4145
Sök

Liten reflektor, till diod? bygga själv?

Ready for takeoff
367 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Tjennare!
Jag funderar på att göra en liten cool sak med dioder. Dock skulle jag behöva en reflektor runt den så att ljuset blir lite starkare. Kan jag köpa det någon stans eller måste jag bygga en egen? Skulle helst vela ha en fyrkantig eller rektangulär reflektor. Om jag ska bygga själv, vad för material ska jag använda till reflektorn? Hur viktigt är det med vinklar osv? Hur kan jag räkna ut vilken vinkel jag ska ha?

Hoppas att någon kan mer om detta än mig!

Funderar på att använda Luxeon dioder, vet ni någon stans de är billiga? Har hittat på kell&co för 60 kr/st..

Mvh
Robin
Senast redigerat av Rosu (12 februari 2009)

Kolla mitt Projekt:
SAAB ng900t - "devil eye project"
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
12 februari 2009
Dioder är oftast Riktade så att säga. Dom lyser typ nästan bara framåt eller uppåt.. Ja.. du kanske fattar. Dom lyser inte alls som en glödlampa sådär 360 grader. Dock så dinns det lite olika dioder som får ett lite bredare ljus och inte så riktat.

Kolla exemplen på dessa sidor så förstår du:

http://www.stylingwebben.se/ba9s.html samt http://www.stylingwebben.se/wedgebase.html

Ont om hästkrafter är det gott om.

2 024 Inlägg
12 februari 2009
Luxeon köper du billigast via ebay. Har för mej att Elfa har haft nån form av reflektor för dioder men tänk på det att de flesta dioder har väldigt smal strålningsvinkel, 30-45 grader, så en reflektor kommer inte att göra någon nämnvärd skillnad ljusmässigt sett.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Man blir ensam om man vill ha hela.
174 Inlägg
12 februari 2009
Kanske är möjligt med två reflektorer, en framför och en bakom dioden?

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.

Ready for takeoff
367 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
Tack för snabba svar hörrni! Jag är mycket medveten om att dioder lyser nästan bara frammåt, därför tänkte jag köra på Luxeon eftersom de är grymt starka och lyser ungefär 120 grader åt sidan.. Jag har funderat på att sätta en liten reflektor framför dioden för att få allt ljus som går rakt fram ut i den stora reflektorn.

Det känns om det är lättast att bygga egna reflektorer nästan för då får jag dem exakt som jag vill.. Vad ska jag använda för material isf? Det ska ju reflektera så mycket ljus som möjligt! Hur ska jag utforma den?

Kolla mitt Projekt:
SAAB ng900t - "devil eye project"
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Sök