5301
Sök

Snabb hjälp 4"-tums högtalare!

687 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Jag hade tänkt byta fronthögtalarna i min saab 9000 cse -93 och behöver tips på ett bra framsystem i storlek 4". De jag har nu (troligtvis orginal) orkar inte med att spela särskilt högt, i alla fall inte enligt mina öron.
Så tips på ett riktigt bra framsystem i storlek 4" alltså. Priset ska helst inte vara över 1500 kr men alla tips är välkommna. Har tittat lite på DLS Reference R4 (BRC.se), Focal 100 CVX(dbakuten.se) , Mutant MT 405 XXXC (dbakuten.se) samt Infinity KAPPA42.9i (BRL.se). Några erfarenheter av någon/några av dessa kit?

Tack på förhand.

Mvh
Daniel

P.S Jag är inte intresserad av att bygga om hela instrumenbrädan och tjoffa in 5,25" högtalare eller liknande så endast tips på 4"-system tack. D.S

1 727 Inlägg
7 februari 2009
#2
4" kit eller coax?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

687 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#3
Spelar mindre roll. Vilket är bäst? Kitsystem har ju fördelen att man kan placera diskanten lite mer fritt. Kan ju vara bra när det skall sitta i brädan väl?

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
7 februari 2009
#4
focalen funkar jättebra där. Täta bara mellan plåten och brädan, och lägg lite dämpull under.


687 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#5
Okey. Om man inte vill lägga ut 2500 kr har du något tips på de andra lite billigare? Hur spelar DLS och mutant till exempel? smile

Mvh
Daniel

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
7 februari 2009
#7
dom kostar 1490kr paret.
Mutant kommer med nya grejer till Elmia. xxx serien har inget att hämta mot Focal.
Dls 424a är omtyckt men den är lite "luddigare" i ljudet. Jag rekomenderar 100CVX utan tvekan.


687 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#8
Svar till Roger-T: Jo, jag såg det, men borde man inte köpa kitet med filtret och skrikorna, dvs 2500 kr?

Svar till cheva_raggare: Jag kommer förmodligen bara köra på stereon en Pioneer 50x4 watt mosfet.

Illustratör
826 Inlägg
7 februari 2009
#9
Jag kan lova att du tjänar enormt mkt ljud på att köpa typ stp-matta och täta som en galning i alla vråer.. Jag kör med ett par infinity koaxare för runt tusenlappen och köpte matta för typ 200kr och tätade.. Så för 1200kr så har jag ett riktigt bra ljud som spelar högt o klart.. Nu finns det garanterat bättre koaxare för pengarna i dagens läge men just principen med att täta bra och noga är det jag vill poängtera. smile
Vill man så kan man testa att bara täta till att börja med och köra med orgsystemet bara för att höra skillnaden. wink

Tänker...

8 156 Inlägg
7 februari 2009
#10
Varför inte kolla in N-cores Triusar? Visserligen 3.5" med dom spelar bra (frågan är om dom spelar så högt som du vill att dom ska spela)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

687 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#11
Fallan skrev:
Jag kan lova att du tjänar enormt mkt ljud på att köpa typ stp-matta och täta som en galning i alla vråer.. Jag kör med ett par infinity koaxare för runt tusenlappen och köpte matta för typ 200kr och tätade.. Så för 1200kr så har jag ett riktigt bra ljud som spelar högt o klart.. Nu finns det garanterat bättre koaxare för pengarna i dagens läge men just principen med att täta bra och noga är det jag vill poängtera. smile
Vill man så kan man testa att bara täta till att börja med och köra med orgsystemet bara för att höra skillnaden. wink

Okey. Bra tips. smile Vart får jag tag på den så kallade stp mattan bäst? Verkar dyr yikes

Mvh
Daniel

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
7 februari 2009
#12
Danne_485 skrev:
Svar till Roger-T: Jo, jag såg det, men borde man inte köpa kitet med filtret och skrikorna, dvs 2500 kr?

Svar till cheva_raggare: Jag kommer förmodligen bara köra på stereon en Pioneer 50x4 watt mosfet.

Inte på inbyggd effekt. Jag Rek koaxen då.
Bättre att lägga pengarna på tätningen.


687 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#13
Roger-T skrev:
Danne_485 skrev:
Svar till Roger-T: Jo, jag såg det, men borde man inte köpa kitet med filtret och skrikorna, dvs 2500 kr?

Svar till cheva_raggare: Jag kommer förmodligen bara köra på stereon en Pioneer 50x4 watt mosfet.

Inte på inbyggd effekt. Jag Rek koaxen då.
Bättre att lägga pengarna på tätningen.

Okey. Klarar min huvudenhet att driva dessa bra? Är som sagt ändå en ganska bra stereo.

Mvh
Daniel

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
7 februari 2009
#14
Danne_485 skrev:
Roger-T skrev:
Danne_485 skrev:
Svar till Roger-T: Jo, jag såg det, men borde man inte köpa kitet med filtret och skrikorna, dvs 2500 kr?

Svar till cheva_raggare: Jag kommer förmodligen bara köra på stereon en Pioneer 50x4 watt mosfet.

Inte på inbyggd effekt. Jag Rek koaxen då.
Bättre att lägga pengarna på tätningen.

Okey. Klarar min huvudenhet att driva dessa bra? Är som sagt ändå en ganska bra stereo.

Mvh
Daniel

Till normalt bruk så funkar en vanlig inbyggd förstärkare i en huvudenhet men högtalarna kommer låta bättre med ett kraftigare föstärkare. Så är det alltid.......

MVH//Björn
www.dbakuten.se


Illustratör
826 Inlägg
7 februari 2009
#15
Danne_485 skrev:
Fallan skrev:
Jag kan lova att du tjänar enormt mkt ljud på att köpa typ stp-matta och täta som en galning i alla vråer.. Jag kör med ett par infinity koaxare för runt tusenlappen och köpte matta för typ 200kr och tätade.. Så för 1200kr så har jag ett riktigt bra ljud som spelar högt o klart.. Nu finns det garanterat bättre koaxare för pengarna i dagens läge men just principen med att täta bra och noga är det jag vill poängtera. smile
Vill man så kan man testa att bara täta till att börja med och köra med orgsystemet bara för att höra skillnaden. wink

Okey. Bra tips. smile Vart får jag tag på den så kallade stp mattan bäst? Verkar dyr yikes

Mvh
Daniel

Mattan ska finnas hos brl.. Benämns förmodligen med m1.. Den är dyr, precis som du säger men enligt mig överlägset bäst att arbeta med på kluriga ställen och resultatet blir oftast superb.. Jag köpte endast ett par-tre ark som kompisdeal men mattan är användbar och i värsta fall kanske du har någon polare som behöver ett par ark.. Bara att sälja vidare isf.  smile

Körde mina på hu'n första veckorna och det var helt ok ljud men det går inte att jämföra med att köra dom på ett steg.. Spec när man krämar på och vill att ljudförhållandet mellan framsystem/bas ska vara någolunda likt som vid lägre volymer.

Så jag skulle satsa på både ett steg och dämpning i första hand och sedan köpa högtalare därefter.. smile

Tänker...

534 Inlägg
7 februari 2009
#16
om man har riktigtme dämpning så gör ju bara de skilnad som ni säger


687 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#17
cheva_raggare skrev:
om man har riktigtme dämpning så gör ju bara de skilnad som ni säger

Vilken funktion har den?


Sök