Skillnad på saab 900 ltt 16V och T16 motorerna?

gbg_racer
19 februari 2009 · 17 Inlägg

tjenna undrar vad det e för skillnad på dessa 2 olika motorer. skulle det gå att bara slänga på en fulltrycksturbo på motorn eller skulle mycket behöva ändras för det?
Tack på för hand.

Mercedes e55 amg "sugar" (2000)
sandro_740
19 februari 2009 · 66 Inlägg

tjenare!! detta är min uppfattning av vad det är för skillnad mellan dessa 2 motorer.

1.turbon är inte av samma modell?
2.den stora skillnaden är att t16motorn har ett apc systen som reglerar turbotrycket och ltt 16v går på grundladdet i turbon som normalt är 0,4 bar.

3.att göra fulltryckare av en ltt kan vara bökigt ett alternativ är att ta ett apcsysten och montera in i bilen men det är nog relativt dyrt skulle jag tro.

Speed_Advanced
19 februari 2009 · 131 Inlägg

Inget som skiljer på motor. Det som skiljer är att Ftt har Apc-system som styr laddtryck. Den mäter laddtryck, Känner av spikningar och justerar in trycket efter detta. Det är dem komponenterna du är behövande av för att då en FTT.

Apc-box+härva
Knacksensor
Tryckgivare
Magnetventil
Intercooler

I drive I laugh and I Conquer
gbg_racer
19 februari 2009 · 17 Inlägg

så det går inte å bara smälla på en större turbo då? pallar motorn det tro?

Mercedes e55 amg "sugar" (2000)
Speed_Advanced
19 februari 2009 · 131 Inlägg

gbg_racer skrev:
så det går inte å bara smälla på en större turbo då? pallar motorn det tro?

Motorn kommer att palla det. Men du måste ju ha något som styr bränsle/luftblandningen. Du måste ha något som styr laddtrycket. Sen att bränsle/luftblandningen fetas upp vid gaspådrag. Utan dessa givare jag nämnde ovanför kommer du att säkert smälta kolvar med mera.

Motorn pallar större turbo men då måste det även fungera på bränslesidan

Senast redigerat av Speed_Advanced (19 februari 2009)

I drive I laugh and I Conquer
BlackDeevill
21 februari 2009 · 283 Inlägg

Motorn i sig är samma, men styrbox skiljer sig. slänger man på turbo så krävs högre bränsletryck= bränslechip bilen för den ska gå bra, montera även gärna intercooler för optimera luften till motorn. 9000ic är at rekommendera, har sja det, inte allt för mkt moddning krävs.

Black Deevill
Audi A6 C7 (2014)
gbg_racer
22 februari 2009 · 17 Inlägg

så det räcker alltså att slänga på en större turbo och chippa den då eller? typ.

Mercedes e55 amg "sugar" (2000)
gbg_racer
22 februari 2009 · 17 Inlägg

bränsletrycks regulator med kanske?

Mercedes e55 amg "sugar" (2000)
Mangisen
22 februari 2009 · 1 034 Inlägg

t16 har apc-systemet me de har inte ltt

Speed_Advanced
25 februari 2009 · 131 Inlägg

gbg_racer skrev:
så det räcker alltså att slänga på en större turbo och chippa den då eller? typ.

Du måste ha ett fungerande apc-system för att det ska fungera

I drive I laugh and I Conquer
BlackDeevill
4 mars 2009 · 283 Inlägg

gbg_racer skrev:
bränsletrycks regulator med kanske?

jag har chipat mig och ställt upp laddtrycket, samt monterat 9000intercooler. det gör väldig skilnad, men ska du ha större turbo bor du byta spridare med, även jag ska det, ska bara ta mig tid att gå ut o skruva ^^
På vissa 900 turbo är det 2,5bars btr, 900og sugmotorer har 3bar, även min 900s -90 hade det. Så det beror helt och hållet på hur många hk o vrid du är ute efter.

Black Deevill
Audi A6 C7 (2014)
Chevrolet_racing Fullständigt galen
4 mars 2009 · 319 Inlägg

jag har hört att de ska vara både enklare o billigare att lyfta i en full tryckare istället... men prata me TenZer här på garaget, han bör nog kunna det där...

Senast redigerat av Chevrolet_racing (4 mars 2009)

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
4 mars 2009 · 2 307 Inlägg

Laddade min lättryckare 1,6 bar (lite lägre mot varvstoppet) än längre tid funka skitfint den e inte chippad.

