Hej!
Frågan gäller en grej som hände för nåt halvår sedan i min förra bil. Tänkte kolla med de lärde här på garaget vad som var felet.
I min gamla scorpio -94 (skämt om att det är en ford undanbedes) hade jag för några år sedan en baslåda med slutsteg. Steget var på 2x120 och bryggat till en låda. Även om det lät skit i billjudbögars öron så var det inge "fel" på ljudet, det dunkade och hade sig ändå som det skulle. Ganska snart åkte dock baslådan (med sin 15"-bas i) ut för den lät hellre än väl och tog för mycket plats.
Eftersom kablarna ändå var dragna satte jag i höstas i en annan baslåda som jag fått av en kompis, mest för att kolla att den funka. Det var en liten låda med två 8", typ JULA-style samt ett 2X250W steg enligt bilden.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/29386/590546_jx9mnv.jpg]()
Det gamla kablarna användes
* en uppskattningsvis 6 mm2 stor strömkabel, säkrad till 20A
* en väldigt tunn, ca 1 mm2 jordkabel, fast i en halvdan jordpunkt
* en 2xRCA modell billig (typ Clas Ohlson budget)
Symptomen denna gång var att det brusa och knastra i basen, trots att stereon bara var på, men ingen låt spelades. När den väl spela, spelade basen, men det lät mer som att basarna försökte lira som bakhögtalarna. Min okvalificerade gissning är att det saknas ett delningsfilter.
Är slutsteget trasigt eller hade jag bara kopplat, ställt in slutsteget knäppt?