6512
Sök

Ryan Air, FlyMe, FlyNordic försvinner ifrån Sverige...

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 juni 2006
jonesono TACK SÅ MYCKET FÖR ETTAN smile DU ÄR GULDVÄRD SOM RÖSTAR PÅ BILEN PGA AV ÅSIKTER!

FÖR ÖVRIGT:
Transportmedel      Utsläpp av kg CO2/personkm      Kommentar
Personbil                            0,170     Landsväg, enbart förare.
Personbil                            0,085     Landsväg, förare + 1 passagerare.
Personbil                            0,113     Landsväg, förare + i genomsnitt 0,5 passagerare.
Buss                                     0,023     Landsväg, 50 % beläggning, 25 passagerare.
Buss                                      0,012     Landsväg, 100 % beläggning, 50 passagerare.
Tåg                                      0,003     
Flyg, kortdistans                  0,170     Genomsnittlig flygsträcka 40 mil, 70 passagerare.
Flyg, medeldistans                 0,126     Flygsträcka 200-300 mil, 70 % beläggning.

Källa: SIKA - på uppdrag av svenska regeringen!

*väntar ivrigt på svar*  Tack igen för ettan smile

1 414 Inlägg
13 juni 2006
Trådstartare
jonesono skrev:
wrapman: Nej, hur mycket du än vill.. så är det inte så! Jag vill upplysa folk om sånt som de inte vet om själva.. så gäller även i detta fall! Jag måste väl få uttrycka vad jag vet, tragiskt nog var det ingen idé att ha bilen online i samband med mina inlägg här eftersom den bara blir nedröstad. Vad säger det dig? Folk ogillar när man pekar på saker som de normalt sett kanske inte funderar över och jag gillar att få folk att tänka efter, betrakta kritiskt osv. Tragiskt att inte fler här inne verkar ha lärt sig detta. Vad läser/har du läst själv, när vi ändå är inne på området?

Founder: Jo, de där teknikaliteterna har du säkert rätt i. Men det jag menar är att det flygs så väldigt mycket i onödan ändå! Tänk på vad alla företag som har möten och förslag etc istället kan göra genom direktsänd konferens genom datorer istället. Bara där kan man spara in stora belopp på såväl resekostnader som miljö! Självklart är det bra att få förståelse för andra kulturer, dock kan man ju fråga sig om det är så underbart att exploatera vissa platser?! Ge dem ett startkapital och kunskap att själva börja producera varor istället för att turismen skall vara den enda näringen. Jag kan fortfarande inte hålla med dig på alla punkter, men bra att jag har fått lite mer info angående bränslebiten där. Flygskatten har som sagt såväl plus som minussidor, men ja byråkrati osv är ibland tagiskt kapital och energikrävande.

Jag spaltar upp svaren lite:
1. Möten, mänskliga möten är alltid bättre. Det finns fortfarande en stor "förtroende" skillnad mellan att genomföra ett möte på data-länk (video) och att faktiskt träffa en person och hålla ett möte på riktigt. Det kan handla om trovärdighet, bemötande och många andra faktorer. Jag är ingen expert på ämnet men det är vad jag kan tänka mig.

2. Vad gäller startkapital och industri så finns det många länder som inte har någon form av råvaror för att producera produkter och deras enda form av inkomster är just turism. Jag har rest relativt mycket och lärt mig mycket om folk jag träffat utomlands vilket jag aldrig skulle lärt mig i skolan i en bok tex.

3. Exploatering: Man kan se det som exploatering eller folk som försöker göra något för att tjäna pengar... vilket allt går ut på idagens samhälle tyvärr. Man kan fråga sig, vad skulle dom i landet annars göra för att få pengar om det inte vore för västerländska industrier. Varje gång jag ser en reklam om barn-arbete frågar jag mig. Hur skulle den personen annars få några pengar? genom att tigga? Jag köper gärna en fotboll som är handsydd av något barn i asien om det betyder att han får en liten slant som kan bidraga till en bättre ekonomi för sin familj. Vad skulle han annars göra? Vi har varit precis likadana som dom länderna för inte allt för många år sedan. Barn arbete var vanligt i europa på 30- och 40-talet och även efter det.

Som jag ser det krävs det 2 saker för att ett land ska fungera: 1- Kunskap. 2- Råvaror...

har man inte det ena får man köpa sig det, hur gör man det? Genom att utnyttja det man har. Asien har enormt fina stränder som vi gärna vill åka till för att koppla av, lära känna kulturen, ha roligt. Om dom kan tjäna pengar på turismen som sedan kan leda till att landet har råd att köpa in råvaror så kanske en dag dom kan starta industrier med hjälp av den kunskap dom har... det ena leder till det andra...

Många afrikanska länder har oerhört fina stränder, om dom skulle få igång turismen och skapa fred i sina länder skulle dom garanterat lära sig mycket av besökarna och på det sättet utveckla landet och sina industrier...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
13 juni 2006
MeloveGolf: Men varför ens ta upp den första punkten i så fall?! Du märker väl själv att du inte tänker längre än näsan är lång när du tydligen inte ens försöker tänka i miljövänliga termer.
Absolut finns det oberoende forskning, jag har inte sagt något om att det inte gör det... MEN det farliga är när det den beroende forskningen kan peta undan oberoende pga av just kapitaltillgång osv. Det säger väl sig självt, eller?!?
Du får gärna använda word eller något rättstavningsprogram för jag förstår inte hela frågan på den andra punkten...
Ärligt talat så orkar jag inte dra hela kapitalismens innebörd för dig, det är för sent för det.. ledsen. Men huvudpoängen är nått i stil med att man ska kunna byta varor med varandra och att även kapital ses som en slags handelsvara.. det har med konkurrens att göra, den som erbjuder varor till lägst pris brukar överleva marknaden och de andra får ge sig.. lågprisflygbolaget känner på sig att de kommer att förlora pengar och därmed tappa kapital i onödan. Istället väljer de att flytta sitt bolag till ett annat land eftersom det är mer värt för bolaget att de får sitt kapital än att arbetarna inom bolaget får stanna. Det hela hänger givetvis ihop med marknadsekonomi att göra och det skrev jag om jag inte minns fel.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

1 414 Inlägg
13 juni 2006
Trådstartare
jonesono skrev:
MeloveGolf: Men varför ens ta upp den första punkten i så fall?! Du märker väl själv att du inte tänker längre än näsan är lång när du tydligen inte ens försöker tänka i miljövänliga termer.
Absolut finns det oberoende forskning, jag har inte sagt något om att det inte gör det... MEN det farliga är när det den beroende forskningen kan peta undan oberoende pga av just kapitaltillgång osv. Det säger väl sig självt, eller?!?
Du får gärna använda word eller något rättstavningsprogram för jag förstår inte hela frågan på den andra punkten...
Ärligt talat så orkar jag inte dra hela kapitalismens innebörd för dig, det är för sent för det.. ledsen. Men huvudpoängen är nått i stil med att man ska kunna byta varor med varandra och att även kapital ses som en slags handelsvara.. det har med konkurrens att göra, den som erbjuder varor till lägst pris brukar överleva marknaden och de andra får ge sig.. lågprisflygbolaget känner på sig att de kommer att förlora pengar och därmed tappa kapital i onödan. Istället väljer de att flytta sitt bolag till ett annat land eftersom det är mer värt för bolaget att de får sitt kapital än att arbetarna inom bolaget får stanna. Det hela hänger givetvis ihop med marknadsekonomi att göra och det skrev jag om jag inte minns fel.

Helt rätt, dom flyttar utomlands, men vad får det för konsekvens för Sverige? vi förlorar jobb, pengar och möjligheter... detta tycker jag väger mer än väl upp fördelarna med att staten ska få mer pengar att slösa bort på dumheter... vilket dom flesta nya pengar brukar leda till tyvärr...

