2303
Sök

Kabelskotång som klarar 20mm2 strömkablar?

104 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
Undrar vart man kan köpa en sådan eller om ni har andra förslag om hur man kan få dit en 20mm2 kabel i en kabelsko:)
Tack på förhand:D

16 197 Inlägg
20 februari 2009
biltema har.. kostar dock en slant.. typ 400-500.. men dom har även en annan sak som man "glämmer" skor me..  art nr:19-1257  kabelskopress

"Testar man inte så får man aldrig veta"

104 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
Okej tack för svaret:) har du någon erfarenhet av 19-1257? eller tror du att den funkar bra? va tycker du om att löda och pressa? overkill eller?
tack!!

16 197 Inlägg
20 februari 2009
SexyPie skrev:
Okej tack för svaret:) har du någon erfarenhet av 19-1257? eller tror du att den funkar bra? va tycker du om att löda och pressa? overkill eller?
tack!!

den funkar helt ok.. dock kör ja själv me deras presstång smile

lösa pressskor har ja aldrig ggjort under de åren ja pysslat me ljud (13 år snart)

men klart att de e ju aldrig nån nackdel.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

104 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
Den ser maffig ut iaf:) men lite dyr för mig:( första bygger liksom, men jag tror jag hoppar lödandet om det inte går helt fail med pressandet:)
tack igen:D

128 Inlägg
21 februari 2009
Jag tog bara en vanlig gipskniv och skalade försiktigt kabeln. Fungerade hur bra som helst.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
21 februari 2009
evilaudio skrev:
SexyPie skrev:
tack!!

lösa pressskor har ja aldrig ggjort under de åren ja pysslat me ljud (13 år snart)

löda sånna skor är svin enkelt, lägg ner rikligt med lödtenn i skon, värm den med en gasoltändare, eller liten gasolbrännare tills tennet smält sen stoppar du bara ner kabeln o håller den där till den sitter fast, funkar svin bra smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 februari 2009
The_Mechanic skrev:
evilaudio skrev:
SexyPie skrev:
tack!!

löda sånna skor är svin enkelt, lägg ner rikligt med lödtenn i skon, värm den med en gasoltändare, eller liten gasolbrännare tills tennet smält sen stoppar du bara ner kabeln o håller den där till den sitter fast, funkar svin bra smile

Sjeälv pressar jag bara pressanslutningar......de där guldpläterade med tunnt gods gaslöder jag dock. (Har iofs inte använt sådana på jag vet inte HUR länge)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Eliminator
1 441 Inlägg
21 februari 2009
Knäck hylsan på undersidan med en mejsel när kabeln ligger i så den buktar innåt , kläm ihop med skruvstäd eller ett bestämt slag med en hammare, KLART.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

7 241 Inlägg
21 februari 2009
Sokrates skrev:
Knäck hylsan på undersidan med en mejsel när kabeln ligger i så den buktar innåt , kläm ihop med skruvstäd eller ett bestämt slag med en hammare, KLART.

/Tommy.

Tills kablarna börjar att glida ur ja....... roll

Eliminator
1 441 Inlägg
21 februari 2009
Lonefox skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

Har aldrig hänt mig dock, pysslat med el och bilar i 25 år. (utbildad elekriker)

/Tommy.

7 241 Inlägg
21 februari 2009
Sokrates skrev:
Lonefox skrev:
Sokrates skrev:

/Tommy.

Har aldrig hänt mig dock, pysslat med el och bilar i 25 år. (utbildad elekriker)

/Tommy.

Förresten.....vilka typ av skor pratar du om nu?
De jag använder har ju mer eller mindre 2-3 mm gods i sig....(används på lastbilar för övrigt)

Eliminator
1 441 Inlägg
21 februari 2009
Lonefox skrev:
Sokrates skrev:
Lonefox skrev:

/Tommy.

Förresten.....vilka typ av skor pratar du om nu?
De jag använder har ju mer eller mindre 2-3 mm gods i sig....(används på lastbilar för övrigt)

Typ sådana i aluminium till ex. 20-35 mm2 kablar, funkar finfint om man just för tillfället inte har kabelskopress att tillgå, vilket är det bästa alternativt eller löda.
Men trådskaparen frågade efter alternativ,,,, wink

/Tommy.

104 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Okej, tack för alla svaren:D det är fuldpläterade kabelskor som har hål igen så man kan inte "koka" lod i den och sen doppa kabeln. det är 200mm2 hylsor så man får ta i ordäntligt. funderar på att löda dom så man är på den säkra sidan liksom:D

21 761 Inlägg
21 februari 2009
SexyPie skrev:
det är 200mm2 hylsor så man får ta i ordäntligt.

Ja, med den storleken så får man nog ta i en del ja. wink

Sök