5205
Sök

Nån som kan ge mig mått på lådor??

190 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
har två stycken soundstorm 15" och en mgr f-series 15" som jag har hemma och spelar med..
men lådorna är kassa..

BASARNA SPELAS HEMMA, EJ I BIL!
tänkte om det är någon som kan bygga lådor till mig i nått program och typ skicka ritningen, det skulle vara kanon bra.. eller om jag bara får tips på om lådorna ska vara slutna eller basreflex eller hur dom nu ska vara

info om soundstorm basarna:
MAX effekt 600W
Magnet 80 Oz.
Talspole 2,5” alum.
Känslighet 1W/1M 94dB
Impedans 4 ohm
FS           28Hz

VAS       157,6  liter
QTS       1,05
Frekvensomfång 22Hz-2khz
Monteringsdjup 180 mm

mgr basen har jag inte så mycket info om faktist mer än detta jag hittade på nån sida:
F-1815W 15” basso/keskiääni, kotiin/autoon/PA,300W, 6Ohm, 93dB, 22-2000Hz, suositeltava jako <500Hz, Qts1.43, Vas 342L, fs 26Hz, halkaisija 387mm, asennusreikä 353mm, syvyys 150mm, paino 4,1kg. 

nån som kan hjälpa mig ?? big_smile skulle va as bra ! smile

190 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
polomononen skrev:
Jag vill inte vara tråkig. Men kan berätta för dig att dessa frågor är så vanliga att många inte orkar bry sig längre. Om du inte får så många svar så vet du varför.

Står det inget om lådvolym i informationen? När jag köpte mina basar så stog det mått för de vanligaste lådorna man kan bygga. Alltså vilken volym jag ska ha för sluten låda, portad låda osv.

Hittar du inte informationen om lådvolymen för dina basar. Eller är det beräkningarna av måtten för att få rätt volym som är jobbiga?

// Olle

Soundstorm högtalarna ska vara 57 liter i sluten låda står det men jag vet inte hur man räknar ut måtten om man vill ha en liten lutande bas.. vill att den ska vinklas uppåt på framsidan där den sitter man jag är as dålig på matte hmm

573 Inlägg
19 februari 2009
alltid portad låda till hemma bio....

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

190 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
polomononen skrev:
Då har du tur, för jag är ganska bra på matte. Har du någon önskning om vinkel?
Hur tjockt är materialet du bygger av?

ojj vilken tur smile hmm asså jag vet inte.. vill bara att den ska luta lite behöver inte va mycket men ser så tråkigt ut att ha dom i rummet om dom inte lutar.. jag bygger av 20mm spån skivor.. smile

190 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Miramithe skrev:
alltid portad låda till hemma bio....

har ju till datorn och kör med förstärkare vet inte om det räknas som hemmabio kanske det gör..

190 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
polomononen skrev:
Ska börja rita på en låda åt dig. Ska den vara lika stor åt alla håll eller. Ja eller så nära som det går?

jasså ? yikes tack så jätte mycket!! hmm jag funderar på man man gör det typ på framsidan bred och sen på sidorna ska den vara smalare.. så om man ser det uppirån blir det som en rektangel och högtalaren sitter lutad uppåt lite på ena lång sidan..

190 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
kolla denna länk.. typ så fast rak på baksidan och sen ska det ju bara vara en i varje.. och absolut inte så bred som den på bilden.. smile
http://popeye.rty.nu/1999/1031-07.jpg

21 761 Inlägg
19 februari 2009
maccan92 skrev:
hmm jag funderar på man man gör det typ på framsidan bred och sen på sidorna ska den vara smalare.. så om man ser det uppirån blir det som en rektangel och högtalaren sitter lutad uppåt lite på ena lång sidan..

Menar du ungefär på samma sätt som man gör med lådorna i bilen, dvs ena långsidan lutande så att den följer ryggstödet?

190 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
maccan92 skrev:
hmm jag funderar på man man gör det typ på framsidan bred och sen på sidorna ska den vara smalare.. så om man ser det uppirån blir det som en rektangel och högtalaren sitter lutad uppåt lite på ena lång sidan..

Menar du ungefär på samma sätt som man gör med lådorna i bilen, dvs ena långsidan lutande så att den följer ryggstödet?

fast basen ska sitta på den lutande sidan och den andra sidan ska vara rak smile

190 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
polomononen skrev:
Jag har räknat ut en låda åt dig. Var rätt kul faktiskt big_smile

jasså smile så bra smile kan du skicka den till min mejl eller ? smile
maccan92@hotmail.com

190 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
tackar polomononen .. smile men vart var det jag skulle lägga till 4cm? fattade inte det riktigt hmm

190 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
jag förstår vad du menar men inte hur måtten kommer bli hmm tar det lång tid att räkna ut hur stora alla bitar kommer bli utanpå så att det stämmer innuti med 57 liter och hur jag ska sätta ihop alla delar.. :S

190 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
polomononen skrev:
maccan92 skrev:
jag förstår vad du menar men inte hur måtten kommer bli hmm tar det lång tid att räkna ut hur stora alla bitar kommer bli utanpå så att det stämmer innuti med 57 liter och hur jag ska sätta ihop alla delar.. :S

Vilka bitar som blir överlappande har helt att göra med hur du bygger ihop lådan. Jag håller på att fixa en till bild. Sedan hoppas jag du förstår. Annars får ger jag upp tongue. Det är svårt att förklara över internet hmm

precis.. hmm jorrå men förstår jag inte nu så hör jag med någon kompis eller nått smile men lägg ut en bild till sen när den är klar så ska jag allt klura ut det sen smile

Sök