5959
Sök

Byta strålkastare samt koppla in positionsljus, Toyota RAV4 -05

2 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Jag har importerat en Toyota RAV4 från USA (flyttsak då jag bodde där i två år, man får undantag för en del avvikelser) men saknar vita positionsljus fram (positionsljus och blinkers inbyggda i strålkastarhuset för hel/halv-ljus, bara vissa RAV4 har detta), bilen har gula icke-lysande positionsljus, detta godkänner inte bilprovningen.

Nya svenska strålkastare kostar 2500Kr/st. Sedan ytterligare 5000-7000Kr för att byta dem och koppla in dem. Mycket pengar:(

Jag försöker demontera de existerande strålkastarna för att ta bort det oranga platsfiltret. Det är lätt att lossa själva strålkastarhuset men en del av karossen framtill är i vägen för att kunna ta ut (dra ut framåt) strålkastarhuset. Framkarossen sitter på något sätt ihop med sidokarossen i framhörnen, jag lyckas inte koppla isär dem och kan därför inte dra ut strålkastarhuset. Någon som vet hur man får ut strålkastarhuset?

Efter detta så återstår att få positionsljusen att lysa. De verkar inkopplade (sladdar går in baktill i strålkastarhuset). Kanske saknas en säkring? Eller så är de bortkopplade på något annat, mer komplicerat sätt. Jag har minimalt med ljusreglage på förarplatsen, kan bara slå på halv- och helljus. Inga dimljus eller parkeringsljus i USA.

2 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
OK, jag listade ut hur man gör för att montera ur strålkastarhusen (jobbigt, hela fronten måste av). Skriv kommentar här om ni behöver lite tips.

Sök