5031
Sök

Ni som har stora vinterhjul vad åker ni ?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#1
Tjenare !

Var precis inne med farsan å köpte en audi S6 på audi här i e-tuna

Dock är det ju såklart inga vinterhjul med, så tänkte bara höra vad ni som åker 18/19" åker på ?

Bra dåligt ? själv åker jag 19" nokian WR på S4an och dom är HELT kass när det är halt ute, men riktigt bra för att vara "vinterdäck" när det är tort !

- Emil
Senast redigerat av tsdi (3 februari 2009)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Masterworks
3 februari 2009
#2
Kör Cooper dubbat 20" på "Vipern" funkar helt ok! cool

629 Inlägg
3 februari 2009
#3
Min teori är att låg profil på vinter har mindre rörlighet i sidled om man nu jämför 35 profil mot typ 45-55 profil. Tror högre profil på vinter = mer fäste.. då däcket kan "röra" sig mer...

Men sen är väl minsta fälgstorlek typ 17? eller 16 på en S-modell?


Egenföretagare
2 496 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#4
koka skrev:
Min teori är att låg profil på vinter har mindre rörlighet i sidled om man nu jämför 35 profil mot typ 45-55 profil. Tror högre profil på vinter = mer fäste.. då däcket kan "röra" sig mer...

Men sen är väl minsta fälgstorlek typ 17? eller 16 på en S-modell?

Jo det är nog helt sant !

18" är det minsta man får på !

17" är det minsta man får på på våran A6a då det är S-line paket på den med större bromsar

Men som sagt minsta är 18" på S6an

Frågan är om man ens ska köpa vinterfälgar, eller om man ska kränga över vinterhjul på sommarfälgarna ?

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

629 Inlägg
3 februari 2009
#5
okaj, ja jag hade nog krängt på vinterdäck på sommarfälgarna eller så köper ni en uppsättning billiga 18" fälgar som ni använder som vinterdäck...


R1 driver!
5 128 Inlägg
3 februari 2009
#6
En kompis kör 18", 235 breda. Är ju som skidor så fort där kommit mer än 3 snöflingor!


Bilvårdstekniker
766 Inlägg
3 februari 2009
#7
Jag kör på dubbade Michelin X-ice norh 225/40 -18 på audin, är riktigt nöjd med dom än så länge smile
Valde mellan dom och hakka 4 men blev michelinen efter rekomendatioener men tror nog att dessa 2 är rätt likvärdiga.

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

Egenföretagare
2 496 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#8
_Norrland_ skrev:
Jag kör på dubbade Michelin X-ice norh 225/40 -18 på audin, är riktigt nöjd med dom än så länge smile
Valde mellan dom och hakka 4 men blev michelinen efter rekomendatioener men tror nog att dessa 2 är rätt likvärdiga.

Okej ! kollade på dom jag med ! 225-45-18 borde bli rättså bra då dom endast är 1% större är orginalhjulen !

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

OEM <3
6 957 Inlägg
3 februari 2009
#9
225/45/17 åker jag på, inga megahjul men stort nog tkr ja tongue
Tkr det är rena skiten!! Så fort det är lite lite snö så blir det omöjligt att köra..

OEM <3

25 Inlägg
3 februari 2009
#10
225/40 R18 GOOD YEAR ULTRA GRIP 500 kör jag me på STn funkar helt okej måste jag säga.

Fd. Ford Escort, Ford Focus, Mazda 6 ägare.


Sök