3074
Sök

Felsökning slutstegsinstallation, mycket brus även vid 0 i volym

59 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Hej!

Frågan gäller en grej som hände för nåt halvår sedan i min förra bil. Tänkte kolla med de lärde här på garaget vad som var felet.

I min gamla scorpio -94 (skämt om att det är en ford undanbedes) hade jag för några år sedan en baslåda med slutsteg. Steget var på 2x120 och bryggat till en låda. Även om det lät skit i billjudbögars öron så var det inge "fel" på ljudet, det dunkade och hade sig ändå som det skulle. Ganska snart åkte dock baslådan (med sin 15"-bas i) ut för den lät hellre än väl och tog för mycket plats.

Eftersom kablarna ändå var dragna satte jag i höstas i en annan baslåda som jag fått av en kompis, mest för att kolla att den funka. Det var en liten låda med två 8", typ JULA-style samt ett 2X250W steg enligt bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29386/590546_jx9mnv.jpg

Det gamla kablarna användes
* en uppskattningsvis 6 mm2 stor strömkabel, säkrad till 20A
* en väldigt tunn, ca 1 mm2 jordkabel, fast i en halvdan jordpunkt
* en 2xRCA modell billig (typ Clas Ohlson budget)

Symptomen denna gång var att det brusa och knastra i basen, trots att stereon bara var på, men ingen låt spelades. När den väl spela, spelade basen, men det lät mer som att basarna försökte lira som bakhögtalarna. Min okvalificerade gissning är att det saknas ett delningsfilter.

Är slutsteget trasigt eller hade jag bara kopplat, ställt in slutsteget knäppt?

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.

Konstruktör
1 053 Inlägg
12 mars 2009
Du kan ju börja med att fixa en ny jordpunkt (förbättra den du har)
Och skaffa en grövre kabel till jorden.

59 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
NdL skrev:
Du kan ju börja med att fixa en ny jordpunkt (förbättra den du har)
Och skaffa en grövre kabel till jorden.

Nu var det visserligen inte det jag fråga om. Är väl införstådd att jordkabeln ska vara grov och väl förankrad. Dessutom är som sagt bilen inte i mina ägor längre (skiten tålde ju inte att man fick sladd på E4 i 110 km/h och hamnar i diket, men det är en annan historia) så någon uppgradering av jorden är hursom inte aktuell.

Det jag vill veta är om steget bara är att slänga, eller om jag kan ta med det i planeringen av vårens billjudsbygge (då jag oavsett steg kommer använda en för endamålet tillräckligt dimensionerad jordkabel)?

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.

2 914 Inlägg
12 mars 2009
vikten av professionell montering kan inte nog betonas!
dvs att om man bara slänger in sakerna i bilen så kommer det låta konstigt...
var det en bra låda?
men dunka det på bra så är det nog inga problem
men tänk på att förlite ström bränner steget gäller även jorden. den ska hellre vara större än vad plus är
Senast redigerat av kalle_kalle (12 mars 2009)

Sök