Turbo VS GLT

TurbOla Reservdansk
6 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Gurgel skrev:
Jag har funderat över BSRs siffror, för i boken står det 264Nm, men som du säger, det är mycket trevligare att köra turbo, det är helt enkelt en lyx att inte behöva växla ner när man kör om wink

Ja, kollade på Volvo 700/900-klubben, där står det 165hk och 264Nm.
Men 40Nm, det är väl lite fråga om det är särskilt märkbart. smile

Men man ska ju växla ner på en turbo när man ska accelerera, för att spara på växellådan, och så får man en bra ursäkt att lyssna på motorn. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Gurgel
6 mars 2009 · 7 Inlägg

TurbOla skrev:

Gurgel skrev:
Jag har funderat över BSRs siffror, för i boken står det 264Nm, men som du säger, det är mycket trevligare att köra turbo, det är helt enkelt en lyx att inte behöva växla ner när man kör om wink

Ja, kollade på Volvo 700/900-klubben, där står det 165hk och 264Nm.
Men 40Nm, det är väl lite fråga om det är särskilt märkbart. smile

Men man ska ju växla ner på en turbo när man ska accelerera, för att spara på växellådan, och så får man en bra ursäkt att lyssna på motorn. big_smile

Eftersom att det är ganska stor procentuell del så tror jag det märks, men som du sade så är det roligare att köra turbo, men jag har absolut inget emot att växla ner, ljudet är underbart i volvos 5 cylindriga spisar smile

Senast redigerat av Gurgel (6 mars 2009)

Va? Vilken betongsugga?
Marlboroman
6 mars 2009 · 8 233 Inlägg

TurbOla skrev:
Men man ska ju växla ner på en turbo när man ska accelerera, för att spara på växellådan, och så får man en bra ursäkt att lyssna på motorn. big_smile

Det är väl iofs inte lådan i första hand även om den belastas utan det är ju de stackars klena stakarna som skonas om man inte stämplar, det är ju även därför som laddtrycksstyrningen är som den är på en ochipad bil (peakarna)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Mattley Utbildad Service tekniker
6 mars 2009 · 117 Inlägg

850 GLT är grymt trötta, enligt min mening iaf

Volvo 240 Turbo "Leffe Lus" (1983)
TurbOla Reservdansk
6 mars 2009 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:

TurbOla skrev:
Men man ska ju växla ner på en turbo när man ska accelerera, för att spara på växellådan, och så får man en bra ursäkt att lyssna på motorn. big_smile

Det är väl iofs inte lådan i första hand även om den belastas utan det är ju de stackars klena stakarna som skonas om man inte stämplar, det är ju även därför som laddtrycksstyrningen är som den är på en ochipad bil (peakarna)

Så du menar att när stakarna är bytta kan man surfa på vridmomentet?
Blir ju H-profil i min nya motor, så det känns som om det problemet är åtgärdat då. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
6 mars 2009 · 8 233 Inlägg

TurbOla skrev:

Marlboroman skrev:

TurbOla skrev:
Men man ska ju växla ner på en turbo när man ska accelerera, för att spara på växellådan, och så får man en bra ursäkt att lyssna på motorn. big_smile

Det är väl iofs inte lådan i första hand även om den belastas utan det är ju de stackars klena stakarna som skonas om man inte stämplar, det är ju även därför som laddtrycksstyrningen är som den är på en ochipad bil (peakarna)

Så du menar att när stakarna är bytta kan man surfa på vridmomentet?
Blir ju H-profil i min nya motor, så det känns som om det problemet är åtgärdat då. smile

Med riktiga stakar så har man ju byggt bort det mest akuta problemet och helt plötsligt blir någat annat den svaga länken, t.ex diffen eller drivknutarna. Men det blir ju helt klart mindre riskabelt. Dock bör man ju va medveten om att om har bråttom så är det bästa att kugga ner, både för acc och hållbarhet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
7 mars 2009 · 218 Inlägg

ghostpix skrev:
min 850 turbo drog runt 1.1 -> 1.2 blandad körning
min 2.5 SE drog ca 0.95 -> 1.0 blandad

en fråga bara, är inte SE också turbo? jag har en 940 2.3 SE och de är en turbo (ltt)
kanske e annorlunda med 850

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Marlboroman
7 mars 2009 · 8 233 Inlägg

Andy_88 skrev:

ghostpix skrev:
min 850 turbo drog runt 1.1 -> 1.2 blandad körning
min 2.5 SE drog ca 0.95 -> 1.0 blandad

en fråga bara, är inte SE också turbo? jag har en 940 2.3 SE och de är en turbo (ltt)
kanske e annorlunda med 850

850SE har inte turbo.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Etingelholm
7 mars 2009 · 979 Inlägg

Min bror körde en 850 GLT. drack allt från 0.8 - 1.1 liter/milen beroende på hur tung högerfot han hade såväl som stadskörning & landsväg. Motormässigt så satt där ett chip (15hk) sedan ett 2,5" från grenröret & ett sportfilter. Bilen hade ett underbart register. Från 2000rpm så drog den iväg på alla växlar. Vet inte redigt om chipet gav dopm där 15hk som va lovade, men de gjorde klart skillnad. Pröva att trimma din glt ist med lite avgas & sånt smått&gott.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
viktore
7 mars 2009 · 187 Inlägg

Kan intyga att det är milsvid skillnad mellan en GLT och Turbo, förutsatt motorerna är friska. Somsagt skiljer det 55hk och 80nm vilket är en hel del.

Vad som gör att skillnaden känns ännu större är effektkurvorna, en GLT måste varvas över 4000rpm för att det ska "hända något", stämpla vid 2000rpm i valfri växel med Turbon och det börjar dra nästan direkt.

NiV3Rt
7 mars 2009 · 371 Inlägg

Själv hade jag tagit t5 utan att tveka. När det gäller glt så finns det ingenting som motiverar den höga förbrukningen vilket det finns med t5 wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
jocket4
8 mars 2009 · 189 Inlägg

T5 utan tvekan smile köp dock inte automat, blir tråkigt i längden smile

drivein
8 mars 2009 · 223 Inlägg

brossan har en glt som är riktigt trött. tröttnade på den första dagen jag fått körkort. min t5 är jag väll påväg att tröttna på nu också eftersom den har automat och så gillar jag inte när det "smäller" i lådan ibland. som det brukar göra när man kör med smutsig olja eller liknande. grymt störigt. därför är jag för manuell.

man vill ha lite mer kontroll med bilen. er känsla smile

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang