Monteringa av vevhusfilter volvo 850.

MichaelKnight83
2 mars 2009 · 99 Inlägg

Hej. vad ska man sätta dit vevhusventilations filtret lämpligast på en volvo 850 t5 r? skicka gärna info bilder. tack på förhand. mvh

Pontiac Trans AM "Knight Rider KITT Replica" (1991)
Christian S
2 mars 2009 · 4 816 Inlägg

vad ska du med det till iom att det är ett slutet återledande system?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Janneutanb
2 mars 2009 · 7 271 Inlägg

Slänger in en extra fråga, hur fungerar en catchtank?
Var någonstans monteras den?
Slipper man kladd i insugsrören?

Christian S
2 mars 2009 · 4 816 Inlägg

Brains skrev:
Slänger in en extra fråga, hur fungerar en catchtank?
Var någonstans monteras den?
Slipper man kladd i insugsrören?

Hur den fungerar? den samlar upp oljan som finns i vevhus ångorna.
Monteras på valfritt ställe med fördel nånstans på vänster sida i motorrummet då det är där röret går orginal och sen är det bara att leda ner det i den istället för att det går tillbaka till inloppet på turbon alternativt innan gasspjället om det är en sug.
Ja det gör man.
Jag ska själv montera en så man samlar upp oljan i den istället som för som jag hade det förra året då jag körde med helt öppen och hade bara dragit ner en slang ner under bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Kmarcus
2 mars 2009 · 854 Inlägg

Vad tjänar man på att ha catchtank och eller öppen vevhusventilation? Gör det någon märkbar skillnad?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Janneutanb
2 mars 2009 · 7 271 Inlägg

Christian S skrev:

Brains skrev:
Slänger in en extra fråga, hur fungerar en catchtank?
Var någonstans monteras den?
Slipper man kladd i insugsrören?

Hur den fungerar? den samlar upp oljan som finns i vevhus ångorna.
Monteras på valfritt ställe med fördel nånstans på vänster sida i motorrummet då det är där röret går orginal och sen är det bara att leda ner det i den istället för att det går tillbaka till inloppet på turbon alternativt innan gasspjället om det är en sug.
Ja det gör man.
Jag ska själv montera en så man samlar upp oljan i den istället som för som jag hade det förra året då jag körde med helt öppen och hade bara dragit ner en slang ner under bilen.

Syftade mer på vart man drar slangarna.
Om jag har förstått det rätt så går det just nu direkt ifrån ventilkåpan till insuget, då ska catchtanken monteras mellan ventilkåpan och insuget.
Stämmer det?

På vilket sätt skiljer det sig om man har en öppen tank med ett filter på jämfört med en stängd tank?
I den stängda, samlas allt bara på botten då och man får själv göra ren och tömma den till och från jämfört med den öppna som även släpper ut en del?

Christian S
2 mars 2009 · 4 816 Inlägg

Brains skrev:

Christian S skrev:

Brains skrev:
Slänger in en extra fråga, hur fungerar en catchtank?
Var någonstans monteras den?
Slipper man kladd i insugsrören?

Hur den fungerar? den samlar upp oljan som finns i vevhus ångorna.
Monteras på valfritt ställe med fördel nånstans på vänster sida i motorrummet då det är där röret går orginal och sen är det bara att leda ner det i den istället för att det går tillbaka till inloppet på turbon alternativt innan gasspjället om det är en sug.
Ja det gör man.
Jag ska själv montera en så man samlar upp oljan i den istället som för som jag hade det förra året då jag körde med helt öppen och hade bara dragit ner en slang ner under bilen.

Syftade mer på vart man drar slangarna.
Om jag har förstått det rätt så går det just nu direkt ifrån ventilkåpan till insuget, då ska catchtanken monteras mellan ventilkåpan och insuget.
Stämmer det?

På vilket sätt skiljer det sig om man har en öppen tank med ett filter på jämfört med en stängd tank?
I den stängda, samlas allt bara på botten då och man får själv göra ren och tömma den till och från jämfört med den öppna som även släpper ut en del?

Nej orginal så går det en slang ifrån oljefällan och upp till toppen och ett plaströr ifrån oljefällan bort till snorkeln mellan LMM & turbon. Det är på plaströret som du ska sätta den och så får du plugga anslutningen på snorkeln.

Det måste ju vara nån form av öppen tank för annars så har ju inte luften/ångorna nån stans att ta vägen, ja oljan samlar sig på botten och så får man tömma den lite då och då.

Jag har köpt en sån här http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=594 som jag ska ha på min, inte så billig men den är snygg.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
2 mars 2009 · 4 816 Inlägg

Kmarcus skrev:
Vad tjänar man på att ha catchtank och eller öppen vevhusventilation? Gör det någon märkbar skillnad?

det gör ingen effekt skillnad om det är det du syftar på.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Kmarcus
2 mars 2009 · 854 Inlägg

På min bil sitter det en givare där vevhusventen ansluter mellan LMM och turbo, vad är den till? Skulle jag kunna dra slangen som du sa ner under bilen och plugga hålet?

Varför bygger man om, om det inte gör någon skillnad?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Christian S
3 mars 2009 · 4 816 Inlägg

Kmarcus skrev:
På min bil sitter det en givare där vevhusventen ansluter mellan LMM och turbo, vad är den till? Skulle jag kunna dra slangen som du sa ner under bilen och plugga hålet?

Varför bygger man om, om det inte gör någon skillnad?

det är garanterat ingen givarare utan en värmare precis som det va på min ifrån början och är bara att ta bort.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Kmarcus
3 mars 2009 · 854 Inlägg

Det påverkar inte avgasvärdena om man skule klippa den? Eller är det bättre attspara och återställa vid besiktning?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Christian S
3 mars 2009 · 4 816 Inlägg

Varför skulle avgasvärdena påverkas? den drar ju in vevhus luften för att dom ska förbrännas och inte släppas ut i det fria och det är därför dom inte gillar om man har öppen på besiktningen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Kmarcus
3 mars 2009 · 854 Inlägg

Inte en aning tongue Men vad är värmaren till för då? Känns som att det borde bli tillräckligt varmt i turbon.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Marlboroman
3 mars 2009 · 8 233 Inlägg

Kmarcus skrev:
Inte en aning tongue Men vad är värmaren till för då? Känns som att det borde bli tillräckligt varmt i turbon.

Värmaren är till för att förhindra att det fryserm i röret fram till turbon

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kmarcus
3 mars 2009 · 854 Inlägg

På så vis tongue

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang