4779
Sök

Har en fråga angående om att ge ut kontonummer

1 798 Inlägg
8 februari 2009
Trådstartare
Bara undrar vad som kan hända om man ger ut sitt kontonummer över internet till en okänd person ja menar ibland om man säljer något behöver man ju förskott tex.

Kan de på något sätt länsa kontot med hjälp av endast kontonummer annars får man väl ha kontot tomt eller typ endast 100kr på de man ger ut på det inte mkt o länsa då har två olika konton

Tack på förhand

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

12 086 Inlägg
8 februari 2009
Det ända du kan göra med bara ett kontonummer är att sätta in pengar på det, förutsatt att du vet vilken bank de är oxå.
Senast redigerat av JapMax (8 februari 2009)

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 februari 2009
Som JapMax säger så är själva numret inte så allvarligt att ge ut.
Om du däremot ger ut det i kombination med ditt personnummer, kortets utgångsdatum och den 3-siffriga "verifieringskoden" som finns på kortets baksida (längst till höger i fältet man skriver sitt namn) så kan vem som helst handla med kortet på nätet.
   Om man nu av någon anledning skulle vara "smart" nog att göra det så är det, trots att man blivit utsatt för urkundsförfalskning, svårt att häva köpen och få sina pengar tillbaka, efterssom det ses som oförsiktighet.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
8 februari 2009
Gulmun skrev:
Om du däremot ger ut det i kombination med ditt personnummer, kortets utgångsdatum och den 3-siffriga "verifieringskoden" som finns på kortets baksida (längst till höger i fältet man skriver sitt namn) så kan vem som helst handla med kortet på nätet.
   Om man nu av någon anledning skulle vara "smart" nog att göra det så är det, trots att man blivit utsatt för urkundsförfalskning, svårt att häva köpen och få sina pengar tillbaka, efterssom det ses som oförsiktighet.

Har aldrig handlat elr nått på internet än.. Har inte behövt.. Men dom där 14 siffrorna som är på framsidan av kortet. Behöver dom inte det med? Har för mig det.. Men vet inte...

Om inte, så har jag lärt mig nått big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

12 086 Inlägg
8 februari 2009
Gulmun skrev:

Du syftar på kontokortsnummret, det är en jävla skillnad.

* Klåpare
1 718 Inlägg
8 februari 2009
Jobbar natt.. Nyvaken... Läste fel och skäms... Ska dricka kaffe nu. tongue
Senast redigerat av Gulmun (8 februari 2009)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Sök