5203
Sök

Ingraverad skorpion i mörktonat plexiglas hur kan man få den att lysa?

1 163 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#1
Ja som rubriken lyder:
Jag har nu fått hem 4 blå led dioder som ja tänkte skulle ingå till att få det bra... men nu till frågan hur ja ska gå till väga... vill få så endast skorpionen skiner liksom... provade att borra lite.. dock bara lite å höll dioden mot hålet men d verka som glaset e så tonat att d ej kan tränga igenom.. eller måste jag borra så hela dioden e inne i glaset??

Kan lägga upp bilder med så att ni ser hur plexit och skorpionen ser ut:)

tacksam för idee'rsmile  MVh


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68278/560169_z79iuh.jpg
hatthyllan





https://www1.garaget.org/gallery/archive/68278/560174_3hm9em.jpg
skorpionen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/68278/560174_3hm9em.jpg
skorpionen

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

LillNaisarn
2 februari 2009
#2
Borra ett hål någonstans i plexit och montera en eller flera dioder funkar klockrent!

2 982 Inlägg
2 februari 2009
#3
LillNaisarn skrev:
Borra ett hål någonstans i plexit och montera en eller flera dioder funkar klockrent!

borra i sidorna och rikta dioderna plant mot graveringen, lyser upp som "optiskt ljus"..
blir kanon


1 163 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#4
Residence skrev:
LillNaisarn skrev:
Borra ett hål någonstans i plexit och montera en eller flera dioder funkar klockrent!

borra i sidorna och rikta dioderna plant mot graveringen, lyser upp som "optiskt ljus"..
blir kanon

Jo testade å borra men borrade dock bara lite .. å diod skenet sträckte sej inte in i plexit liksom:/ ... kan det vara för att plexit är förmörkt? eller ska man borra så hela dioden är inne i plexit? eller borde man fått lite sken avå  å ha borrat kanske 2-3,mm in i plexit i kanten?

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
2 februari 2009
#5
Du måste belysa graveringen från sidan av plexiglaset. Graveringen lyser eftersom den fångar upp ljuset från dioden. Eftersom plexiglaset är helt slätt så bryter den inte ljuset och därmed upplever du det som att plexiglaset inte lyser medan graveringen gör det. Om du belyser graveringen från sidan av glaset och den inte lyser beror det på att den helt enkelt inte får något ljus att reflektera mot dina ögon.

1. Tonat plexiglas reducerar belysningen kraftigt (därför man tonar oftast, för att stänga ute ljus).
2. Dioderna är felriktade.
3. För få eller för svaga dioder.
4. Dioderna fär långt ifrån graveringen.

Jag har gjort några graveringar med dioder själv om du vill kika så finns de i min projekt tråd i min signatur, där ser du även hur jag gjorde för att få dem att lysa.

edit: att hålla dioden mot kanten av glaset ska räcka för att du ska uppnå effekten, tänk bara på vinkeln.

Hoppas de hjälpte smile
Senast redigerat av Sherlia (2 februari 2009)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

LillNaisarn
2 februari 2009
#6
Hoaken skrev:
Residence skrev:
LillNaisarn skrev:
Borra ett hål någonstans i plexit och montera en eller flera dioder funkar klockrent!

borra i sidorna och rikta dioderna plant mot graveringen, lyser upp som "optiskt ljus"..
blir kanon

Jo testade å borra men borrade dock bara lite .. å diod skenet sträckte sej inte in i plexit liksom:/ ... kan det vara för att plexit är förmörkt? eller ska man borra så hela dioden är inne i plexit? eller borde man fått lite sken avå  å ha borrat kanske 2-3,mm in i plexit i kanten?

Det funkade klockrent iaf för mig då jag använde mig av plexia och graverade och borrade ett hål och monterade en 3mm diod dock så var avståndet mellan dioden och det jag graverat kanske 10-15cm så det kan ha med det att göra. Och jag tryckte ner "hela" dioden och det lyste upp fint.

Dock kan det vara som Sherila skriver att det reduceras då du har tonat plexi eller att avståndet är för långt.

1 163 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#7
Sherlia skrev:
Du måste belysa graveringen från sidan av plexiglaset. Graveringen lyser eftersom den fångar upp ljuset från dioden. Eftersom plexiglaset är helt slätt så bryter den inte ljuset och därmed upplever du det som att plexiglaset inte lyser medan graveringen gör det. Om du belyser graveringen från sidan av glaset och den inte lyser beror det på att den helt enkelt inte får något ljus att reflektera mot dina ögon.

1. Tonat plexiglas reducerar belysningen kraftigt (därför man tonar oftast, för att stänga ute ljus).
2. Dioderna är felriktade.
3. För få eller för svaga dioder.
4. Dioderna fär långt ifrån graveringen.

Jag har gjort några graveringar med dioder själv om du vill kika så finns de i min projekt tråd i min signatur, där ser du även hur jag gjorde för att få dem att lysa.

edit: att hålla dioden mot kanten av glaset ska räcka för att du ska uppnå effekten, tänk bara på vinkeln.

Hoppas de hjälpte smile

ahh asså tycker me att d borde räcka å hålla utanför å så ... testat vrida å vända på dioden men icke få ja ner något ljus:(  dioderna lyser riktigt skarpt och är nog 5 mm tror jag smile, graveringen är la c.a 10 cm in i mitten ... kanske nåt anant förslag på hur man kan göra?smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
2 februari 2009
#8
Hoaken skrev:
Sherlia skrev:
Du måste belysa graveringen från sidan av plexiglaset. Graveringen lyser eftersom den fångar upp ljuset från dioden. Eftersom plexiglaset är helt slätt så bryter den inte ljuset och därmed upplever du det som att plexiglaset inte lyser medan graveringen gör det. Om du belyser graveringen från sidan av glaset och den inte lyser beror det på att den helt enkelt inte får något ljus att reflektera mot dina ögon.

1. Tonat plexiglas reducerar belysningen kraftigt (därför man tonar oftast, för att stänga ute ljus).
2. Dioderna är felriktade.
3. För få eller för svaga dioder.
4. Dioderna fär långt ifrån graveringen.

Jag har gjort några graveringar med dioder själv om du vill kika så finns de i min projekt tråd i min signatur, där ser du även hur jag gjorde för att få dem att lysa.

edit: att hålla dioden mot kanten av glaset ska räcka för att du ska uppnå effekten, tänk bara på vinkeln.

Hoppas de hjälpte smile

ahh asså tycker me att d borde räcka å hålla utanför å så ... testat vrida å vända på dioden men icke få ja ner något ljus:(  dioderna lyser riktigt skarpt och är nog 5 mm tror jag smile, graveringen är la c.a 10 cm in i mitten ... kanske nåt anant förslag på hur man kan göra?smile

Om plexiglaset är tonat och det är 10 cm till graveringen så tänk på att det är samma sak som att sätta kanske 20 st sådana glas framför varandra och sen lysa med en diod rakt på glasen, skulle du ens se det ljuset då ? Toningen kan verka ljus för dig men tänk på att plexiglasets tjocklek är endast några millimeter. Samma princip som att du tar på dig 10 par solglasögon... skulle bli lite knepigt att ens se solen då ^_^

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

1 163 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/archive/68278/562126_p5l7if.jpg
så här blev min lösning... kom inte på nån bättre hmm blev rätt bra smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!


Sök