Har en intercooler från en fulltryckare (gamla alumodellen) # tums Jt med batterikrök å ingen kat

Inte en enda spikning eller nått Å laddet ställde jag upp med både pys och innskruvat wastegate stag.

Turbon tog dock en del stryk vid en iskörning förrförra vintern så efter det klarar den inte mer än 0,75bar.

Bilen går fortfarande klockrent dock den har nu gått strax över 42,000 mil och har gått med uppställt ladd i carka 4000 av dom innan det va den standard.

Världens bästa bil måste den fanimej va.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
JaggaChafen Tesla Senior Technician
4 mars 2009 · 2 307 Inlägg

Elda skrev:

JaggaChafen skrev:
Laddade min lättryckare 1,6 bar (lite lägre mot varvstoppet) än längre tid funka skitfint den e inte chippad.

yikesyikesyikesyikesyikesyikes

dock finns det 1 årsmodd utan spärren i bränslesystemet. Jagkan förstå att turbon inte mådde så bra efter det... Stabila är dom ju dock

LTT har inga spärrar. De e bara fulltryckaren som har det samma sak med högtrycksvakten under instrumentrbädan sitter också bara på fulltryckare

Så om man skall vässa e faktiskt LTT enklare men med större risker

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
JaggaChafen Tesla Senior Technician
5 mars 2009 · 2 307 Inlägg

Elda skrev:

JaggaChafen skrev:

Elda skrev:
yikesyikesyikesyikesyikesyikes

dock finns det 1 årsmodd utan spärren i bränslesystemet. Jagkan förstå att turbon inte mådde så bra efter det... Stabila är dom ju dock

LTT har inga spärrar. De e bara fulltryckaren som har det samma sak med högtrycksvakten under instrumentrbädan sitter också bara på fulltryckare

Så om man skall vässa e faktiskt LTT enklare men med större risker

Fel. vissa årsmodd har en inbyggd spärr i bränslesystemet, samma gäller tryckvakten under knäpanelen, har ingen aning om bilka bilar du har fått tag på men dom jag har vart på har haft pbåde spärr i bränslesystemet och under knäpanelen.

Jag har ingen spärr på min iaf det e en 91 och det e ingen som har vart o modifiaret nått på den innan jag köpte den.

Den har faktiskt bara haft 2 tidigare ägare. Första ägaren va en säljare å andra ägaren hans bror. Lite kul å kolla i serviceboken faktiskt då den blev servad 5ggr första året.

Å hur menar du föresten att spärren i bränslesystemet skulle funka det finns ju ingen mappsensor å så vitt jag vet har alla lågtryckare samma lucas insprutning.

Senast redigerat av JaggaChafen (5 mars 2009)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Garfield
5 mars 2009 · 1 019 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Å hur menar du föresten att spärren i bränslesystemet skulle funka det finns ju ingen mappsensor å så vitt jag vet har alla lågtryckare samma lucas insprutning.

Insprutningen bryter bränslet vid ett visst massflöde genom luftmassemätaren. Denna spärr sägs dock bara ha funnits -90.

twin_cam Smålänning
5 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Garfield skrev:

JaggaChafen skrev:
Å hur menar du föresten att spärren i bränslesystemet skulle funka det finns ju ingen mappsensor å så vitt jag vet har alla lågtryckare samma lucas insprutning.

Insprutningen bryter bränslet vid ett visst massflöde genom luftmassemätaren. Denna spärr sägs dock bara ha funnits -90.

Stämmer bra det. Spärren i BRÄNSLEBOXEN som bryter soppan vis 0,6 +- 0,1 bar fanns bara årsmodell 90. Därefter är det tryckvakten strax framför knäna som är boven och stryper när laddet går ca 1,0 bar har jag för mig de va. Dom verkar som tur är inte funka särskilt ofta tydligen... tongue

Smidigaste och billigaste är receptet som följer:

Röda spridare
Chipp
Original turbo
3" med 3" batteriböj
max skruvat WG-stag
Pysventil
Stor Kina IC

Och sist ladda med huvudet. Lyssna alltid noga på motorn och sänk om den spikar... B202 är otroligt hållbara, men vad som helst tål de inte. Turbon tål mycket stryk. Riktigt mycket. Klara utan problem att ladda 1,2 bar som sagt, och utan APC så får du ett skapligt stabilt ladd ända till varvstoppet från ca 3000 rpm smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang