3796
Sök

Ljud SAAB 9-3 -01: Trasigt baselement. Passar as2 från en 9-5?

493 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Tjena!

Ena baselementet i min 9-3 aero -01 är pajj!hmm undrar om nån vet om det är någon större skillnad på as2 elementet från 9-5orna???(Pioneer) jämfört med as3 orginal på 9-3an... Annars om nån har något begagnat baselement till 9-3 as3 så säg till! cool

Mvh Pontus

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

6 851 Inlägg
16 februari 2009
Vet ej hur det är på 9-3orna, men på 9-5 är det olika tillverkare, Pioneer till AS2 och HK (har jag för mej) till AS3.

493 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Vet ej hur det är på 9-3orna, men på 9-5 är det olika tillverkare, Pioneer till AS2 och HK (har jag för mej) till AS3.

mjo har hört det men tänkte att de kanske sitter pioneer i 9-3an lr nå, frågan är hur stor skillnaden är mellan de två olika varianterna.

Sponsor:

6 851 Inlägg
16 februari 2009
Ja det skiljer nog endel. De kommer ju inte ha samma värden på 6½", vilket kommer betyda att dem kommer låta olika och spela olika högt m.m.
Jag tycker att du borde leta reda på antingen 1 lika, 2stycken som är från AS2 och byta dem eller skaffa 2 helt andra. Vad har du för märke på sakerna i din bil, är det pioneer som är AS3 i 9-3???

Om du byter båda fram, mät då vilket ohm tal org. högtalarna har, för vad jag fått höra så sitter det 2ohms basar i framdörren på 9-5 med AS2 (98-05 tror jag det är?)
Senast redigerat av TT-Avant (16 februari 2009)

493 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Ja det skiljer nog endel. De kommer ju inte ha samma värden på 6½", vilket kommer betyda att dem kommer låta olika och spela olika högt m.m.
Jag tycker att du borde leta reda på antingen 1 lika, 2stycken som är från AS2 och byta dem eller skaffa 2 helt andra. Vad har du för märke på sakerna i din bil, är det pioneer som är AS3 i 9-3???

Om du byter båda fram, mät då vilket ohm tal org. högtalarna har, för vad jag fått höra så sitter det 2ohms basar i framdörren på 9-5 med AS2 (98-05 tror jag det är?)

Jo men självklart sätter jag 2 likadana isf men man vill ju inte direkt nergradera mig om jag säger så. Vill inte ha mycket sämra dunk med andra ord. Jag vet ej vilket märke som sitter i! stod ingenting på den vad jag såg men den är märkt med 4ohm och max 50w.

Sponsor:

493 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Och det sitter 6.5" baselement orginal också så storleken är ju densamma;)

Sponsor:

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 februari 2009
Pontaaa skrev:
Och det sitter 6.5" baselement orginal också så storleken är ju densamma;)

Jo men det är nog allt. Plocka ur en av dom som du har och mät upp impedansen på det, ligger det på 2Ohm (vilket jag tror) så kan du byta mot dom som sitter i AS2 systemet i 9-5an. Att köpa några andra eftermarknadshögtalare blir nog inte alltför bra om du ska köra dom på originalförstärkaren, för lite effekt till en tungdriven högtalare.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

493 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Okej tack för era svar!

Sponsor:

Sök