3543
Sök

Byte av kilometer räknare på volvo 740-90

906 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Tja, vet ej om jag la detta i rätt katogeri, annars får moderatorer flytta den om ni vill, men försöker iaf, min km räknare funkar när den vill, finns det någon känt fel på 740 med dessa? Men om inte, om jag då bytar den, och köper en beg/ny, kan man då ställa in siffrorna efter vad den gamla stod på?

=)

Fortare än kvickt
241 Inlägg
20 maj 2008
det är väl bara en vajer/elmotor som gett sig.

Akta lacken pappskalle!

Driifter;)
1 630 Inlägg
20 maj 2008
funkar hastighetsmätaren så bör de ju va nått o mätarhuset som knasar.. så e väl bara leta fram ett annat på skroten o byta

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

4 586 Inlägg
20 maj 2008
det brukar gå att köpa renoverade mätare på blocket gjorde det förut iallfall

906 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Amazon_123GT skrev:
funkar hastighetsmätaren så bör de ju va nått o mätarhuset som knasar.. så e väl bara leta fram ett annat på skroten o byta

Jo hastighetsmätarn funkar, men inte trippmätarn, men det är la samma kontakt som km räknaren antar jag, ja okej då gör jag så=) men kan man ställa in så den "nya" står på samma miltal som den gamla?

=)

4 586 Inlägg
21 maj 2008
740Fors skrev:
Amazon_123GT skrev:

Jo hastighetsmätarn funkar, men inte trippmätarn, men det är la samma kontakt som km räknaren antar jag, ja okej då gör jag så=) men kan man ställa in så den "nya" står på samma miltal som den gamla?

vet en som kört med trasig trippelmätare i 5 år nu dock så har ju bilen gått mer än dom 17-18.000 det står i mätarhuset. men det borde ju gå att ta bort själva mätaren och sedan men en lätt hand ställa in rätt milantal på dom snurrande siffrorna

4 586 Inlägg
21 maj 2008
du kan ju alltid testa på den gamla att ändra milantalet innan du gör det på den nya ifall det skulle visa sig att den går sönder när man gör så

223 Inlägg
22 februari 2009
vad kan felen vara då? har samma problem tongue ska snart åtgärda det. och går det att ställa tillbaka miltalen om man skulle hitta en sådan på skroten? själva miltalsräknaren bara, inte hela huset.

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 februari 2009
Problemet med att göra det är att (om man inte besitter lite elektronikkunskaper och kan simulera hastighetspulsen) man måste ta isär givaren ocg pilla med rullarna som siffrprna står på. Kan vara lite väl pilligt att få ihop igen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

223 Inlägg
23 februari 2009
okej, ska kolla efter problemet såfort jag får tummen ur röven! tongue

465 Inlägg
23 februari 2009
säg som det är , du vill bara ställa ner milen lite;) haha nevars..

223 Inlägg
23 februari 2009
laaantz skrev:

haha, man hade nästan kunnat tro det. men mätaren står på runt 1500 snart trro jag. (stannat på 14300 så har inga behov av att skruva tilbaka. frågan är nu hur man ska kunna kolla hur långt bilen har gått så man kan fixa exakta miltal. hmm

1 161 Inlägg
23 februari 2009
drivein skrev:
laaantz skrev:

haha, man hade nästan kunnat tro det. men mätaren står på runt 1500 snart trro jag. (stannat på 14300 så har inga behov av att skruva tilbaka. frågan är nu hur man ska kunna kolla hur långt bilen har gått så man kan fixa exakta miltal. hmm

kan du väl få fram om du kopplar in OBD:n o ser genom datorn där?

223 Inlägg
23 februari 2009
__hogberg__ skrev:
drivein skrev:
laaantz skrev:

kan du väl få fram om du kopplar in OBD:n o ser genom datorn där?

testade först med biltemas odb. sen nån annan. ingen av dem funkade. men men. tror det kostar 500kr på volvo.. *suck* ska kolla en gång till på säkra sidan.

Sök