Biltvättstips

TeQuilla
16 januari 2009 · 764 Inlägg

steifan skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Försöker hålla mig borta ifrån det så gott det går men använder det några gånger under vintern när bilen har samlat på sig allt jäkla vägsalt och annan skit.

Enda chansen att få bilen ren på vintrarna är ju stark avfettning.  Ett nödvändigt ont!

Mac 124 Prickbort
http://www.macserien.se/jscripts/tiny_m … /Test1.jpg

Etta i test av programmet SVT Plus och det värsta jag testat med bra resultat smile

Man behöver inte använda dom värsta grejjerna om man har lacken skyddad av riktiga lackskydd! Tvättade min med bioavfettning med bra resultat!

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Torlejf Bilvårdstönt.
16 januari 2009 · 1 109 Inlägg

TeQuilla skrev:

steifan skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Försöker hålla mig borta ifrån det så gott det går men använder det några gånger under vintern när bilen har samlat på sig allt jäkla vägsalt och annan skit.

Enda chansen att få bilen ren på vintrarna är ju stark avfettning.  Ett nödvändigt ont!

Mac 124 Prickbort
http://www.macserien.se/jscripts/tiny_m … /Test1.jpg

Etta i test av programmet SVT Plus och det värsta jag testat med bra resultat smile

Man behöver inte använda dom värsta grejjerna om man har lacken skyddad av riktiga lackskydd! Tvättade min med bioavfettning med bra resultat!

Exakt!
Om man var någorlunda smart såg man till att bilen var skyddad innan vintern kom, och har man då ett bra skydd så sabbas det ganska fort om man använder kallavfettning (Power, Prickbort osv..).
Med regelbunda tvättar och med ett bra skydd som grund ska det bara krävas en alkalisk avfettning lite då och då. Då håller skyddet betydligt längre och tvätten blir betydligt roligare.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
_DamnIt R1 driver!
16 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Okej, får pröva lite olika saker då och ser vilket som ger bäst resultat, för min är inte lackkonserverad på många år. Men vaxar bilen mer eller mindre efter var tvätt för att få fin puts igen, så lite starkare saker som inte äter upp lacken totalt gör inte så mycket

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 januari 2009 · 10 427 Inlägg

TeQuilla skrev:

steifan skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Försöker hålla mig borta ifrån det så gott det går men använder det några gånger under vintern när bilen har samlat på sig allt jäkla vägsalt och annan skit.

Enda chansen att få bilen ren på vintrarna är ju stark avfettning.  Ett nödvändigt ont!

Mac 124 Prickbort
http://www.macserien.se/jscripts/tiny_m … /Test1.jpg

Etta i test av programmet SVT Plus och det värsta jag testat med bra resultat smile

Man behöver inte använda dom värsta grejjerna om man har lacken skyddad av riktiga lackskydd! Tvättade min med bioavfettning med bra resultat!

Två lager med Sonax Flytande hårdvax och en allmänt slät lack tillsammans med vanliga
avfettningar kunde definitivt inte få bort asfaltsfläckarna jag hade längs skärmkanterna
fram. Gick knappt att skrapa bort med naglarna. Men med Prickbort så rann det av direkt.
Antagligen vaxet också. Sonax vax kanske inte räknar som 'riktigt lackskydd'.

Edit: Tvättar bilen en gång i veckan (ej högtryckstvätt) och brukar normalt inte använda avfettning.

Edit2: Varje vinter brukar iaf jag komma till en punkt där man måste dra in lite tyngre
avfettningar för att kunna få bilen ren, trots att det poleras och vaxas flitigt på hösten.

Senast redigerat av steifan (16 januari 2009)

Gurra101
16 januari 2009 · 70 Inlägg

Kanske en dum fråga men efter ni avfettat bilen vaxar ni den då med?

_DamnIt R1 driver!
16 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Man bör nog vaxa bilen väldigt noggrant efter att man kört den med avfettning, då större delen av våra avfettningsmedel troligtvis löser upp en stor del av vaxet.

Bjork OEM <3
17 januari 2009 · 6 957 Inlägg

Gurra101 skrev:
Kanske en dum fråga men efter ni avfettat bilen vaxar ni den då med?

Nej! Vaxet försvinner ju inte efter varje tvätt..

OEM <3
_DamnIt R1 driver!
17 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Bjork skrev:

Gurra101 skrev:
Kanske en dum fråga men efter ni avfettat bilen vaxar ni den då med?

Nej! Vaxet försvinner ju inte efter varje tvätt..

Inte om man tvättar den, men avfettning som va själva poängen i frågan, löser väl upp en hel del av vaxet?

Bjork OEM <3
17 januari 2009 · 6 957 Inlägg

_DamnIt skrev:

Bjork skrev:

Gurra101 skrev:
Kanske en dum fråga men efter ni avfettat bilen vaxar ni den då med?

Nej! Vaxet försvinner ju inte efter varje tvätt..

Inte om man tvättar den, men avfettning som va själva poängen i frågan, löser väl upp en hel del av vaxet?

Beror väl helt när och med vad den vaxats med, min nya bil har inte vaxats av mig..kommer inte göra de heller utan lämna den på helrecond i April.

OEM <3
Gurra101
17 januari 2009 · 70 Inlägg

Så om man kör lite avfettning och sen tvättar bilen så behövs (inte alltid) vaxning? Min blev "proffs" vaxad smile av bilfirman jag köpte bilen av i slutet på september. och det är en 07:a.

Tega Yrkesförare
17 januari 2009 · 1 073 Inlägg

Alltså, jag lämnar in min bil 1 gång/år på en grundlig lackkonservering (Tefcar).

Däremellan avfettar jag vid varje tvätt för att få bort all skit innan svampning för att undvika tvättrepor.
Såhär har jag alltid gjort, detta är min fjärde svarta bil, dvs man ser direkt hur lacken ser ut.

Det här snacket om att man inte behöver avfetta vid varje tvätt, sommar bla bla. Lycka till att få bort skiten med endast vatten/högtryck. Avfettning är ett måste för att inte slipa runt skiten med en svamp.

Klart avfettning sliter i längden på lacken, det är därför man gör en riktig lackskyddsbehandling minst en gång/år.

_IsakssoN_
17 januari 2009 · 310 Inlägg

har bara kört med biltemas bilvårdsgrejjer.. är fruktansvärt nöjd..
Lämnar in bilen på recond en gång per år..  annars är det Biltemas microavfettning, supertvätt, fälgrengöring osv..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
Mitsuhini
17 januari 2009 · 337 Inlägg

frågan du började med var väl hur du får bort gruset så du slipper dra runt det med svampen.

bilen är smutsig:
spola av hela bilen noggrant med högtryck. (för att få bort det värsta)
spruta avfettning på hela bilen (enligt instruktioner beroende på medel) låt verka.
spola av hela bilen annu mer noggrant med högtryck.

har du fortfarande grus som sitter fast på lacken har du antingen extremt dålig högtryck eller så har du inte tvättat bilen på länge så salt och skit har 'bränt' fast sig i lacken. eventuellt har du lyckats välja ett dåligt avfettningsmedel.

om detta är fallet får man enligt mig skylla sig själv om man får repor av fastbränd skit eftersom man vart lat och inte brytt sig om bilen. vid de värsta dagarna på året där staten häller ton-vis med salt på våra vägar (enligt mig) helt i onödan, bör man - om man har tillgång till att spola av bilen med vatten efter varje gång man vart ute o rullat.

ett tips jag fått är att man aldrig ska spruta 'vanlig' avfettning på polerade metallytor såsom alu-fälgar (speciellt inte fälgar med chrome-ytor) eftersom detta KAN ge missfärgning samt matta fläckar på glansen.

Jag använder Meguiers sortiment på bilvård, har provat väldigt många märken men deras slår allt vad jag provat, plus att det luktar gott ocksåsmile silikonskrapa har jag alltid använd tillsammans med microfiberduken "Water magnet" (Meguiers) tok-bra resultat varje gång och har inte en enda repa i min lack.

Detta är bara skrivet av egna erfarenheter.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Torlejf Bilvårdstönt.
17 januari 2009 · 1 109 Inlägg

Mitsuhini skrev:
frågan du började med var väl hur du får bort gruset så du slipper dra runt det med svampen.

bilen är smutsig:
spola av hela bilen noggrant med högtryck. (för att få bort det värsta)
spruta avfettning på hela bilen (enligt instruktioner beroende på medel) låt verka.
spola av hela bilen annu mer noggrant med högtryck.

har du fortfarande grus som sitter fast på lacken har du antingen extremt dålig högtryck eller så har du inte tvättat bilen på länge så salt och skit har 'bränt' fast sig i lacken. eventuellt har du lyckats välja ett dåligt avfettningsmedel.

om detta är fallet får man enligt mig skylla sig själv om man får repor av fastbränd skit eftersom man vart lat och inte brytt sig om bilen. vid de värsta dagarna på året där staten häller ton-vis med salt på våra vägar (enligt mig) helt i onödan, bör man - om man har tillgång till att spola av bilen med vatten efter varje gång man vart ute o rullat.

ett tips jag fått är att man aldrig ska spruta 'vanlig' avfettning på polerade metallytor såsom alu-fälgar (speciellt inte fälgar med chrome-ytor) eftersom detta KAN ge missfärgning samt matta fläckar på glansen.

