Klarlacka inredningsdetaljer?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
25 januari 2009 · 1 940 Inlägg

Jag håller just nu på att slutföra några glasfiber detaljer (baslåda) och ska till att lacka dem men nu undrar jag ifall man måste lägga på en klarlack på lacken?
Baslådan är så klart i skuffen smile

Senast redigerat av Sherlia (25 januari 2009)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
m3jocke
25 januari 2009 · 26 Inlägg

Det beror på vad för färg du ska ha,ska du ha metallik så får du klarlacka.ska du bara ha en vanlig solid,ej metallik så behöver du inte,men där blir ju bättre glans om du klarlackar en vanlig färg oxå,men du behöver inte.....

Smajly
25 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Frågan är också hur du lackar den? Med sprayburkar eller spruta?

_zigge_
25 januari 2009 · 313 Inlägg

Är det vattenbaserad färg som nästan bara finns inom bilbranchen idag så måste du ha klarlack på vanlig solid färg med.. Lösningsmedelbaserade färger inom bilbrachen förbjöds årskifter för 2 års sen inom EU

Dodge Charger "Only REAL Power" (1966)
JacobStenberg Billackerare
25 januari 2009 · 58 Inlägg

de förbjöds inte, de importeras ej bara mer. det är inte förbjudet att använda de färgerna för det..

sir_daniel www.kudoz.se
25 januari 2009 · 3 802 Inlägg

de kallas numera mekanik lacker har jag för mig smile

men ja lägg klarlack (2k) på det då du får mer slittålig yta som håller bättre o är lättare att hålla fin.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
25 januari 2009 · 1 940 Inlägg

Tack för tipsen. Kan ni samtidigt säga mig hur jag ska tvätta av min färgspruta på bästa sätt? Jag köper förger ifrån colorma (tror det är en stor kedja) och använder dom med tryckluftspruta.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Smajly
25 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Sherlia skrev:
Tack för tipsen. Kan ni samtidigt säga mig hur jag ska tvätta av min färgspruta på bästa sätt? Jag köper förger ifrån colorma (tror det är en stor kedja) och använder dom med tryckluftspruta.

Asså om du kör med lösningsmedelsbaserad färg så funkar thinner utmärkt att rengöra med.. Slå lite i sprutan.. skaka om, spruta ut det, i med några droppar till och gör samma sak så brukar det bli bra.
Koppen kan du ju torka med en trasa på insidan.
Va kör du för spruta??

JacobStenberg skrev:
de förbjöds inte, de importeras ej bara mer. det är inte förbjudet att använda de färgerna för det..

OFFTOPIC: Sorry, måste bara fixa detta..
Asså minns jag inte helt fel så..
Det förbjöds för yrkeslackerare att använda dessa lacker vid årsskiftet -07. För vanliga privatpersoner som hemmalackar finns dessa att köpa i din flesta färgbutiker som säljer nått med sprutlackering.
Gäller basfärger. Klarlack och grundfärg är fortförande godkänd eftersom dom innehåller mindre än 20% lösningsmedel.
Importeras inte längre? Finns ju att köpa i massvis med lackbutiker och kommer ej att försvinna från dessa heller.
---
Förordning om begränsning av flyktiga organiska ämnen i lacker
Europaparlamentet har med direktivet 2004/42/EG beslutat ytterligare en viktig reglering för förbättring av luftkvaliteten. Direktivet måste av alla medlemstaterna i Europeiska Unionen omsättas till nationell lag. Direktivets mål är att begränsa utsläppet av flyktiga organiska förbindelser ("VOC") i produkter för fordonsreparationslackering. Detta angår både dig och oss. Härmed vill vi infomera om de viktigaste detaljerna i detta direktiv. Vi ber om förståelse för att vi inte kan ikläda oss något ansvar för att informationerna är riktiga och fullständiga.
Från och med den 1 januari 2007 får i Europeiska Unionens medlemsstater endast lacker för fordonsreparationslackering saluföras, vars andel av flyktiga organiska förbindelser (lösningsmedel) inte överskrider gällande bestämmelser. Givetvis kommer vi att kunna förse dig med motsvarande produkter med samma höga kvalitet som vanligt. Dessa produkter känner du igen genom att max tillåten mängd flyktiga organiska förbindelser är angiven på deras etiketter.
Detta förbud gäller för alla efter den 1 januari 2007 producerade fordonsreparationslacker. Produkter som bevisligen tillverkats före detta datum får saluföras ytterligare 12 månader, dvs till den 31 december 2007.
Följande undantag gäller:
Förbudet gäller ej för fordonsreparationslacker som bearbetas i anläggningar som uppfyller kraven i den Naturvårdsverkets regulation 2001:11. Denna förordning omvandlar EU:s lösningsmedelsdirektiv (1999/13/EG) till gällande svensk lag. Dessutom kommer det fortfarande att vara tillåtet att saluföra lacker, vars lösningsmedelsandel överskrider direktivets gränsvärden, om dessa lacker uteslutande används för reparation av veteranfordon. Slutligen gäller inte förbudet mot användning av sådana fordonsreparationslacker om de inte används för reparation av fordon utan t ex i industrilackeringsanläggningar (inkl "small industry").
Detta förbud mot saluföring gäller för alla handelsnivåer. Det gäller alltså inte endast för oss som tillverkare, utan även för dig som återförsäljare. Överträdelse av förbudet kan bestraffas med böter eller behandlas som brott.
---

Senast redigerat av Smajly (25 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang