3729
Sök

Ang. fjärrstyrda motorstarten på Thor Billarm.

1 503 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
Köpte för ett tag sen ett fjärrstyrt billarm med motorstart samt ett centrallås på tradera som jag tänkte ha i calibran. Har kopplat in allt (och det fungerar bra) förutom den fjärrstyrda motorstarten eftersom jag inte riktigt fårstår hur man ska koppla allt.
Bl.a. så är det en gulsvart kabel som jag inte riktigt fattar vart den ska kopplas. Har ju en manual som beskriver, men den är ju på engelska vilket jag inte är så bra på tongue

Här kommer i alla fall den engelska beskrivningen så kanske ni kan förklara för mig om ni förstår:

It´s sense wire for success of starting. It´s connected to sense wire of electrical machine. How to find it out? It´s in the orifice for wires ´output of cars´ electrical machine which is in the enegine room. First place the transmission gear in the Neutral position, and turn Ignition Key to "NO". Second, check ou the negative wire (3-4 V OUTPUT), and start the car then check again if this wire will turn to the output is 12 V DC. It´s right. Please connect it to the thin yellow/black wire.

Ingen som kopplat in fjärrstyrd motorstart som kan berätta hur man gör?
Tacksam för alla svar och hjälp jag får.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 503 Inlägg
10 januari 2007
Trådstartare
Inte en jävel som kopplat in fjärrstyrd motorstart?!

12 086 Inlägg
10 januari 2007
De som skrivit manualen är inte häller så bra på engelska! smile
Den gul/svarta kabeln är en signalkabel som ska tala om för larmet att bilen är igång. Det ska alltså kopplas spänning på den. Är inte hundra på hur men något i den stilen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 778 Inlägg
24 januari 2007
JapMax skrev:
De som skrivit manualen är inte häller så bra på engelska! smile
Den gul/svarta kabeln är en signalkabel som ska tala om för larmet att bilen är igång. Det ska alltså kopplas spänning på den. Är inte hundra på hur men något i den stilen.

det stämmer
tex så borde det fungera med typ kabeln från generatorn eller nått sånt
är väll den som går till laddlampan som det blir ström på när man har bilen igång
men avstängd är det ingen spänning
kanske tänker lite fel

jag personligen föredrar att inte koppla in den

vet inte om det bara var jag som upptäckte att inte en färg stämmer på kablarna till C-låset märkligt nog

eller på ena sidan men inte på exemplen på nästa sida smile

farsan hade köpt på sig 3st 2med fjärrstart och 1utan
så jag snodde den utan
så slipper man få bilen in hoppad i någon vägg när man är tankspridd ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

873 Inlägg
24 januari 2007
Det viktigaste med motorstarten på det larmet är att du kopplar in kabeln som gör att den slutar försöka starta bilen när den redan startat.

Har för mig att det larmet konstigt nog använder oljelampan för att bestämma om en bil startat eller ej, och den slutar alltså inte tugga på startmotorn förens lampan släkts.

Om lampan släcks så fort din bil startar är det ju inga problem.
Men om det tar 3-4 sec som det kan göra på en del bilar är det ingen bra idé att koppla in motorstarten.
Den kommer tugga sönder din startmotor.

Don't get mad, get even.

1 503 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
Tack för svaren. Tror jag skiter i motorstarten för tillfället, vill ju inte att bilen ska hoppa iväg big_smile

1 503 Inlägg
3 februari 2007
Trådstartare
B.t.w. nån som vet hur ett fjärrstyrt centrallås fungerar? Öppnas det utav en viss frekvens eller hur är det?

6 851 Inlägg
3 februari 2007
Oboy6 skrev:
Tack för svaren. Tror jag skiter i motorstarten för tillfället, vill ju inte att bilen ska hoppa iväg big_smile

Låter som en bra idé. Bilar med mauell växellåda är kanske itgen direkt hitt att sätta fjärrstart i. Tänk den dagen då man "glömmer" att lägga ur växel och dagen efter skall starta bilen..hmm, kan sluta väldigt illa det där.

2 Inlägg
15 mars 2007
Centrallås
Jag skrev ett inlägg här vilken färg kablarna egentligen ska ha och hur de är kopplade.

194 Inlägg
23 januari 2009
så svart/gula från den andra delen av kontakten (alltså inte kontakten med ström osv) ska gå till tändningen? fan va dem jävla kineserna är usla på att skriva!

Edit: nix inte gul/svarta.. larmet gick ändå
Senast redigerat av Sweeman (24 januari 2009)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 januari 2009
Koppla den till D+ (den tunna kabeln, lär mig aldrig vilken som är D och B+) och se till att även koppla in kabeln som ska gå till handbromsen. Är handbromsen inte dragen så försöker den inte starta och förhoppningsvis är handbromsen bra = starten orkar inte dra runt med växel i.
För att inte bränna starten kan man ju ha ett underspänningsskydd. När starten försöker dra runt men motorn står still drar den mer ström, spänningen sjunker och spänningsdetektorn säger "nej, dumhuvet har växel i nu igen, vi skiter i att starta" och starten överlever smile

194 Inlägg
27 januari 2009
Nu är det som så att jag har automat tongue så handbromsen spelar ingen roll för min del tongue men är gul/svart alltså kabeln som säger åt larmet att ge fan i startmotorn? för isåfall kopplar jag den på oljelampan?

194 Inlägg
27 januari 2009
Scanna nyss in hela min! någon som vet en bra uppladdningssida som jag kan lägga PDF'en på?

194 Inlägg
27 januari 2009
Äh PDF'en vart för stor och orka inte fixa det så här kommer en rar mapp! OBS skit i mitt kludd på c-lås kopplingarna.. tror de är fel..

http://rapidshare.com/files/190367819/T … m.rar.html

Sök