5027
Sök

Fyra olika grader av toning/solfilm

204 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#1
Är det generellt så hos solfilmsfirmorna att man väljer mellan 4st olika grader av toning där den mörkaste är "limo-black" som jag har hört..

Tänkte mao tona bakrutorna och har bestämt mig för att INTE ha limo-black, inte heller den lättaste graden av toning, alltså återstår nivå 2 eller 3?

Finns det några bilder på skillnaden mellan dessa eller nån som har erfarenhet av dessa olika grader av toning?

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
7 februari 2009
#2
Brukar finnas 4-6 olika nyanser!
Vissa firmor räknar:
5% mörkaste
15% näst mörkaste (liknar orginal tonade bilar)
20% en ganska snygg mellan mörk solfilm! (har den på min V70:a runt om)
30% näst ljusaste även denna snygg att montera runt om!
40-43% en film som oftast monteras på framdörrar, men väljs oftast av ägare som ej vill ha pimp faktor på bilen!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

8 156 Inlägg
7 februari 2009
#3
Olika firmor kör med olika nyanser, men oftast inte mer än 6 nyanser, precis som Solfilm skriver.
Mellan 5% till 50% är vanligast. Har nog inte sett någon med högre ljusgenomsläpp än så. Sen vet man ju inte hur bra varudeklarationen motsvarar verkligheten.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
7 februari 2009
#4
Phaetoon skrev:
Olika firmor kör med olika nyanser, men oftast inte mer än 6 nyanser, precis som Solfilm skriver.
Mellan 5% till 50% är vanligast. Har nog inte sett någon med högre ljusgenomsläpp än så. Sen vet man ju inte hur bra varudeklarationen motsvarar verkligheten.

Det är som du även skriver! Nyansen kan skilja sig bil till bil!

Har du en ljus inredning, så kan nyansen upplevas som ljusare och tvärtom på mörka inredningar!
Bilar från fabrik har även orginal lite mörkare och varierande nyanser och kan därav bli väldigt olika i nyanserna!

Prata med en montör och berätta vilken typa av solfilm du vill ha!

Frågor jag brukar ställa till dom som vill ha solfilm!
1: syfte med solfilmen!
2: Insyns skydd                                  Självklart mörkaste 05%
3: Värme dämpning!                           Spelar knappt någon roll då graderna ej skiljer mer än ca 12%
4: Ska man kunna se igenom bilen!      Då väljer man 20%
5: Är det för du har hund!                    15%-05%
6: För att lyfta upp bilens utseende!      Då väljer man 30% - 43%

av dessa frågor så kan man lätt se vad kunden vill ha!
mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

649 Inlägg
7 februari 2009
#5
vilka är lagliga ? Om nån är det. På framrutorna..

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.

301 Inlägg
7 februari 2009
#6
Toyotagalen skrev:
vilka är lagliga ? Om nån är det. På framrutorna..

Ingen är det. Främre sidorutor och vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet på typ 70 %, och det ligger ungefär där redan från fabrik...

Thorssa
7 februari 2009
#7
När jag tonade min fanns fyra olika, har för mig att det var 6%, 18%, 35% och 50% ljusgenomsläpp. Jag valde 18% bak och 50% fram, det skulle sett bättre ut med lite mindre skillnad har jag märkt såhär i efterhand. Så om du inte vill ha samma runt om så låt det skilja max ett steg.

204 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#8
SOLFILM skrev:
Brukar finnas 4-6 olika nyanser!
Vissa firmor räknar:
5% mörkaste
15% näst mörkaste (liknar orginal tonade bilar)
20% en ganska snygg mellan mörk solfilm! (har den på min V70:a runt om)
30% näst ljusaste även denna snygg att montera runt om!
40-43% en film som oftast monteras på framdörrar, men väljs oftast av ägare som ej vill ha pimp faktor på bilen!

mvh
Jörgen

Men toningen på din V70 verkar stämma finfint med hur jag också vill ha det, tack!

JAG vill alltså ha toning för att det är snyggt samt att inte folk kan glo rätt in i bilen bakifrån och från sidorna. Med 20%, visst ser man ganska bra ut ändå, både på dag och kväll?


Sök