tappar spänning när helljusen slår till?

steffe67 gruvarbetare
8 januari 2009 · 152 Inlägg

på min 9000cs-96 har jag fått spännings fall!
när jag kör med bilen normalt så håller spänningen ca 14,1volt
men då varje gång man slår till hel-ljusen med fjärrljusen på så
sjunker spänningen till ca 13 volt för att på 5 sec stegra upp igen till 14,1volt igen!
funderar om batterit börjar bli kast då jag även har 3 st slutsteg ,
som drar lite ström (säkrat  25x2 x3 Amp max).
90 Amp generator sitter i bilen så borde klara lite ändå då det bara är 2x100 w lampor i fjärrljusen..
tror batterit är på 60 Ah? ska man prova o byta till ett med samma styrka som generatorn hmm
alltså spänningen sjunker såhär då bastrycket också kommer,
mvh
steffe

azid Det som inte dödar gör ont
8 januari 2009 · 2 668 Inlägg

generatorn som inte orkar med? mina extraljus hade fördrjöning med nån sec då löphjulet höll på att ge sig

2slow
Drönirettab
8 januari 2009 · 21 761 Inlägg

steffe67 skrev:
när jag kör med bilen normalt så håller spänningen ca 14,1volt
men då varje gång man slår till hel-ljusen med fjärrljusen på så
sjunker spänningen till ca 13 volt för att på 5 sec stegra upp igen till 14,1volt igen!

alltså spänningen sjunker såhär då bastrycket också kommer

Det låter som att generatorn inte orkar med av någon anledning.

Blir det alltså så där även om du har tex 2000 varv på motorn?

steffe67 gruvarbetare
8 januari 2009 · 152 Inlägg

Drönirettab skrev:

steffe67 skrev:
när jag kör med bilen normalt så håller spänningen ca 14,1volt
men då varje gång man slår till hel-ljusen med fjärrljusen på så
sjunker spänningen till ca 13 volt för att på 5 sec stegra upp igen till 14,1volt igen!

alltså spänningen sjunker såhär då bastrycket också kommer

Det låter som att generatorn inte orkar med av någon anledning.

Blir det alltså så där även om du har tex 2000 varv på motorn?

spelar inge roll vilket varvtal hmm 
om generatorn fel på så borde volten inte  stegra upp igen eller ?

Drönirettab
9 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Se över generatorremmen, eller vad det nu är för rem på en 9000, så att den är bra spänd och att inte någonting i drivningen kärvar. Batteriet kan du ladda upp med en batteriladdare tills laddaren anser att batteriet är fulladdat, provmät sedan igen hur spänningen beter sig vid belastning.

steffe67 gruvarbetare
17 januari 2009 · 152 Inlägg

köpte idag batteri test instrument från biltema http://www.biltema.se/products/product. … emId=88165
Batterit verkar hålla stabil spänning men inte generatorn när man belasta på, börja vina som bara den från genaratorn också. Men spänningen ökade inget (12.5 v)..såg att från generatorn till batterit  förbrukas det  55 amp med motorn igång hela tiden hmm  mätaren belastar ca 120A stod det så min  90A genarator kan kanske inte fixa det då ?
/steffe

Drönirettab
17 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Använde du batteritestläget på den där mätaren när du hade motorn igång?

Det får man absolut inte göra eftersom batteriet belastas väldigt mycket med ett sånt test, generatorn måste ladda för fullt och kan ta stor skada. Batteritestläget ska endast användas när motorn är avslagen och med fulladdat batteri.

Förresten, hur kunde du se att det gick 55 A hela tiden från generatorn?

Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2009)

bumpe Lastbilsmekaniker
17 januari 2009 · 3 878 Inlägg

steffe67 skrev:
köpte idag batteri test instrument från biltema http://www.biltema.se/products/product. … emId=88165
Batterit verkar hålla stabil spänning men inte generatorn när man belasta på, börja vina som bara den från genaratorn också. Men spänningen ökade inget (12.5 v)..såg att från generatorn till batterit  förbrukas det  55 amp med motorn igång hela tiden hmm  mätaren belastar ca 120A stod det så min  90A genarator kan kanske inte fixa det då ?
/steffe

Byt drivrem så ska du få se att skriket minskar...
Med elsitsar, fläkt, värmebakruta, bränslepump, insprut/tändning, vanlig belysning, extraljus mm mm så sticker förbrukningen iväg ganska fort...
Förstår inte riktigt problemet men gör du belastningstest med motorn igång gör du väldigt fel kan jag ju säga...

steffe67 gruvarbetare
18 januari 2009 · 152 Inlägg

bumpe skrev:

steffe67 skrev:
köpte idag batteri test instrument från biltema http://www.biltema.se/products/product. … emId=88165
Batterit verkar hålla stabil spänning men inte generatorn när man belasta på, börja vina som bara den från genaratorn också. Men spänningen ökade inget (12.5 v)..såg att från generatorn till batterit  förbrukas det  55 amp med motorn igång hela tiden hmm  mätaren belastar ca 120A stod det så min  90A genarator kan kanske inte fixa det då ?
/steffe

Byt drivrem så ska du få se att skriket minskar...
Med elsitsar, fläkt, värmebakruta, bränslepump, insprut/tändning, vanlig belysning, extraljus mm mm så sticker förbrukningen iväg ganska fort...
Förstår inte riktigt problemet men gör du belastningstest med motorn igång gör du väldigt fel kan jag ju säga...

felet är att när man slår på en storförbrukare som ex: extraljusen med 100wx2 så tappar bilen spänning från 14,1 volt till runt 13 volt för att sakta  eller inom 5 sec arbetat sig upp till 14,1 v o extraljusen är på...
det kanske alltid varit så men lade märke till detta då jag skrev..sen finns det inge skrik från remmen då allt detta är nytt sen i våras...jag gjorde en snabb test bara för att se hur generatorn klarade belastningen o det klarade ej att öka på spänningen under de 3 sec belastningen var på o det var då det hördes att generator "vinet" uppstod... batteriet med motor avstängd o belastning på så gick det aldrig under 12,5 v under 5 sec så det borde vara helt ?   angående 55A mättes upp med grannes tång ampermätare om det nu går att mäta så, (kabel mellan generatorn o batterit ) 
mvh
steffe

Drönirettab
18 januari 2009 · 21 761 Inlägg

steffe67 skrev:
[angående 55A mättes upp med grannes tång ampermätare om det nu går att mäta så, (kabel mellan generatorn o batterit )

Jo, med en tångamperemeter så går det mycket bra att mäta på det sättet. smile

Hade du flera strömförbrukare igång när du mätte med det instrumentet?

steffe67 gruvarbetare
1 februari 2009 · 152 Inlägg

Drönirettab skrev:
Se över generatorremmen, eller vad det nu är för rem på en 9000, så att den är bra spänd och att inte någonting i drivningen kärvar. Batteriet kan du ladda upp med en batteriladdare tills laddaren anser att batteriet är fulladdat, provmät sedan igen hur spänningen beter sig vid belastning.

Verkar som spännarn till remmen börjat ge upp,såg  att det fanns spår av gummi-damm från remmen runt generatorn sad det har har aldrig skrikigt från remmen som det brukar göra när den slirar.. tog tag i remmen o drog uppåt  och gick för lätt att göra det . Såg då att spännarn  läkte lite olja så Oringen har nog gett upp i den .. -823 kr på speedparts då neutral ...+ ny rem igen då sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang