5092
Sök

Mac användare, övertala mig! :D

Knegare
719 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Hejsan!

Jag är i behov av en ny dator. Min HP2133a är så jävla liten.

Iallafall, jag har kollat en hel del på Macbook - 2,4GHZa modellen. Unibody så klart.

Men, om någon här använder Mac, övertala mig till att köpa en. Jag kommer använda den till spel och film/bildredigering och musik.
/Marius

William 2009-02-20

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
8 mars 2009
Spel kan du glömma när man har en Mac. Men till bild och filmredigering så är dom kanon.
Senast redigerat av Rspeter (8 mars 2009)

Knegare
719 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Rspeter skrev:
Spel kan du glömma när man har en Mac. Men till bild och filmredigering så är dom kanon.

Det beror ju på hur man ser på det. Spela i OSX, då finns det inte så stort spelutbud, men bootcamp sen starta Windows och wipps! Man har fler spel än en vanlig PC att välja på wink

Fast om du tänkte något annan än så vill jag görna höra anledningen.
/M

William 2009-02-20

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
11 mars 2009
Jag hade ingen aning om att man kunde "simulera windows" i en Mac. Då finns det ju ett utbud att spel att tillgå. Men det görs väl inga spel till mac i den utsträckningen som det finns till pc.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 mars 2009
Rspeter skrev:
Jag hade ingen aning om att man kunde "simulera windows" i en Mac. Då finns det ju ett utbud att spel att tillgå. Men det görs väl inga spel till mac i den utsträckningen som det finns till pc.

Finns en del spel som passar även Mac (Spore tex) och det ökar hela tiden. Men vill man spela är det nog Windows som gäller. Men som sagt, man kan köra Windows på en Mac.

http://www.apple.com/se/macosx/features/bootcamp.html

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Knegare
719 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Nu har jag min Macbook, och haft den i två dagar..

Det blev så att jag bytte med en kille i Piteå, bytte bort min stationära PC (som jag inte har plats att ha uppkopplad) och hitills är jag VÄLDIGT nöjd.. big_smile ALlt är ju sjukt annorlunda och "klurigt" tills man hittat det man söker en gång, då känns det hur logist som hellst, nästan som om Windows är forntid.
Det enda jag kan gnälla på är egentligen att "spacebar" låter lite högre än övriga tangenter när man skriver.

Kan varmt rekomendera Macbook till övriga som är ute efter en ny laptop smile

William 2009-02-20

1 814 Inlägg
12 mars 2009
Murvald skrev:
Nu har jag min Macbook, och haft den i två dagar..

Det blev så att jag bytte med en kille i Piteå, bytte bort min stationära PC (som jag inte har plats att ha uppkopplad) och hitills är jag VÄLDIGT nöjd.. big_smile ALlt är ju sjukt annorlunda och "klurigt" tills man hittat det man söker en gång, då känns det hur logist som hellst, nästan som om Windows är forntid.
Det enda jag kan gnälla på är egentligen att "spacebar" låter lite högre än övriga tangenter när man skriver.

Kan varmt rekomendera Macbook till övriga som är ute efter en ny laptop smile

Kul att du trivs med Mac smile

herr
321 Inlägg
12 mars 2009
Rspeter skrev:

finns massor av spel till mac
själv har jag NFSU, funkar skitbra, finns även WOW och CS anpassat till mac, de nyaste spelen som kräver bästa möjliga grafikkort blir dock att lagga.
Jag har själv en svart macbook 2,2 GHz Intel Core Duo, skulle aldrig byta tillbaks till PC igen.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
12 mars 2009
Rspeter skrev:

Bootcamp ingår i alla nya Macintosh datorer, som kör Leopard.

1 874 Inlägg
12 mars 2009
Finns nästan inget negativt med Mac. Som många här säger; det är kvicka datorer det är inga problem att spela spel - även om man har dom till PC (Eftersom att Bootcamp finns).

Det enda problemet som jag ser som relativt grovt är just det att Mac inte kan skriva på NTFS-formaterade diskar. Det innebär att jag inte kan spara något på min 1TB disk jag har hemma. Det finns lösningar runt detta. Men dom kräver en del skills, och kan ibland resultera i krashade datorer. Mycket, mycket dåligt.

Det går dock att formatera i Linux-format (minns ej namnet) eller i Fat32. Men Fat32 är ju mer eller mindre utdött. Och på en 1TB disk skulle det alltså innebära över 100 partitioner, vilket kanske inte är så roligt.

Det är det man möjligtvis bör tänka över innan man köper en Mac. Jag köper mig dock en billig gammal PC snart för att kunna föra över filerna den vägen.

Knegare
719 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Hevenhammer, nae. Jag har som sagt inte upptäckt något negativt, det enda som skulle kunna nämnas är att "spacebar" knappen låter lite när man använder den, men dels beror det på att den är såpass lång och i alu så det blir ett speciellt "klick" från den.. tongue

Det andra negativa som skulle kunna nämnas är hur korkad man måste bli, allt är ju så logiskt så Windows känns som stenåldern, har sagt det förr och jag lär säga det igen.. ;b

Jag kommer INTE att köpa någon PC igen, oavsett priserna på Mac, det är helt klart det extra man betalar för, oavsett vad man kommer använda datorn till.

Upptäckte en rolig sak i min docka nu när jag satt och skrev, allt jag skriver "reflekteras" i dockstationen längst ner på skärmen, lite fränt, dock är ju allt upp och ned men det är där smile

William 2009-02-20

8 156 Inlägg
13 mars 2009
Att köpa en Mac idag är väl som att köpa en Compaq / HP, Dell, Toshiba eller vilken annan märkesdator som helst, bara att man får en dator med ett eget OS. För man kan ju faktiskt installera MacOS X på vanliga PC:s. Sen att Mac OS X är överlägset MS Vista är ju en annan sak.
Skillnaden mellan en Linux-distribution och Mac OS X är inte så stor. Finns säkert distros som överglänser Leopard.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
13 mars 2009
Jag funderade på Linux ett tag, men backade på att det inte fanns Force feedback i det.. och att emulera windows skulle kräva massa av datorn. Spelar otroligt mycket så det kommer lite före allt annat... är fruktansvärt trött på windows, men det verkar vara det enda som gäller när man spelar....

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 874 Inlägg
13 mars 2009
Murvald skrev:
Hevenhammer, nae. Jag har som sagt inte upptäckt något negativt, det enda som skulle kunna nämnas är att "spacebar" knappen låter lite när man använder den, men dels beror det på att den är såpass lång och i alu så det blir ett speciellt "klick" från den.. tongue

Det andra negativa som skulle kunna nämnas är hur korkad man måste bli, allt är ju så logiskt så Windows känns som stenåldern, har sagt det förr och jag lär säga det igen.. ;b

Jag kommer INTE att köpa någon PC igen, oavsett priserna på Mac, det är helt klart det extra man betalar för, oavsett vad man kommer använda datorn till.

Upptäckte en rolig sak i min docka nu när jag satt och skrev, allt jag skriver "reflekteras" i dockstationen längst ner på skärmen, lite fränt, dock är ju allt upp och ned men det är där smile

Precis. Men det där med extern hårddisk är ju värt att tänka på. Är den formaterad i NTFS, vilket dom flesta större diskarna är idag - så kommer du inte att kunna använda den.

273 Inlägg
14 mars 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/93141/593254_lrsyr1.jpg
:-)

+Uppfinnare+
643 Inlägg
14 mars 2009
Jag har i princip väx upp med Mac. Vi skaffade vår första Mac 1996, Och sedan dess har inget annat gällt. De är långt överlägsna PC-systemen i design på operativsystemet. Operativsystemet är heller inte lika rörigt som  tex windows. Man kan navigera sig fram lätt. Vi har en intelprocessor på en av våra datorer, och där kan man köra windows ovanpå OS. Jag skulle vilja ha en extra skärm så att man kan ha windows på den ena och OS på den andra. Det hade varit fräckt wink Mac är utmärkta arbetsdatorer med stor kapacitet. Du får alltså spela mindre. Men du får även mindre krångel wink

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Smålänning
7 887 Inlägg
14 mars 2009
Mac är gutt som fan smile Skulle lätt kunna ha en sån, men det vart riktigt dumt att inte NTFS formaterade diskar går ihop med det... Dumt som fan... Helt klart en stor nackdel... I stort sett alla hårddiskar man köper är ju formaterade i NTFS... Surt att behöva stoppa in den i en gammal PC och formatera om den till FAT32 med Windows 98 startdisketten först wink

Själv har jag tyvärr Windows, då Linux har så dåligt utbud av program, annars är UBUNTU 8.10 en grymt bra och stabil dist som jag ska köra i garaget smile Med asballa visuella effekter om man har ett någotsånär bra grafikkort smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök