då måste du se till att du har ren signal,

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 januari 2009
Ang. batteri skulle jag säga Maxxima-batteriet....men drönirettab kan nog komma med vettiga förslag uppbackade med bra fakta.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
24 januari 2009
Alla tre batterierna kommer säkert att fungera bra, de tål en hel del stryk och ger ut bra med ström. Mest kapacitet får man förstås med Bannerbatteriet, 70 Ah. smile

turboabstinens
442 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:

dom kiten klarar mer än dom 200 watt max som de står i specen.. men då måste du se till att du har ren signal,

Räcker gör det väl alltid, för dom spelar ju på rätt bra, men helst av allt vill man ju att det ska spela på ordentligt. Ska möta upp min Kicker L7 15" så så mycket som möjligt är ju bra.
Ren signal borde jag ju ha, har en Pioneer DEH6000, eller menar du rätt inställt på "gain"en?

ocertifierad klåpmekare

1 058 Inlägg
25 januari 2009
bluelight skrev:
evilaudio skrev:

Räcker gör det väl alltid, för dom spelar ju på rätt bra, men helst av allt vill man ju att det ska spela på ordentligt. Ska möta upp min Kicker L7 15" så så mycket som möjligt är ju bra.
Ren signal borde jag ju ha, har en Pioneer DEH6000, eller menar du rätt inställt på "gain"en?

han menar rätt inställda steg och ett förnuftigt vridande på volymsnurran. att pressa mer effekt i en högtalare än den är specad till brukar inte vara några större problem, så länge signalen är ren, alltså att man inte ligger på 110% av vad steget klarar. då "klipper" steget och talspolarna börjar ganska omgående osa bränt..

sen en sak som inte många tänker på när dom väljer steg till högtalare är att steg oftast är specade vid 14.4V och vid fast last. i verkligheten är det dock väldigt annorlunda. impedansen i talspolen ökar, spänningen in i steget sjunker. inte konstigt alls om man bara får ut kanske hälften eller en tredjedel av det steget är specat till, trots att det är ett "kvalitets" steg.

med detta i beräkningarna och ett öra för dist, vågar jag påstå att man lätt kan köra ett steg som är specat det dubbla mot vad högtalaren är. detta under förutsättning att högtalaren verkligen klarar specad effekt och om det är en bashögtalare, så ska den sitta i en korrekt byggd låda. en bas i felbyggd låda kan man spela sönder med 250w trots att den är specad 1000W.

inte för att detta var något direkt svar på din fråga men kanske ger en tankeställare till dom som läser tråden.

MVH/Tommie

PoLoud =D

Sök