3714
Sök

Volvo. bakhjulsdrift 850:d

27 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#1
hej om man har en volvo 850 awd kan man då ta bort fram axlarna eller vad man ska säga! får man bakhjulsdrift då? hur gör man?smile


Defloratör.
641 Inlägg
13 februari 2009
#2
troligtvis inte tror inte diffen då automatiskt låser sig på bakhjulen

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Defloratör.
641 Inlägg
13 februari 2009
#3
sen finns inte ens 850 som awd

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
#4
nitrox skrev:
sen finns inte ens 850 som awd

855 AWD 2,5T 193hk.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
#5
-Haglund- skrev:
hej om man har en volvo 850 awd kan man då ta bort fram axlarna eller vad man ska säga! får man bakhjulsdrift då? hur gör man?smile

Sök och du skall finna. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114331
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=113674

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 878 Inlägg
13 februari 2009
#6
nitrox skrev:
sen finns inte ens 850 som awd

klart det finns.
satan, Ola hann före
Senast redigerat av Frozen1985 (13 februari 2009)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 februari 2009
#7
nitrox skrev:
sen finns inte ens 850 som awd

Jo 97an? Sen tog V70 över?


Edit; alla hann före.. tongue
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_850
1997 Fyrhjulsdrift i 850 AWD, och ny lågtrycksturbomotor på 193 hk. Modellen läggs ned till förmån för den vidareutvecklade modellen S/V70.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (13 februari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Defloratör.
641 Inlägg
13 februari 2009
#8
jag tänkte då på 850 som inte finns som awd men att 855 gjorde visste jag inte

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
#9
nitrox skrev:
jag tänkte då på 850 som inte finns som awd men att 855 gjorde visste jag inte

850 är ju beteckningen för hela modellserien.

Hade du skrivit 854 så hade jag hängt med på vad du menar. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Defloratör.
641 Inlägg
13 februari 2009
#10
TurbOla skrev:
nitrox skrev:
jag tänkte då på 850 som inte finns som awd men att 855 gjorde visste jag inte

850 är ju beteckningen för hela modellserien.

Hade du skrivit 854 så hade jag hängt med på vad du menar. wink

what eveeeer:P

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

oo=00=oo
374 Inlägg
13 februari 2009
#11
I skolan har vi en av prototyperna till 855 AWD, den är riktigt tragiskt dåligt ihopsatt.
Man undrar om det är nån moppekille som har smetat ihop den.
Som tur är blev produktionsbilen bättre!

Freude am fahren!

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
#12
Hade faktiskt varit intressant och se vad som händer om man skulle plockat väck drivaxlarna fram, och ersatt viskodiffen med en bit kardan, och sett hur det hade hållt.

Håller kanske inte om man står stilla och ger fullt ös i de första tre växlarna, men vid normal körning borde det ju hålla, åtminstone teoretiskt. tongue

Mitsubishi Evo använder ju sig av samma princip, och KHRacing kör RWD med 500hk+ med den drivlinan, som har vinkelväxel.
Senast redigerat av TurbOla (13 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

12 086 Inlägg
13 februari 2009
#13
att bara ta bort drivaxlarna fram låter som en mindre lyckad modifikation.. men om man gör om hela främre drivpaketet mot nån stum historia så borde de ju gå? Sen hur hållbart de är vet jag inte, de borde ju hålla bättre än vad de gör orginal.

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 februari 2009
#14
JapMax skrev:
att bara ta bort drivaxlarna fram låter som en mindre lyckad modifikation.. men om man gör om hela främre drivpaketet mot nån stum historia så borde de ju gå? Sen hur hållbart de är vet jag inte, de borde ju hålla bättre än vad de gör orginal.

Givetvis plockar man ju inte bara bort drivaxlarna, utan man gör så som KHRacing gjort på sin Evo, kapat främre drivknutarna, men de sitter kvar och låser hjullagerna fram om jag inte minns fel ifrån hans tråd.
Sen svetsade han mellandiffen, har jag för mig, och pluggade splinesen till växellådan, där drivaxlarna fram går ut.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök