Elfel v40

Snuez
26 januari 2009 · 36 Inlägg

Bil: volvo v40 1.8 -00

Hej.
Nyligen har jag fått en del fel på min v40. Det började med att batteriet blev urladdat när jag glömt lampan i handskfacket tänd i några timmar. Jag antar att det beror på dåligt batteri som inte gillar kylan.
Batteriet är original.

När jag nu var ute o körde för några dagar sen så började lampan för antisladd systemet att lysa och i samma veva slutade också farthållaren fungera.
Jag kollade då dessa säkringar med dessa var hela. När jag sedan satte tillbaks dem och skulle starta så var batteriet tvärdött.

Nu har jag också märkt att bromsljuset glappar. Det började med att de lyste en gång när jag gått ur bilen och skulle låsa. Jag gick då in igen och tryckte på bromsen och slocknade dem igen.
Problemet har blivit värre och nu lyser dem nästan konstant även under körning. Måste ibland använda vänsterfoten för att "lyfta" bromspedalen för att de ska slockna.

Vet ej om dessa problem är kopplade till varandra men är det nån som har en ide om vad man kan göra?

MVH Tommy

jocke_gronberg
26 januari 2009 · 4 586 Inlägg

ta bort batteriet sedan ladda det. sedan när du kopplat in batteriet så vänta någon min innan du startar bilen. Kolla sedan vilken laddström du har till batteriet. Med så mycket el som är det viktigt med bra laddning

Sedan låter som din bromsljuskontakt har lossnat eller gått sönder

Senast redigerat av jorre83 (26 januari 2009)

Vuoleva
26 januari 2009 · 88 Inlägg

Låter som batterit är slut eller urladdat. Batteriet ska inte bli urladdat av den där svaga lampan på flera dygn, prova ett annat batteri/köp nytt? Eftersom du laddat upp batterit en gång så verkar de inte bli bättre.

Fel nr två låter som glapp, att den tappar strömmen ungefär, dålig batterikontakt, kan höra ihop med fel 1.

Bromsen verkar vara något skumt, lyfta bromspedalen ? låter som något hydraliskt där faktiskt, bromslyset ska ju lysa fast bilen är avstängd.

Snuez
27 januari 2009 · 36 Inlägg

Hej igen. Tack för svaren.

En liten uppdatering, problemet med farthållaren och bromsljuset var lättfixat. Det var kontakten längst in på bromspedal "armen" som satt lite löst. Tryckte till den och nu funkar det felfritt.
Ganska uppenbart så här i efterhand eftersom farthållaren ska kopplas ur när man bromsar smile

Jag har även provat med att koppla bort batteriet på natten. Det resulterade i att bilen startade på en gång utan bekymmer trots att den var iskall och insnöad. Detta betyder väl antagligen att nånting ligger och drar ström hela tiden.
Det skulle kunna vara min nya stereo jag installerat men första gången den bråkade så hade jag inte bytt än.

Ska prova att bara koppla ur stereon inatt och se om jag får samma fina resultat.

Antisladd lampan lyser dock fortfarande.

MVH Tommy

Drönirettab
27 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Använd gärna en multimeter och mät ifall det drar tjuvström, det är bättre än att prova sig fram och kanske riskera ytterligare en djupurladdning av batteriet. Eftersom batteriet är original så har det ju några år på nacken och tål knappast speciellt mycket stryk innan det klappar ihop totalt. smile

I vilket fall som helst så bör du se till att batteriet håller sig fulladdat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang