Snälla hjälp mig med de här med komp förhållanden samt långa eller korta stakar!

AudiFors
16 februari 2009 · 906 Inlägg

Tjena, hehe har pratat med många olika nu och så många säger olika! Kanske kunde komma fram till ett bra svar, denna gången? Det jag vill veta först är när man ska ha korta alternativ långa, om jag fatta det rätt är det korta när man ska ha lågt komp, sen långa vid högt komp?

Sen andra, när man trimmar sin bil, ska man då uppnå så högt eller lågt komp som möjligt? Kan man behålla original komp? Ni får gärna säga mera bra att veta saker om detta om ni vill:)

Jag tänkte beställa mig ett par stakar, men är osäker, kan jag lösa något av de genom att plana toppen? osv, hoppas ni förstår vad för svar jag söker, tack på förhand:)

=)
need_4_boost
17 februari 2009 · 371 Inlägg

Om du ska ha långa stakar så måste du även byta kolvar till en som är lägre.

itouch
17 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Ska du trimma så är ju lågt komp snällast mot motorn, blir mindre tryck på delarna. Det löser man antingen med andra kortare kolvar eller med dubbla packningar och en alupackning i mitten. Det är svårt att svara på om du måste ändra kompressionen på bilen du ska trimma utan att veta vad för effekt du är ute efter.

AudiFors
17 februari 2009 · 906 Inlägg

itouch skrev:
Ska du trimma så är ju lågt komp snällast mot motorn, blir mindre tryck på delarna. Det löser man antingen med andra kortare kolvar eller med dubbla packningar och en alupackning i mitten. Det är svårt att svara på om du måste ändra kompressionen på bilen du ska trimma utan att veta vad för effekt du är ute efter.

Kan man inte lösa det med kortare stakar då?
Siktar på 350+ iaf, sen får vi se, om jag kör med låg komp, kan man ladda på mer eller?

=)
need_4_boost
17 februari 2009 · 371 Inlägg

740Fors skrev:

itouch skrev:
Ska du trimma så är ju lågt komp snällast mot motorn, blir mindre tryck på delarna. Det löser man antingen med andra kortare kolvar eller med dubbla packningar och en alupackning i mitten. Det är svårt att svara på om du måste ändra kompressionen på bilen du ska trimma utan att veta vad för effekt du är ute efter.

Kan man inte lösa det med kortare stakar då?
Siktar på 350+ iaf, sen får vi se, om jag kör med låg komp, kan man ladda på mer eller?

Känns som om du kommer att losa en hel del motorvolym om du bara slänger dit kortare stakar...
Bättre du köper kolvar som är kompsänkta ist. Och om du gör det så kan du lika gärna beställa med kolvbulten flyttad uppåt, och sen längre stakar.  Då börjar du få en bottendel som klarar en hel del.

TTMotorsport
17 februari 2009 · 196 Inlägg

sen har du anorlunda kolv acc kort kontra lång stake under komp delen.

Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
itouch
18 februari 2009 · 1 488 Inlägg

need_4_boost skrev:

740Fors skrev:

itouch skrev:
Ska du trimma så är ju lågt komp snällast mot motorn, blir mindre tryck på delarna. Det löser man antingen med andra kortare kolvar eller med dubbla packningar och en alupackning i mitten. Det är svårt att svara på om du måste ändra kompressionen på bilen du ska trimma utan att veta vad för effekt du är ute efter.

Kan man inte lösa det med kortare stakar då?
Siktar på 350+ iaf, sen får vi se, om jag kör med låg komp, kan man ladda på mer eller?

Känns som om du kommer att losa en hel del motorvolym om du bara slänger dit kortare stakar...
Bättre du köper kolvar som är kompsänkta ist. Och om du gör det så kan du lika gärna beställa med kolvbulten flyttad uppåt, och sen längre stakar.  Då börjar du få en bottendel som klarar en hel del.

Håller med ovan.

torpis Forummoderator
18 februari 2009 · 10 572 Inlägg

itouch skrev:

need_4_boost skrev:

740Fors skrev:

Kan man inte lösa det med kortare stakar då?
Siktar på 350+ iaf, sen får vi se, om jag kör med låg komp, kan man ladda på mer eller?

Känns som om du kommer att losa en hel del motorvolym om du bara slänger dit kortare stakar...
Bättre du köper kolvar som är kompsänkta ist. Och om du gör det så kan du lika gärna beställa med kolvbulten flyttad uppåt, och sen längre stakar.  Då börjar du få en bottendel som klarar en hel del.

Håller med ovan.

utan att ens ha en aning om vilken bil eller motor det gäller... turbo eller sug osv...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TTMotorsport
18 februari 2009 · 196 Inlägg

Dessutom behöver kolvbulten jobba mindre vid längre stakar , lite mildare med lång stake.

Austin Mini Van "Ex Jana s" (1965)
MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
Lotus Europa S1 "Ex Gatregad Modsport 1" (1968)
itouch
18 februari 2009 · 1 488 Inlägg

torpis skrev:

itouch skrev:

need_4_boost skrev:
Känns som om du kommer att losa en hel del motorvolym om du bara slänger dit kortare stakar...
Bättre du köper kolvar som är kompsänkta ist. Och om du gör det så kan du lika gärna beställa med kolvbulten flyttad uppåt, och sen längre stakar.  Då börjar du få en bottendel som klarar en hel del.

Håller med ovan.

utan att ens ha en aning om vilken bil eller motor det gäller... turbo eller sug osv...

Gäller nog hans 740tic med 90% säkerhet, om du kikar hans byggbilder så ser du smile

DrKamikaze Allmänt efterbliven
18 februari 2009 · 542 Inlägg

itouch skrev:

torpis skrev:

itouch skrev:
Håller med ovan.

utan att ens ha en aning om vilken bil eller motor det gäller... turbo eller sug osv...

Gäller nog hans 740tic med 90% säkerhet, om du kikar hans byggbilder så ser du smile

Hur förlorar han volym med kortare stakar? Volymen avgörs av slaglängden och cylinderstorleken. Inte längden på stakarna.

(bah, killen som skrev att man förlorar volym försvann ur citatet smile)

Senast redigerat av DrKamikaze (18 februari 2009)

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
itouch
18 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Precis, Volymen avgörs av slaglängden och cylinderstorleken. Jag höll bara med om att han bör köpa kompsänkta kolvar smile Uttryckte mig lite fel kanske.

Larssa91
18 februari 2009 ·

gäller de 740 tic:en så skulle ja behålla längden på stakarna men fixa kompsänkta kolvar. ger bäst resultat i den.

need_4_boost
18 februari 2009 · 371 Inlägg

DrKamikaze skrev:

itouch skrev:

torpis skrev:

utan att ens ha en aning om vilken bil eller motor det gäller... turbo eller sug osv...

Gäller nog hans 740tic med 90% säkerhet, om du kikar hans byggbilder så ser du smile

Hur förlorar han volym med kortare stakar? Volymen avgörs av slaglängden och cylinderstorleken. Inte längden på stakarna.

(bah, killen som skrev att man förlorar volym försvann ur citatet smile)

Haha. de har du ju rätt i big_smile  Tänkte fel. man flyttar ju bara området kolven arbetar i.
Men, Sqvuise funktionen försvinner om kolven inte åker ända upp.
Och kommer kolven gå fri ifrån veven?
Och blir det inte hårda påfrestningar på kolven när den vänder längst ner pga aggresiv vevstaktsvinkel?

AudiFors
18 februari 2009 · 906 Inlägg

Ber om ursäkt, tänkte inte på att skriva vilken motor osv, är tic:en ja och motor ifråga är B230FT som skall borras upp till första över dim(96,3) om det spelar någon roll i denna fråga?. Tackar för svaren, förstod mesta dels, men för att göra det lätt för mig frågar jag, pratade med de som jag köper grejerna av och det verkade funka bra, kan ju fråga vad ni tycker ändå.

Har beställt "CP Kolvar" på Turbobanditen, sen tänkte jag man kunde ha kortare stakar men han sa att det funkar mycket bra med original längd ändå, så kör på det. Sen h profils vevstakar med de då, någon som kört med det och tycker det är bra och kan ladda på ganska friskt?

=)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang