plocka av lister s40 /lacka

Manndel
21 november 2008 · 7 Inlägg

volvo s40 1998

Hejsan, har letat som fasen i diverse forum men hittar inte hur man får av alla lister på ett bra sätt.

vet att dörrlisterna sitter med dubbelhäftande.

jag har varit o snackat med en lakerare vad han skulle ta för att lacka alla listerna i samma färg som bilen. det var 5000 kr.

jag som fattig student kan absolut inte tänka mig att betala så mycket.

åkte till volvo o köpte min bil färg på burk (höstguld metallic) o sen till jula o köpte plast primer, testlacka en gammal tänkskärm till ngn cyckel o jag tyckte det blev bra.

hur ska jag gå tillväga nu när jag ska lacka alla lister? maskera bilen ? någon som gjort det ? blev de bra? bilder?

plocka av alla lister ( ALLA RUNT HELA BILEN )? hur gör man, har kikat under bilen ser ut som att de sitter utan skruvar men med ngn plastplupp.

någon som har plockat av listerna får gärna beskriva med bilder osv hur man plockar av allt o får dit allt,

här är min bil -->
https://www1.garaget.org/archive/104/103695/121003/121003-1136006.jpg
den är ifrån 1998.

tacksam för svar, mvh Niclas

säg inte att jag ska söka i forumet då jag är den person som skrivit s40 lister flest gånger på hela internet.

Senast redigerat av Manndel (21 november 2008)

glider med stil, eller kanske inte....
dahboy
21 november 2008 · 1 002 Inlägg

dom sitter la fast me plastclipps (stavning?) som på dom flesta andra bilar..!?

...
Manndel
21 november 2008 · 7 Inlägg

dahboy skrev:
dom sitter la fast me plastclipps (stavning?) som på dom flesta andra bilar..!?

okej, har du tagit bort dem på s40 förut eller ?

glider med stil, eller kanske inte....
-Akerfeldt-
21 november 2008 · 2 638 Inlägg

För det första förstår jag inte varför du ska lackera dem, bryter ju av riktigt fint mot din färg på bilen. Men smaken är ju olika.

Jag lackerade mina trösklar med sprayburk när de satt fast på bilen, gick hur fint som helst bara man maskerar ordentligt. Blir väl svårare när det är på dörrarna.

Har sett någon s40 på garaget där man lackerat listerna när de satt kvar på bilen, hittar den inte nu dock.

Hur man får bort dem vet jag inte, bara att de sitter limmade på fas 1 och med clips på fas 2.

Får du inga vettiga svar så köp en Hayens "gör det själv handbok". Finns mycket bra info där.

Hoppas att det hjälpte lite iallafall och lycka till smile

Manndel
21 november 2008 · 7 Inlägg

Aker_s40 skrev:
För det första förstår jag inte varför du ska lackera dem, bryter ju av riktigt fint mot din färg på bilen. Men smaken är ju olika.

Jag lackerade mina trösklar med sprayburk när de satt fast på bilen, gick hur fint som helst bara man maskerar ordentligt. Blir väl svårare när det är på dörrarna.

Har sett någon s40 på garaget där man lackerat listerna när de satt kvar på bilen, hittar den inte nu dock.

Hur man får bort dem vet jag inte, bara att de sitter limmade på fas 1 och med clips på fas 2.

Får du inga vettiga svar så köp en Hayens "gör det själv handbok". Finns mycket bra info där.

Hoppas att det hjälpte lite iallafall och lycka till smile

tack för svaret,  juste jag har en sån bok, ska kolla där, men det blev bra när du maskera alltså, hur gjorde du hela grejen? Slipa, primer, grunda ö sen lacka ?

Tänkte ta bort listerna på dörrarna,

glider med stil, eller kanske inte....
Manndel
21 november 2008 · 7 Inlägg

150 ml färg med medföljande klarlack kostar 130 kr på volvo

glider med stil, eller kanske inte....
-Akerfeldt-
21 november 2008 · 2 638 Inlägg

Manndel skrev:

Aker_s40 skrev:
För det första förstår jag inte varför du ska lackera dem, bryter ju av riktigt fint mot din färg på bilen. Men smaken är ju olika.

