4011
Sök

Kan man pajja slipgrunden?

12 086 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#1
Om man grundar delar på bilen med slipgrund och sedan låter de va utan täcklack kan grunden på något sätt pajja då? Vad vet jag, om den absorberar massa fukt lr nått som inte går att åtgärda?

Tanken är att rostlaga bilen lite i taget för att sedan dra på en hellack när allt är klart.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
4 mars 2009
#2
varför inte dra på lite lack som skyddar grunden o dra på grund på nytt när det är dags för hellack?


561 Inlägg
4 mars 2009
#3
Det skall gå bra, finns folk som kör med enbart grundade bilar, dock får det vara fin slipgrund och inget från nån sprayflaska, och rostskydda innan.


12 086 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#4
sir_daniel skrev:
varför inte dra på lite lack som skyddar grunden o dra på grund på nytt när det är dags för hellack?

För att jag har slipgrund hemma men inte täckfärg, dessutom är de en massa extrajobb att rengöra sprutan och lacka två ggr.. varje gång. Dessutom ska inte jag lägga på täcklacken, men jag ska göra förarbetet.

BALAN skrev:
Det skall gå bra, finns folk som kör med enbart grundade bilar, dock får det vara fin slipgrund och inget från nån sprayflaska, och rostskydda innan.

Det är 2K slipgrund från UBL heter de. Fungerar inte grunden som rostskydd?

1 072 Inlägg
4 mars 2009
#5
Varför inte bara lägga en etsande grund och sedan lägga slipgrund innan hellack?
Då kan du lika gärna pensla färgen...


Motorburen Ungdom
499 Inlägg
4 mars 2009
#6
Det är 2K slipgrund från UBL heter de. Fungerar inte grunden som rostskydd?


Slipgrunden är i sig en form av rostskydd men den ska du nog inte lita på. Spring ner till närmsta lackerare och köp DB40 eller vad heter, många lackerare vet inte vad det är men då säger du bara att du ska rostskydd som är en syra, gul brukar den vara och det behöver du inte mycket av, det ska du bara lägga ett vatten tunt lager av på lågt tryck i sprutan.

Tänk också på ifall du ska spackla där du rostlagat så rostskydda innan du har på spacklet annars kommer rosten växa under spacklet och det blir inte kul.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

561 Inlägg
4 mars 2009
#7
Är det ingen rost på plåten man spacklar är det inget måste att rostskydda under spacklet, det funkar väldigt bra att spackla direkt på plåten


12 086 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
#8
Jag tänker inte springa ner till nån lackerare o köpa lite syragrund för 10k litern tongue
Jag beställde min färg från tyskland för rena kaffepengarna big_smile

Men då vet jag, såg att de fanns typ epoxybaserad etsande färg. De lät ju bra iaf, får beställa lite sånt oxå.

1 072 Inlägg
5 mars 2009
#9
JapMax skrev:
Jag tänker inte springa ner till nån lackerare o köpa lite syragrund för 10k litern tongue
Jag beställde min färg från tyskland för rena kaffepengarna big_smile

Men då vet jag, såg att de fanns typ epoxybaserad etsande färg. De lät ju bra iaf, får beställa lite sånt oxå.

Kostar 150:- för 0,8l med härdare som du sedan blandar ut ordentligt. Räcker välldigt långt.

Inte riktigt 10k? roll



Sök