Pioneer har färdigbyggda baslådor för sina basar. Är det något att satsa på (om man nu har en pio bas)?? Jag frågar för en låda är gjort för tre olika basar - kan det verkligen vara optimalt?
en låda ska ju itne bara anpassas efter basen, du måste anpassa dej efter bilen också, så de optimala e o bygga en själv, skaffa dej ett lådprogram som probox lr likande så blir de lättare
en låda ska ju itne bara anpassas efter basen, du måste anpassa dej efter bilen också, så de optimala e o bygga en själv, skaffa dej ett lådprogram som probox lr likande så blir de lättare
Sitter och har räknat i WinISD. Tycker ändå att det är svårt...
Då får jag en tuning fq på ca 31Hz (portad). Tycker det är lågt... Någon som kan hjälpa? Lådan ska sitta i en Volvo 360 och det lyssnas nästan uteslutande på punk...
Jag antar att det rör sig om TS-W306C, stämmer det?
Sd inte korrekt, det är alldeles för stort för att vara 12". Beräknad Sd utifrån de övriga parametrarna är ca 454 cm2, vilket iof är aningen litet för en "normal" 12:a men ändå inte helt ovanligt för en någorlunda modern bas med bred upphängning.
31 Hz är en låg avstämning, det håller jag med om, med en sån avstämning så blir det mest troligt betydligt mer bas när en dörr är öppen. Dessutom passar knappast lådans frekvensgång till punk, men jag vet inte riktigt vilka basfrekvenser som punkmusiken brukar ha mest av.
Jag antar att det rör sig om TS-W306C, stämmer det?
Sd inte korrekt, det är alldeles för stort för att vara 12". Beräknad Sd utifrån de övriga parametrarna är ca 454 cm2, vilket iof är aningen litet för en "normal" 12:a men ändå inte helt ovanligt för en någorlunda modern bas med bred upphängning.
31 Hz är en låg avstämning, det håller jag med om, med en sån avstämning så blir det mest troligt betydligt mer bas när en dörr är öppen. Dessutom passar knappast lådans frekvensgång till punk, men jag vet inte riktigt vilka basfrekvenser som punkmusiken brukar ha mest av.
Hur många basar rör det sig om, 3 st eller?
Nja... håller med om att det inte är några optimala basar till min musik, kom kock över två helt nya typ gratis. Testa kan man ju alltid göra
Musiken ligger betydligt högre i frekvens (lite som rock) 80-100Hz och uppåt. Har just nu en sluten låda på 40L (en bas) men är inte riktigt nöjd..
Dock är tanken att mina två basar endast lite lätt ska lira mellan 80 och 30Hz. 80 - 400 kommer mid-basarna ta och allt däröver kitt-systemet.
Någon som har ett förslag på hur lådan ska konstrueras?
Egentligen borde hela framsystemet ta hand om "baskicken" i så fall. Har man monterat tex 6,5" högtalare på ett bra sätt (dvs stabilt och tätt) så ska de kunna återge från 70-80 Hz med mycket kraft, även frekvenser nedåt 60 Hz ska de spela relativt bra.
På vilket sätt är du inte nöjd med den slutna lådan?
Sluten låda har ju bra transientsvar, vilket ger ett väldigt tajt ljud.
Egentligen borde hela framsystemet ta hand om "baskicken" i så fall. Har man monterat tex 6,5" högtalare på ett bra sätt (dvs stabilt och tätt) så ska de kunna återge från 70-80 Hz med mycket kraft, även frekvenser nedåt 60 Hz ska de spela relativt bra.
På vilket sätt är du inte nöjd med den slutna lådan?
Sluten låda har ju bra transientsvar, vilket ger ett väldigt tajt ljud.
Håller med dig angående att framsystemet kan ta allt. Två saker dock: 1 - Ska även kunna justera systemet så jag kan lira djupbas också 2 - Ska bygga in basarna i bagaget (glasfiber). Ska bli ett projekt, därav vill jag nyttja de på bästa sätt (ska inte bara vara snyggt )
Det jag vill är egentligen bara att bygga en optimal låda för basarna -jag kan ju faktiskt stänga av dem vid viss musik