Jag lackerade mina trösklar med sprayburk när de satt fast på bilen, gick hur fint som helst bara man maskerar ordentligt. Blir väl svårare när det är på dörrarna.

Har sett någon s40 på garaget där man lackerat listerna när de satt kvar på bilen, hittar den inte nu dock.

Hur man får bort dem vet jag inte, bara att de sitter limmade på fas 1 och med clips på fas 2.

Får du inga vettiga svar så köp en Hayens "gör det själv handbok". Finns mycket bra info där.

Hoppas att det hjälpte lite iallafall och lycka till smile

tack för svaret,  juste jag har en sån bok, ska kolla där, men det blev bra när du maskera alltså, hur gjorde du hela grejen? Slipa, primer, grunda ö sen lacka ?

Tänkte ta bort listerna på dörrarna,

La plast längs hela sidan och ner i skarven mellan kaross och tröskel. Slipade lite, hade ingen primer och la först vanlig svart som grund, sedan riktigt lack. La sedan ett par lager klarlack.
Borde dock ha lagt primer då det har börjat släppa nu, efter lite mer än ett år.

Är svårade att göra det på dörrarna kan jag tro, lättaste är nog att plocka bort allt.

Senast redigerat av Aker_s40 (21 november 2008)

dj_padde
21 november 2008 · 1 813 Inlägg

e det gamla karossen upp till 00 e det ju dubbelhäftande tejp dom sitter fast i på sidorna på dörrarna. dom hade jag plockat bort helt e lackat under om man får bort dom snällt. sen resten hade jag tagit bort och slippat ner ordentligt och gjort allt vid sidan om bilen då du får ett mkt bättre resultat och att lackar du på bilen får du inte lacken in under listerna och då släpper lacken ganska fort efter några tvättar tyvärr då lacken inte håller så bra i kanten i listen.. att göra ett snabb jobb blir aldrig bra nästan kan gå men oftas leder det efter ett år att du måste göra om det. plocka bort allt å gör det ordentligt du sparar ju pengar på det i slutändan om du ska ha bilen länge. bilen går ju att köra ändå utan listerna så länge du håller på med det=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Manndel
21 november 2008 · 7 Inlägg

dj_padde skrev:
e det gamla karossen upp till 00 e det ju dubbelhäftande tejp dom sitter fast i på sidorna på dörrarna. dom hade jag plockat bort helt e lackat under om man får bort dom snällt. sen resten hade jag tagit bort och slippat ner ordentligt och gjort allt vid sidan om bilen då du får ett mkt bättre resultat och att lackar du på bilen får du inte lacken in under listerna och då släpper lacken ganska fort efter några tvättar tyvärr då lacken inte håller så bra i kanten i listen.. att göra ett snabb jobb blir aldrig bra nästan kan gå men oftas leder det efter ett år att du måste göra om det. plocka bort allt å gör det ordentligt du sparar ju pengar på det i slutändan om du ska ha bilen länge. bilen går ju att köra ändå utan listerna så länge du håller på med det=)

ja jag tror oxå på att plocka av allt, men som min fråga lyder, hur får man av allt ?

glider med stil, eller kanske inte....
Squadron
21 november 2008 · 1 833 Inlägg

Manndel skrev:

dj_padde skrev:
e det gamla karossen upp till 00 e det ju dubbelhäftande tejp dom sitter fast i på sidorna på dörrarna. dom hade jag plockat bort helt e lackat under om man får bort dom snällt. sen resten hade jag tagit bort och slippat ner ordentligt och gjort allt vid sidan om bilen då du får ett mkt bättre resultat och att lackar du på bilen får du inte lacken in under listerna och då släpper lacken ganska fort efter några tvättar tyvärr då lacken inte håller så bra i kanten i listen.. att göra ett snabb jobb blir aldrig bra nästan kan gå men oftas leder det efter ett år att du måste göra om det. plocka bort allt å gör det ordentligt du sparar ju pengar på det i slutändan om du ska ha bilen länge. bilen går ju att köra ändå utan listerna så länge du håller på med det=)

ja jag tror oxå på att plocka av allt, men som min fråga lyder, hur får man av allt ?

Det är ett helvete att få bort listerna från front och bak.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
andreas_gbg_
21 november 2008 · 1 634 Inlägg

Vad jag förstått så kan listerna sitta olika oavsett vilken fas och årsmodell man har, vissa sitter med clips, andra sitter med dubbelhäftande tejp. Säg till när du är klar, tänkte dra loss mina med wink

Numera Saab 9-5 Aero -00
P_Jonsson
21 november 2008 · 104 Inlägg

Går jätte bra att lackera dom när dom sitter på bilen, men var noga med att maskera HELA bilen noga.

Att lacka med burk är väll inget jag hade gjort om jag vore dig, känner du ingen som har en spruta som kan lackera? Du kommer med stor sannolikhet få en diff i färgen och du är nått sånt där kräsen.

MvH
/Peter

Manndel
22 november 2008 · 7 Inlägg

ingen där i detta forum som varit i samma sitts som mig? och gjort det själv.

mvh Niclas

glider med stil, eller kanske inte....
andreas_gbg_
22 november 2008 · 1 634 Inlägg

Ett tips är att besöka nordiska X40-klubben. Googla, minns ej adressen.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Weermets Gasglad
22 november 2008 · 295 Inlägg
Opel Vectra "2.0T" (2007)
Manndel
23 november 2008 · 7 Inlägg

Weermets skrev:
www.x40nordic.com

hittar fortfarande ingen bra information

glider med stil, eller kanske inte....
marcus1
9 februari 2009 ·

Manndel skrev:

Weermets skrev:
www.x40nordic.com

hittar fortfarande ingen bra information

"kjolpaketet" som sitter runt om bilen sitter med nån enstaka mutter och sen med plastclips som du bara drar utåt sen drar du "kjolarna" på sidorna sidless sen utåt så lossnar dom. dom bak på sidorna och fram är väl bara att jucka på tills om lóssnar när allt väl är bortskruvat. Skärmkanterna sitter med 1 mutter och 2-3 skruvar sen är de bara att dra för resten sitter med nått slags lim. lägg dig under bilen o kolla så ser du hur de sitter? Få dit de får du ju på samma sätt du fick bort de, fast tvärtom smile dörrlisterna får du nog maskera då jag tror dom oftast sitter limmade

AlvereZ
9 februari 2009 · 787 Inlägg

Jag lackade mina med burk på plats = skitbra, ingen färgskiftning eller nåt, brukar inte bli det på små ytor utan bara stora ytor tongue
Jag passade förresten även på att lacka handtagen, också dom skit bra...

Maskera noga, spray 2 gånger sen klarlack på det . kalas bra..

Allt som allt kostade det gratis förutom förlorad TV:spels tid..

Och nej det blir inte lika bra som hos en dyr lackerare, men iaf 95% bra smile

Senast redigerat av AlvereZ (9 februari 2009)

Falkmoore
10 februari 2009 · 31 Inlägg

Hej!

Sidolisterna längst ner o på orginal stötfångarna "andra på nu" o bakrampen lackade jag själv, slipa lägga på plastprimer o lacka o klarlack..
Jag tog bort mina sidolister istället för att lacka dom, du får ett renare stuk på bilen.. o som några säger så sitter dina med dubbelhäftande tejp.. Drog bort mina o så satt tejpen kvar såklart ,då e det "gjorde jag" högtryck som gäller, spruta på limborttagning,tjärlösningsmedel innan o låt verka så det klibbar,lättare o få bort..o sedan polera där..  Många har säkert gjort lite olika men lättare för mig eftersom jag jobbar som rekondare o har hall o allt..

Lycka till nu!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang