3995
Sök

Fick fel färg på Mekonomen...:( Hur fixa?

3 235 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Hej,

fixade rosten på bakskärmen, slipade, spacklade och allt det andra som hör till, köpte färg på mekonomen, men efter omlackeringen kostaterade att jag fick fel nyans!sad Den är lite mörkare (gulare).
Bilen är vit, och det syns väldigt tydligt.

Nu har jag tänkt lite på hur det enklast kan lösas:

omlackera på nytt (med många timmars maskering och finslipning).

eller blanda lite originallack i klarlacken och spraya över?

Vet det låter som en mindre bra läsning, men orkar bara inte göra om allting...

Kom gärna med andra förslag.

1 050 Inlägg
12 maj 2008
engolf skrev:
Hej,

fixade rosten på bakskärmen, slipade, spacklade och allt det andra som hör till, köpte färg på mekonomen, men efter omlackeringen kostaterade att jag fick fel nyans!sad Den är lite mörkare (gulare).
Bilen är vit, och det syns väldigt tydligt.

Nu har jag tänkt lite på hur det enklast kan lösas:

omlackera på nytt (med många timmars maskering och finslipning).

eller blanda lite originallack i klarlacken och spraya över?

Vet det låter som en mindre bra läsning, men orkar bara inte göra om allting...

Kom gärna med andra förslag.

Heter möjligen färgen/lacken "MULTONA"? det allra sämsta skit som går att köpa på burk. När jag använde mig av denna Multona lack så krackilerade lacken efter ett år.(sprack) dessutom så skilde det ca 30% i nyansskillnad mot originallacken. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

neckwomen_88
12 maj 2008
....du glömde biltemas burkar big_smile hoho
Senast redigerat av neckwomen_88 (12 maj 2008)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 maj 2008
Vit färg blir gulare om man har på klarlack ovanpå. Solida färger brukar inte ha klarlack. Märks om man polerar biler och trasan blir i bilens färg.
Om du inte har på klarlack, stämmer färgen då?

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

3 235 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Irmscher Vectra skrev:
Vit färg blir gulare om man har på klarlack ovanpå. Solida färger brukar inte ha klarlack. Märks om man polerar biler och trasan blir i bilens färg.
Om du inte har på klarlack, stämmer färgen då?

Jag såg skillnaden med en gång jag tog bort maskeringen från resten av bilen, (dvs innan jag klarlackade).
Och ja, det blev ennu gulare med lite klarlack på, och så vill jag inte ha det (svär...).

Jag har till och med funderat på att använda en liten airbrush och påföra ett tunnt lager med lite ljusare lack, och sedan klarlacka.

Lackens beteckning är förresten: LB9A (kan inte namnet).

3 235 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Sökte på nätet nu och tog reda på vad färgen heter: Candy White (LB9A/B4).

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
12 maj 2008
Multona krakilerade för mig med :C och deras ljusa färger är som vatten färg. Passar bra att låta tre åringar leka med inget annat!

2 174 Inlägg
3 mars 2009
jag har lackat och bättrat över 20 bilar och aldrig haft något problem med multona, man måste vara duktig för den är tunn som satan, men som sagt är man skicklig är det en bra lack. hagmans sprayfärger är också enormt jävla bra. Men meko blandar efter färgkoden till din bil + klarlack för 189 kr. det är billigt och blir kanon. Biltemas sprayburkar kan man fan inte använda. usch. Jag hade själv min v70 inne hos volvos lackerare när jag hämta den såg det ut som farmor vart och lackat den. snacka om att proffs även  kan göra fel. hoppas det löser sig! mvh kim

Sök