tädningslåset krånglar på min saab 9-5 a

klimpan
31 januari 2009 · 2 600 Inlägg

hej ja min tur nu tädningslåset fastnar går inte att vrida på det när man har satt den i lås läge backen då alsså. och nu verka till och med hänga sig att tex stereon inte stängs av och den lilla pluppen som sak följa me upp stannar kvar i sitt läge. vad ska jag göra. hjälper att ta ut och sätta i nycklen igen då kan man starta bilen igen men hur länge kan man fotsätta så innan den ge upp helt sad

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
31 januari 2009 · 6 170 Inlägg

Min är likadan när det gäller att den lilla cylindern i låset inte "ploppar upp" ibland (väldigt sällan) utan stannar nere vilket resulterar i att man inte kan fjärrlåsa bilen.

Har du provat att själv trycka ner nyckeln i låset samtidigt som du vrider runt ??

Egentligen ska ju den grejen sjunka ner av sig själv när man vrider om nyckeln men om låset är väldigt slitet så gör den kanske inte det vilket resulterar i att nyckeln inte går att vrida om.

Vet inte hur mekanismen ser ut i låset så jag vet inte om det skulle kunna gå att smörja upp eller nått men åk inom saab och hör med dom om man kan smörja möget på något vis.

Senast redigerat av TBOC_Razor (31 januari 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MrCarfreak Gasglad
31 januari 2009 · 3 244 Inlägg

Tjenare! Jag jobbat som saab mekaniker. Vi får ofta in saab med detta problemet, det vi kan göra är att smörja upp låscylindern. Börja med att köpa något bra smörjmedel, tex. Wurth HHS5000 eller liknande och smörj upp hela låset riktigt. Fungerar det ej så är det enda sättet att byta låscylindern.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Hefen
31 januari 2009 · 120 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Tjenare! Jag jobbat som saab mekaniker. Vi får ofta in saab med detta problemet, det vi kan göra är att smörja upp låscylindern. Börja med att köpa något bra smörjmedel, tex. Wurth HHS5000 eller liknande och smörj upp hela låset riktigt. Fungerar det ej så är det enda sättet att byta låscylindern.

Nja inte riktigt.  Det går faktist att fixa till om man vill.
Om man tar ur lås cylindern så kommer man åt mekanismen till just sköter hoppa upp delen.

när man fått ur cylindern  lär ta bort plastkåpan på  cylindern och trycka in en pigg och sen vrida på nyckeln så piggen blir fri att dra ut.....svårt att förklara .

men när man fått isär den så kan man se en fjäderbelastad klack so brukar bli sliten ...den kan man putsa till och sen passa på att rengöra allt och sen smörja med vaselin....inget annat skit....det drar bara till sig skit.

Så gör vi.

Senast redigerat av silver-robban (31 januari 2009)

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
klimpan
31 januari 2009 · 2 600 Inlägg

tro ni saab är shyssat och bara smörje upp det lite snabbt tongue körde idag utan problem men tog ut nycklen me då brukar det funka.  jsut när man stänger av bilen och sen inte ta ut nycken uta ska starta med engång så kan den sitta fast tongue  ska prova me wd 40 vad tro ni om de. vågar inte spruta elektronik spry i låset. annars blir det ett problem för saab om dom inte är allt för dyra =/

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang