Vad rekomenderas för batterier?

D_Xarz
29 maj 2005 · 157 Inlägg

Har bestämt mej för att använda 2 st batterier i bilen så att slutstegena inte skall dra sult på strömmen i första taget.  Så nu undrar jag vilka märken på bilbatteri som rekomenderas och dyl.? är nämligen ny inom detta område och har inte så mycket förkunskap, så skriv också gärna vad man bör tänka på vid köp osv. Tacksam för alla svar

CoreX Seat Exeo 2,0 TSI Sport
29 maj 2005 · 74 Inlägg

Köp ett Optima.. ligger runt 2-2½ tusen.. då slipper du ha 2 batterier..
Ett sånt kan du spela en hel kväll med utan att ha några svårigheter att starta bilen..

Dacia Logan MCV II "Familjebilen" (2015)
diurhuus JohanDJ
29 maj 2005 · 56 Inlägg

CoreX skrev:
Köp ett Optima.. ligger runt 2-2½ tusen.. då slipper du ha 2 batterier..
Ett sånt kan du spela en hel kväll med utan att ha några svårigheter att starta bilen..

2-2½ tusen?? lite dyrt tycker jag, ring till dom som tar in dom istället och få dom för ca 1600-1700:- max. så gjorde jag när jag köpte mina 2.

loudness
29 maj 2005 · 4 554 Inlägg

ja dom kostar max2 papp där jag har kollat..

D_Xarz
29 maj 2005 · 157 Inlägg

okej, låter intressant, var finns såna att köpas? ngn som har en internetadress eler ngt dyl.?

loudness
29 maj 2005 · 4 554 Inlägg

dom flästa lantbruksaffärerna har såna batterier.. dom e populära till maskinerna

MatsaBusen
29 maj 2005 · 515 Inlägg

om det är optima gul ni menar så brukar dom väl inte riktigt finnas på lantbruksbutiker så som odal o så vidare.
däremot så har dom tudor maxima som är enligt deras egna mätningar exakt lite bra och dom kostar dessutom mindre än optima.....

loudness
30 maj 2005 · 4 554 Inlägg

såg allt ett optima gul på odal sist ja va där...

Theo
30 maj 2005 · 859 Inlägg

CoreX skrev:
Köp ett Optima.. ligger runt 2-2½ tusen.. då slipper du ha 2 batterier..
Ett sånt kan du spela en hel kväll med utan att ha några svårigheter att starta bilen..

Hur länge man kan spela beror på amperetimmarna inte vilken modell av batteri det är.

Stefan1973
30 maj 2005 · 305 Inlägg

88 AH kanske  (sitter i endel dieselbilar). Nu är ju inte dessa batterier små heller wink
Men då ska du ha generator också som klarar att ladda det .
ligger från 1000 lappen och upp.

MatsaBusen
30 maj 2005 · 515 Inlägg

Theo skrev:

CoreX skrev:
Köp ett Optima.. ligger runt 2-2½ tusen.. då slipper du ha 2 batterier..
Ett sånt kan du spela en hel kväll med utan att ha några svårigheter att starta bilen..

Hur länge man kan spela beror på amperetimmarna inte vilken modell av batteri det är.

de e klart de beror på Ah men om vi gemför ett vanligt blibatteri med ett tudor Maxxima gele-batteri så har de mycke mer Ah

loudness
oki.. här i östergötland har dom inte de iallafall.. va ute efter ett Optima gul när jag skulle köpa mitt men de hade dom, så då fick bli ett Maxxima istället.. e ju bra o handla på Odal om de ska dras av så att säga tongue

Senast redigerat av MatsaBusen (30 maj 2005)

Theo
30 maj 2005 · 859 Inlägg

MatsaBusen skrev:

Theo skrev:

CoreX skrev:
Köp ett Optima.. ligger runt 2-2½ tusen.. då slipper du ha 2 batterier..
Ett sånt kan du spela en hel kväll med utan att ha några svårigheter att starta bilen..

Hur länge man kan spela beror på amperetimmarna inte vilken modell av batteri det är.

de e klart de beror på Ah men om vi gemför ett vanligt blibatteri med ett tudor Maxxima gele-batteri så har de mycke mer Ah

loudness
oki.. här i östergötland har dom inte de iallafall.. va ute efter ett Optima gul när jag skulle köpa mitt men de hade dom, så då fick bli ett Maxxima istället.. e ju bra o handla på Odal om de ska dras av så att säga tongue

Ett Tudor Maxxima 900 ligger på 50 AH punkt slut. Det är heller inget gelebatteri.

För den som vill fördjupa sig mer i batterier så ligger den här tråden på lite högre nivå:
http://forum.lazzat.se/showthread.php?t … teri-snack

MVH Theo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang