5224
Sök

Extra batteri till 855 turbo

Japs :)
775 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Hade tänkt skaffa ett till batteri till bilen då strömmen inte räcker till på långa vägar, har ett 60ah nu där fram o hade tänkt skaffa ett till.
O då hade ja tänkt köpa mig en 90ah el mer för o sätta bak också men har hört att man inte ska blanda olika batterier så måste ja köpa 2 nya el?
Och klarar generatorn av att ladda bägge batterierna?

Det här med ström är inte riktigt min grej så vore snällt om ngn kunde förklara lite
Mvh

534 Inlägg
21 februari 2009
de ena bateriet kan ladda ur de andra ä vad jag hört men helt klart mkt bätre me 2 lika dana vrf inte köpa ett stort å bara köra på de ?

399 Inlägg
21 februari 2009
Det finns många som blandar batterier och inte påstår sig ha några problem med det. Jag är en av dom. Har ett Varta 66Ah startbatteri och två st 100Ah Biltema typ traktorbatterier. Aldrig haft några bekymmer med varken urladdning lr problem med laddningen trots att jag bara har 740 originalgenerator.

Håller man bara koll på grejerna så håller det.

Uppgradera o se över befintligt kablage skadar heller aldrig
Senast redigerat av Maildaemon (21 februari 2009)

534 Inlägg
21 februari 2009
men köp ett optima annars så ska den ju starta lätt med 1 sånt tycker ja wink

399 Inlägg
21 februari 2009
Optima är bra batterier men på inget sätt mirakelbatterier. Vanliga Optima batteriet är dessutom "bara" på 55Ah. Personligen tycker jag det är mycket pengar för ett överskattat batteri.

Finns billigare alternativ. Banner t.ex är bra batterier. Stinger, Odyssey o.s.v gör också bra batterier.

Japs :)
775 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Nej ett stort istället för 2 tror ja inte ja köper för finns ingen plats för ett stort.
Men funderar på o köpa ett 100ah++ på biltema smile
Men klarar en vanlig original generator det då?
mvh

399 Inlägg
21 februari 2009
Stoppa in det laddat, spela inte evigheter med bilen avstängd och håll lite koll på laddspänningen då och då med en multimeter så är det nog ingen fara.

Generatorn behöver ju bara jobba extra hårt när det är mkt att ladda eller om du drar mkt ström. Så är batterierna i bra skick och du inte drar ur dom helt så generatorn får ladda upp dom konstant går det nog bra ska du se

2 914 Inlägg
22 februari 2009
men om ni säger att optima är "bara ganska bra" är det väl lika bra att köpa 2 billigare för en t.ex. -----> http://www.autokatalogen.se/afw/skellef … eNo=526874

660 Inlägg
22 februari 2009
kalle_kalle skrev:
men om ni säger att optima är "bara ganska bra" är det väl lika bra att köpa 2 billigare för en t.ex. -----> http://www.autokatalogen.se/afw/skellef … eNo=526874

Om du ska ha det till bilstereo är det bäst att använda sig utav djupurladdninsbatterier.. Alltså typ optima banner etc etc, själv kör jag med Optima rakt igenom på batterifronten för jag fick tag på dom (utan spons eller nått) för 1 500 kr/st av en kontakt i sthlm

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

2 914 Inlägg
22 februari 2009
Soderqvist skrev:
Om du ska ha det till bilstereo är det bäst att använda sig utav djupurladdninsbatterier.. Alltså typ optima banner etc etc, själv kör jag med Optima rakt igenom på batterifronten för jag fick tag på dom (utan spons eller nått) för 1 500 kr/st av en kontakt i sthlm

//Soderqvist

vi leker med tanken att jag har köpt 2 stycken sådana där batterier för 850 kr st eller vad dom kosta sen hakar jag på en till generator... tror du inte att det räcker då jag har ett 1300 watts steg vet att jag har 650 watt rms iaf har inte sett någa siffror på 1300 watt. har bara läst rms watten! jag har ju ca 700 watt kvar innan jag går över (det folk brukar säga 1000 watt per batteri) alltså det jag vill ha är en strömbank som räcker åt mitt steg
Senast redigerat av kalle_kalle (22 februari 2009)

Sök