Jag använder Meguiers sortiment på bilvård, har provat väldigt många märken men deras slår allt vad jag provat, plus att det luktar gott ocksåsmile silikonskrapa har jag alltid använd tillsammans med microfiberduken "Water magnet" (Meguiers) tok-bra resultat varje gång och har inte en enda repa i min lack.

Detta är bara skrivet av egna erfarenheter.

Avfettning funkar bäst på torra ytor.

mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Bjork OEM <3
17 januari 2009 · 6 957 Inlägg

Torlejf skrev:

Mitsuhini skrev:
frågan du började med var väl hur du får bort gruset så du slipper dra runt det med svampen.

bilen är smutsig:
spola av hela bilen noggrant med högtryck. (för att få bort det värsta)
spruta avfettning på hela bilen (enligt instruktioner beroende på medel) låt verka.
spola av hela bilen annu mer noggrant med högtryck.

har du fortfarande grus som sitter fast på lacken har du antingen extremt dålig högtryck eller så har du inte tvättat bilen på länge så salt och skit har 'bränt' fast sig i lacken. eventuellt har du lyckats välja ett dåligt avfettningsmedel.

om detta är fallet får man enligt mig skylla sig själv om man får repor av fastbränd skit eftersom man vart lat och inte brytt sig om bilen. vid de värsta dagarna på året där staten häller ton-vis med salt på våra vägar (enligt mig) helt i onödan, bör man - om man har tillgång till att spola av bilen med vatten efter varje gång man vart ute o rullat.

ett tips jag fått är att man aldrig ska spruta 'vanlig' avfettning på polerade metallytor såsom alu-fälgar (speciellt inte fälgar med chrome-ytor) eftersom detta KAN ge missfärgning samt matta fläckar på glansen.

Jag använder Meguiers sortiment på bilvård, har provat väldigt många märken men deras slår allt vad jag provat, plus att det luktar gott ocksåsmile silikonskrapa har jag alltid använd tillsammans med microfiberduken "Water magnet" (Meguiers) tok-bra resultat varje gång och har inte en enda repa i min lack.

Detta är bara skrivet av egna erfarenheter.

Avfettning funkar bäst på torra ytor.

mvh. David.

Ja..jag börja ju undra, men de finns ju ngn såndär slags pre-wash som man sprutar på efter man sköljt bilen sen sprutar man på detta och låter det verkar, sen spolar man igen

Senast redigerat av Bjork (17 januari 2009)

OEM <3
Mitsuhini
17 januari 2009 · 337 Inlägg

jo det är sant, men vintertid är det inte ofta man tvättar torra bilar så det var så jag tänkte. bättre att få bort det lösa först sen låta avfettningen göra resten.... men så som bjork säger finns det 'avfettning'/pre-wash vad det nu heter - som man ska ha på blöt bil också, sprider sig tydligen genom vattnet ( antar att det funkar som någon sorts koncentrat som ska blandas ut med vatten) har provat det och man sprutar en gång så ser man hur det springer iväg direkt över dubbelt så stor yta... rätt ballt faktiskt

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
mickey
16 februari 2009 · 247 Inlägg

Alkalisk avfettning som du köper på macken är till större delen vatten.
Petroleumbaserad avfettning fungerar mycket sämre på våt lack.

Mitt råd är att gå in på någon sida där dom säljer lite mer "proffs" grejjor och handlar på dig 1 liter alkalisk (spädes ut med vatten) och en 5 liters petroleum.

. Petroleumbaserad avfettning, nedifrån och upp, vänta 5 min..
. Alkalisk avfettning, nedifrån och upp, vänta 5 min..
. Högtryck väldigt noggrant
. Kollar över bilen vid skärmkanter, sidospeglar och bagage efter "tjär/asfaltsprickar", petroleum punktbehandling vid behov.
. Schampoooooo -nering
. Jajemen, högtrycken igen!
. Torkning av bilen med vattenskrapa och waffle weave..

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang