6517
Sök

Dator/CPU fråga!!!

679 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
Ja ni grabbar, det funkar tydligen att använda detta som dataforum också!

Jag tror jag kör på Everest då det ger en korrekt temp både i burken och processorn.
Nu när temperaturen ute sjunkit lite ligger den runt 24 grader i viloläge iaf utan chassifläktar.

Tack för all hjälp!

757 Inlägg
15 juni 2006
Finns inget program som ger korekt temp på processorer eller nordbryggor.
inte ens bios visar rätt så. Man kan få ett hum om tempen men aldrig ett korekt värde.

Fisketokig
2 997 Inlägg
17 juni 2006
Gloremir skrev:
om jag var du skulle jag börja med att ta reda på vad tempen normalt ska ligga på, sen ut på moderkorts tillverkarens hemsida o se fall det finns en nyare bios som dom har skapat, pirat skit är ingenting att ha... jag har själv en amd64 3200+ som andra dator men dock lite moddad med värre fläkt o så. den har jag stabila 22 grader på cpu:n när den arbetar max... använder dock ett program som är utformat för just mitt moderkort (MSI K8N Diamond Plus) i biosen visar min 18 grader för då arbetar datorn inte speciellt mkt... men ett väldigt enkelt program för o kolla tempen + varvtalen är pc alert

dock som melovegolf skrev om att rycka batteriet eller att ändra en jumper för o flasha biosen stämmer inte... det han beskrev är för att nollställa biosen

Ursäkta men vad har du för kylning och för rumstemp om du kyler datorn till 18c idle och 22c load?
Måste väl vara vattenkylning med peltier / värmeväxlare?

-

En annan sak som kan störa sensorerna är om det är för lågt värde, Kör jag med kompressorkylningen så processorn ligger på -25 grader (minus) så muppar sensorn rejält också och visar allt annat än rätt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

8 156 Inlägg
17 juni 2006
Jag fick precis överta ett gammalt system (en AMD 2600+). Hade lite problem att få den att fungera. Kylflänsen är helt enkelt för tung eller något. 90C på CPU när jag körde Prime 95.
När jag sen la ner burken så skönt temperaturen till under 50C.

Det brukar finnas två sensorer till processorn. En som sitter på socketen och en som sitter i själva kärnan. Sen finns det dessutom en sensor på moderkortet som känner av temperaturen i lådan. Många som misstar sig och tror att det visar hur varm processorn är.

Jag har visserligen fått ner temperaturen på min CPU till 17 grader, men då hade jag öppna fönster och en bordsfläkt ståendes vid den öppna datorn. Det var minusgrader utomhus....
Klarade att överklocka datorn en hel del den dagen. Närmare 35% överklockning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

hmmmm
1 094 Inlägg
17 juni 2006
Martin 9-3 skrev:
Gloremir skrev:
om jag var du skulle jag börja med att ta reda på vad tempen normalt ska ligga på, sen ut på moderkorts tillverkarens hemsida o se fall det finns en nyare bios som dom har skapat, pirat skit är ingenting att ha... jag har själv en amd64 3200+ som andra dator men dock lite moddad med värre fläkt o så. den har jag stabila 22 grader på cpu:n när den arbetar max... använder dock ett program som är utformat för just mitt moderkort (MSI K8N Diamond Plus) i biosen visar min 18 grader för då arbetar datorn inte speciellt mkt... men ett väldigt enkelt program för o kolla tempen + varvtalen är pc alert

dock som melovegolf skrev om att rycka batteriet eller att ändra en jumper för o flasha biosen stämmer inte... det han beskrev är för att nollställa biosen

Ursäkta men vad har du för kylning och för rumstemp om du kyler datorn till 18c idle och 22c load?
Måste väl vara vattenkylning med peltier / värmeväxlare?

-

En annan sak som kan störa sensorerna är om det är för lågt värde, Kör jag med kompressorkylningen så processorn ligger på -25 grader (minus) så muppar sensorn rejält också och visar allt annat än rätt.

inne har jag ca 20 grader och jag gör med en fläkt som heter zoomax pl3145 samt peltier under den smile

Sök