Vad är viktigast när man köper högtalare?

aturai88 Amatör
12 mars 2009 · 320 Inlägg

Som rubriken lyder, vad är viktigast när man köper högtalare?
Material, effekt osv osv..

Tänkte byta framsystem, har 4" fram, ska man gå på effekten då? Det måste väl matcha med slutstegets effekt väl? Vad händer om slutsteget skickar ut mer effekt än vad högtalarna tål?

BJonsson
12 mars 2009 · 4 074 Inlägg

Allra viktigast är installationen,en bra installation kan få vilket skit som helst att låta bra! Ett tag alla fall..
Nja det är bättre med för mycket effekt än för lite effekt. Om du krämar ur ett klent steg för mycket så ger det ifrån sig orena signaler som i sin tyr bränner högtalarna! Så det är bättre med ett kraftigare steg och inte spela det fullt ut.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
aturai88 Amatör
12 mars 2009 · 320 Inlägg

Okej, grejen är att jag har ett GAS steg, 4 kanaligt, kostade ca 2300, kommer dock inte ihåg eftekten, men bryggar man så ger dem 240 W / kanal. Frågan är då vilka högtalare jag ska ha, helst ett par som låter bra och är billigare. Fungerar även men mindre baselement.

Soderqvist
12 mars 2009 · 660 Inlägg

A och O är juh själva installationen av högtalarna, sen om du har för mycket effekt för högtalarna ser inte jag som en nackdel, du kommer höra på högtalaren när den inte vill ha mer effekt och fortsätter du mata på så kommer du förstöra högtalaren med tiden

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Mitsubishi3000GT
12 mars 2009 · 224 Inlägg

Vore snajs om vi kunde få veta hur många daddlar du har i påsen?

Alltså hur mycket hade du tänkt lägga ut?

Ge fan i TexasBoB!
Mitsubishi 3000GT "3000GTS" (1992)
aturai88 Amatör
12 mars 2009 · 320 Inlägg

Tänkte lägga ut mellan 1-2000 på framsystemet. Men frågan är vad som händer om steget tex skickar ut 140W och högtalarna bara "klarar av" 100W, vad händer då? Måste man anpassa steget efter högtalarna eller tvärtom?

k1mm0 tokfrans
12 mars 2009 · 982 Inlägg

viktigast är att de kostar HUR MKT SOM HELST! big_smilebig_smilebig_smilebig_smile


installation.. A och OOOOOO.

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
laddtryck_87 strömmen finner väen, jä fy fään.
12 mars 2009 · 61 Inlägg

gärna lite mer effekt på stege än på högtalarna. behöver ju inte ställa på stege i bött. så länge de låter bra så mår högtalarna bra. smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 mars 2009 · 8 744 Inlägg

aturai88 skrev:
Tänkte lägga ut mellan 1-2000 på framsystemet. Men frågan är vad som händer om steget tex skickar ut 140W och högtalarna bara "klarar av" 100W, vad händer då? Måste man anpassa steget efter högtalarna eller tvärtom?

Om vi nu säger att högtalarna tål 100Wrms och steget kan ge ut 140Wrms och du maxar steget så kan det hända att högtalarna går sönder, men det kan även hända att dom tål det. Du kommer höra när dom får nog med effekt, och om du inte gör det så tja, då är det bara att köpa nya. Det är iaf klart bättre med för mycket effekt på steget än att du har lite effekt där, vrider upp volymen och signalen blir distad, då går högtalarna sönder fort!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
12 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Innan man ens börjar snacka om installation så har alla glömt det viktigaste.

ATT DE LÅTER BRA I HANS ÖRON!
DET är ngt han bara själv kan uttala sig om.

Så mitt råd är att åka till olika butiker o be att fålyssna på högtalare, HELST i en demobil då demoställe oftast ej är rättvist för högtalarna. Visst man får ett hum om det men inte fullt ut.

SEDAN kan vi börja diskutera installationen av dem wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
aturai88 Amatör
12 mars 2009 · 320 Inlägg

Jaha, okej. jag trodde att högtalarna poffar om dem får för mycket effekt. Precis som glödlampor gör om de får för mkt ström och det är för hör spänning (?).

Tänkte köpa nytt steg till mina dubbla 12"or, dem tål 600w vardera, så frågan är om mitt GAS är tillräckligt för att maxa dem?

Lonefox Bad music kills good sound
12 mars 2009 · 7 241 Inlägg

aturai88 skrev:
Jaha, okej. jag trodde att högtalarna poffar om dem får för mycket effekt. Precis som glödlampor gör om de får för mkt ström och det är för hör spänning (?).

