2613
Sök

koppla 2st 12er till dls ca41

37 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
har ett dls ca41, som jag har kopplat till 2st dls 12er, men nu är problemet att jag bara kan få ena basen att arbeta . kan koppla dom vanligt men då blir det inte så mycke å spela med, plus att slutsteget går till felsäkert läga om man drar på.  det är 2x200w rms, som jag ser det så ska det gå att bryggkoppla båda, men är jag helt fel ute eller?
Senast redigerat av Jokkee (20 februari 2009)

2 638 Inlägg
20 februari 2009
Nyregisterad och missat att läsa alla regler eller? Börja med att byta rubrik innan tråden blir låst och så att folk inte behöver gå in här och kolla helt i onödan.

458 Inlägg
20 februari 2009
Kan ju vara bra o veta va för högtalare mer EXAKT, dls har flertalet 12tummare vad jag vet. Kan va bra o veta vilken impedens basarna har. Steget har du ju med namnet på så de går o söka upp i hur många ohm det ligger stabilt i.

37 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
Baselement 12", 30 cm
Magnetmaterial Ferrite vikt 80 oz
Effekttålighet
210 Watt RMS
400 Watt max
600 Watt peak
Impedans 4 Ω, Re 3,55 Ω
Känslighet 88,4 dB 1 W 1 meter
Användbart frekvensområde 20-2000 Hz
Fs 37,8 Hz

956 Inlägg
20 februari 2009
Hur har du kopplat in dem? Antar att du kör en bas bryggad på 2 kanaler.

Hur kopplar du när du skriver "kan koppla dom vanligt men då blir det inte så mycke å spela med, plus att slutsteget går till felsäkert läga om man drar på"?

Vilken av kanalerna får du inte ljud på, A-B eller C-D?
Andvänder du lågnivåingång eller högnivå?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

37 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
andvänder lågnivå . men om man kopplar +till- å sen + till - . inte parrarell alltså. får ett ljud som ee ganska klent.  andvänder inte C-D . har testat att koppla på alla möjliga sätt . men det jag undrar är ju , att slutsteget ligger på 2x200w rms . jag antar att . om jag pararell kopplar a-b så blir det 1x200w rms i 4ohm . rätt?   på infon om slutsteget står det att man ska kunna koppla in 2 st bashögtalare

956 Inlägg
20 februari 2009
Jokkee skrev:
andvänder lågnivå . men om man kopplar +till- å sen + till - . inte parrarell alltså. får ett ljud som ee ganska klent.  andvänder inte C-D . har testat att koppla på alla möjliga sätt . men det jag undrar är ju , att slutsteget ligger på 2x200w rms . jag antar att . om jag pararell kopplar a-b så blir det 1x200w rms i 4ohm . rätt?   på infon om slutsteget står det att man ska kunna koppla in 2 st bashögtalare

Förstår inte hur du menar när du kopplat in, du har väl inte satt ihop flera kanaler på steget?
Du menar väl att du bryggar A och B kanal, dvs du andvänder endast 2 kablar ut ifrån 4 kanlaler.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

956 Inlägg
20 februari 2009
Om du bara ska andvända 2 kanaler ska du ha kopplat så här som det nedre diagrammet visar. http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=1

Detta kopplat till + på kanal A och - på kanal B.

//snoddas

37 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
ahh . jag har separata kablar från basarna . alltså 4 kablar  . om jag kopplar +a -b till båda, kommer jag att få 2x200w r ?

956 Inlägg
20 februari 2009
Jokkee skrev:
ahh . jag har separata kablar från basarna . alltså 4 kablar  . om jag kopplar +a -b till båda, kommer jag att få 2x200w r ?

Nej, det går inte att koppla så. Steget är 2ohm stabilt och när du bryggar det blir det bara 4 ohm stabilt, dvs impendensen eller ohm-antalet ifrån basarna får ej understiga 4 ohm. Om du tar + ifrån baåda basarna och - ifrån basarna och kopplar in blir det 2 ohm och då kommer steget gå i protect när man börjar poppa på lite. Så det du måste göra är att koppla in som i min länk ovan, då kommer steget ge ca 110wrms.
Senast redigerat av luunggan (20 februari 2009)

//snoddas

37 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
låter som att det ee lika bra å köpa ett till.. men tack för svaret smile

956 Inlägg
20 februari 2009
Jokkee skrev:
låter som att det ee lika bra å köpa ett till.. men tack för svaret smile

Nej det är lite onödigt wink

Använder du kanal C-B till något annat just nu?

//snoddas

37 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
jag vill ju ha 200wrms till varje bas . för dom ee på 210wrms . så det skulle va perfa om det skulle va så
nee , dom ee helt lediga

956 Inlägg
20 februari 2009
Jokkee skrev:
jag vill ju ha 200wrms till varje bas . för dom ee på 210wrms . så det skulle va perfa om det skulle va så
nee , dom ee helt lediga

Då ska du köra en bas på kanal A-B och en på C-B, då kommer steget att ge 2*200 wrms, 200 till varje bas.
Problemet med detta är att du kommer behöva ett till filter. För på kanal A-B finns det ett high pass filter och ett low pass filter, men på kanal C-B finns det bara ett high pass filter.

Så på A-B kan du ställa in så att basen spelar tex mellan 40-80 hz dvs basljud, men på C-D kommer basen att försöka spela hela registret, dvs bas, midbas och diskantljud.

Så du kommer behöva ett filter liknande detta: http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=1186

Är dock osäker på att just det fungerar, men ett filter kommer iallafall bli mycket billigare än ett till steg.

//snoddas

37 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
aaa . nu vart ja glad skaru veta big_smile . kan ringa nårdik å fråga om filtret. men tusen tack ijallafall big_smile

Sök