- www.bmwb.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 juni 2006
Founder skrev:
jonesono skrev:

Helt rätt, dom flyttar utomlands, men vad får det för konsekvens för Sverige? vi förlorar jobb, pengar och möjligheter... detta tycker jag väger mer än väl upp fördelarna med att staten ska få mer pengar att slösa bort på dumheter... vilket dom flesta nya pengar brukar leda till tyvärr...

tack founder för att du finns ^^....du bevisar att det fins hopp för sverige! värre med jonesono som inte vill lyssna....tack för ettan wink

1 082 Inlägg
13 juni 2006
MeloveGolf: Tror du inte jag själv blev/blir förbannad.. det dök plötsligt upp en herrans massa ettor och när du tracka ner på mig tog jag det som att du var en av dem! Jag gav igen med samma mynt av ren förbannelse, men ångrar det nu. Tog bort bilen för att det känns helt meningslöst att ha den ute av den enkla anledning som jag redan skrivit tidigare.
Ja den statistiken du drar upp visar ju att det är bättre att använda tåg, buss osv... och flyget släpper ut mest!? Vadå blev du förvånad eller? Notera att jag inte har sagt något om att man skall åka bil istället för flyg, om det var de du hade hoppats på!?

Founder: Jag hinner inte skriva mer nu, skall i säng nu pga upp och skriva imorrn igen men jag svarar i morgon på ditt inlägg. Mycket givande att debattera kring detta,

1 082 Inlägg
13 juni 2006
MeloveGolf: såg du hur många ettor jag fick eller?? Jag blev helt galen och röstade på det sätt jag föraktade.. men tog tillbaks detta nu. Det blev bara oseriöst!

1 414 Inlägg
13 juni 2006
Trådstartare
jonesono skrev:
MeloveGolf: Tror du inte jag själv blev/blir förbannad.. det dök plötsligt upp en herrans massa ettor och när du tracka ner på mig tog jag det som att du var en av dem! Jag gav igen med samma mynt av ren förbannelse, men ångrar det nu. Tog bort bilen för att det känns helt meningslöst att ha den ute av den enkla anledning som jag redan skrivit tidigare.
Ja den statistiken du drar upp visar ju att det är bättre att använda tåg, buss osv... och flyget släpper ut mest!? Vadå blev du förvånad eller? Notera att jag inte har sagt något om att man skall åka bil istället för flyg, om det var de du hade hoppats på!?

Founder: Jag hinner inte skriva mer nu, skall i säng nu pga upp och skriva imorrn igen men jag svarar i morgon på ditt inlägg. Mycket givande att debattera kring detta,

Jo det börjar bli sent... tack för en intressant disskusion. natti natti

- www.bmwb.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 juni 2006
jonesono skrev:
MeloveGolf: såg du hur många ettor jag fick eller?? Jag blev helt galen och röstade på det sätt jag föraktade.. men tog tillbaks detta nu. Det blev bara oseriöst!

Jag fårstår det men jag gillar inte när folk röstar 1:a pga av åsikter du har din och jag har min och vi har alla rätt att tycka och tänka som vi vill, jag finner inge nöje i att lägga en 1:a på din bil pga av denna tråd jag tycker mer det är roligt när alla inte tycker likandant så det blir lite diskutioner och även lite krig hehe smile

1 082 Inlägg
17 juni 2006
Tjena igen!
Har som sagt haft mycket att göra, så jag har inte hunnit skriva förän nu tyvärr.
Dock känner jag att det i stort sett är menlöst att debattera här, eftersom jag blev så fruktansvärt klankad på och att min bil inte fick några röster för hur den ser ut.
Jag har svar på era frågor, men jag vill samtidigt kunna lägga upp min bil här på garaget igen någon gång. smile Tråkigt, men det var kul att diskutera detta ämne iaf.
Det jag kan säga som avslutning på denna diskussion är att jag mycket väl förstår Founders tankesätt, jag kan mycket väl själv tänka på det sätt han menar (för det gör jag ibland), men man måste se ur flera perspektiv och tänka kritiskt om saker och ting och just därför kan jag anta en helt annan syn på detta och även stå för den. Just i detta fall kände jag för att stå på den "kritiska" sidan och höra andras åsikter och svar i frågan. Tack för alla medverkande och hoppas ni inte har retat ihjäl er! wink

Sök