Tänkte köpa nytt steg till mina dubbla 12"or, dem tål 600w vardera, så frågan är om mitt GAS är tillräckligt för att maxa dem?

Bättre med för mkt effekt och ställa in steget snålare (lägre gain) vilket resulterar i renare effekt till högtalaren än för lite effekt som markant ökar risken för distortion vilket i sin tur är skadligt för högtalarna smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Miramithe
12 mars 2009 · 573 Inlägg

Lonefox skrev:
Innan man ens börjar snacka om installation så har alla glömt det viktigaste.

ATT DE LÅTER BRA I HANS ÖRON!
DET är ngt han bara själv kan uttala sig om.

Så mitt råd är att åka till olika butiker o be att fålyssna på högtalare, HELST i en demobil då demoställe oftast ej är rättvist för högtalarna. Visst man får ett hum om det men inte fullt ut.

SEDAN kan vi börja diskutera installationen av dem wink

en till sak med att åka och testa lite är att tänka på vad det är för HU som man lyssnar från.
var på BRL i helgen bara för att, ingen direkt anledning, iaf så hade dom en stor vägg med olika högtalare av olika märken och några olika HU, ja ni vet hur det ser ut.
varpå min kompis som jag hade med mig börjar trycka på knapparna för att ändra vilken högtalare som ska spela, efter en stund när jag stod och kolla på dom säger han "ja de mesta låter ju bajs"
Så om du ska åka till ett sådant ställe och testa kom ihåg att ändra lite på HUn oxå, testa olika inställningar, olika sorters musik. kanske någon annan HU osv. gå inte över dom på bara 5 sec och konstatera sedan att det låter bajs om man inte ställer in det...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
aturai88 Amatör
12 mars 2009 · 320 Inlägg

Okej, okej. Hur är en bra "hu" ?

Miramithe
12 mars 2009 · 573 Inlägg

aturai88 skrev:
Okej, okej. Hur är en bra "hu" ?

låter bra, går att ställa in bra. lättaste sättet att se de i butik utan att läsa massor är kolla på priset, sen vilket märke det är. kenwood, pioneer, alpine brukar låta bra. men som sagt dom billigare varianterna utav dom kan låta lite mindre bra.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!
Aronsson_Kil
12 mars 2009 · 653 Inlägg

Installationen är helt klart viktigast tongue

LiNx
12 mars 2009 · 424 Inlägg

"Kedjan är aldrig starkare än den svagaste länken" är en tumregel oftast!

1. Mitt råd till dej är att kolla runt me folk som har ev. samma bil el karosstyp så du får en överblick vad & hur du kan bygga, som en ren inspirations källa!

2. Börja inte haka upp dej på massa siffror som watt etc..
    För att bygga ljud är lite som att bygga ett hus, har du en dålig grund så spelar inte resten så stor roll..
    Installationen är verkligen A-O, finns massor me tabeller för kabellängd, tjocklek beronende på antal
    watt som ditt steg levererar, hur långt fr steget högtalarna sitter etc etc..

3. Andvänd dej utav kvalitets material.. strömkabel, högtalarkabel, guldplaterade kontakter, trippel
    el quattro skärmade lågnivå, jordningen är superviktig samt hur du drar lågnivåkabeln!

(Kan säga att när jag byggt till mej själv & hjälpt kompisar så brukar materialkostanaden hamna på ca 1500 kr exkl. högtalare etc, så en 1000 lapp får du nog garanterat räkna me nästan)

All info kan du hitta på nätet om du googlar lite smile

Lycka till!

dbjanoz
13 mars 2009 · 1 785 Inlägg

aturai88 skrev:
Som rubriken lyder, vad är viktigast när man köper högtalare?
Material, effekt osv osv..

Tänkte byta framsystem, har 4" fram, ska man gå på effekten då? Det måste väl matcha med slutstegets effekt väl? Vad händer om slutsteget skickar ut mer effekt än vad högtalarna tål?

Satsa helst på ett kitsystem. Montera dem helst i instrumentpanelen. Det gör inget om du har ett kraftigare steg än vad som behövs. Då kan du ta det lugnt med gainen och steget kan arbeta lugnt med lägre distortion i signalen ut från steget.

Kör HPF på steget och justera filtret till någonstans mellan 50-150Hz justera efter egen smak. Ett system som ligger på 35-40Wrms räcker, kvalitén är viktigare än höga watt angivelser. Delar du HPF vid t ex 150Hz ökar effektåligheten mycket. Ett system som normal klarar 35w kan hålla bra för det dubbla alltså 70wrms och mer än så.

Man kan knäcka en högtalare på 35watt med 10watt och hög distortion. Men få den att hålla med 70watt och lågdistortion + filtrering av låga frekvenser.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang