2624
Sök

Praktikplats på åkeri

1 863 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Som nybliven lastbilskorttagare så vill jag skaffa mig körvana och då det är svårt att hitta jobb, kan man fråga runt om man kan jobba gratis nån dag i veckan eller blir man dumförklarad då?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

1 062 Inlägg
8 mars 2009
Kolla AMS hemsida! Sökes ju C-chaffisar som aldrig förr! Iof mest lite tristare körningar inom distribution, men ändå en plats att börja på?

Dessutom sökes ju nu massa semestervikarier till åkerier inför sommaren....

http://platsbanken.arbetsformedlingen.s … mp;yg=8323
Senast redigerat av TLO (8 mars 2009)

"You Go, we go!"

1 863 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
TLO skrev:
Kolla AMS hemsida! Sökes ju C-chaffisar som aldrig förr! Iof mest lite tristare körningar inom distribution, men ändå en plats att börja på?

Dessutom sökes ju nu massa semestervikarier till åkerier inför sommaren....

http://platsbanken.arbetsformedlingen.s … mp;yg=8323

Lite svårt att ta ett sommarvik då jag har ett heltidsjobb redan men dock inte inom åkeribranschen.

7 281 Inlägg
8 mars 2009
Jadu, det är en rätt jobbig bransch att komma in i tyvärr.
Alla vill ha körvana chaufförer men ingen vill "lära upp" någon...

Men om du verkligen inte hittar något så kan du ju prova som sagt att höra efter om någon vill ha en "praktikant".
Visar det sig att du är duktig på att kökra, serva lastbilen och är allmänt trevlig så tror jag inte att du kommer ha några större bekymmer att få jobba vidare.

Hör med lite olika åkerier om dom kan behöva någon extra anställd lite då och då.
Kanske att ni kommer överens om att du åker/kör med en vecka eller två så du vet hur saker fungerar sen kan dom ringa dig när någon är sjuk eller så.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
8 mars 2009
Två ordspråk:* Bättre att ha försökt och att ha misslyckats än att inte ha försökt alls.

*Den som inget frågar får heller inget veta.

Nu hoppas jag att du vet vad du ska göra wink

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Supraman
2 300 Inlägg
9 mars 2009
Brains skrev:
Jadu, det är en rätt jobbig bransch att komma in i tyvärr.
Alla vill ha körvana chaufförer men ingen vill "lära upp" någon...

Men om du verkligen inte hittar något så kan du ju prova som sagt att höra efter om någon vill ha en "praktikant".
Visar det sig att du är duktig på att kökra, serva lastbilen och är allmänt trevlig så tror jag inte att du kommer ha några större bekymmer att få jobba vidare.

Hör med lite olika åkerier om dom kan behöva någon extra anställd lite då och då.
Kanske att ni kommer överens om att du åker/kör med en vecka eller två så du vet hur saker fungerar sen kan dom ringa dig när någon är sjuk eller så.

Jo de e synd att dom inte vill lära upp nya men det drabbar dom själva i slutändan för man hör hela tiden hur svårt de e att få tag i rätt folk.
Men lär upp dom då!
Jobbade på ett åkeri och den åkaren hade rätt skön inställning till färska chaufförer.
Han sa " De e bra att du inte har kört så länge, då kan jag lära upp dig rätt från början. Dom gamla som hållt på ett tag e hopplösa, så envetna som inte kan ändra sig"

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

10 Inlägg
9 mars 2009
Du blir nog inte så populär hos dom andra chafförerna eller hos facket om du jobbar gratis för att lära dig..

7 281 Inlägg
9 mars 2009
Loffe84 skrev:
Du blir nog inte så populär hos dom andra chafförerna eller hos facket om du jobbar gratis för att lära dig..

Nej men vad ska man göra?
Jag förstår honom totalt, det är nästan inga som vill ha "nya" chaufförer om det inte är en kompis kompis...

1 863 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Dom jobb som finns att söka så ska man ha kör/branschvana, men hur ska man få det om ingen vill hjälpa en?

390 Inlägg
9 mars 2009
Jag gjorde så att jag frågade om jag fick följa med för att se hur körningen gick till.
Sen var jag med ett antal vändor och visade intresse, var med på långa vändor mellan jul och nyår och andra dagar då många hellst vill vara hemma.
Jag visste inte själv om jag ville hålla på med det där men det visade sig vara kanonroligt och jag lyckades sen halka in på ett bananskal när det blev kris med folk.
Så jag skulle rekommendera att försöka få följa med bara och ställ lite frågor osv mer än att försöka erbjuda dig att jobba gratis.

8 892 Inlägg
9 mars 2009
Jag skulle gå på airam´s linje, fungerade för mig när jag började köra.
Det visar sig rätt snabbt om man har ett gediget intresse samt att man själv ser om det är ett jobb som man skulle kunna trivas i.

Fotograf på tierpidag.se

DFFL
9 020 Inlägg
10 mars 2009
Loffe84 skrev:

Jodå, typ som att ha en praoelev fast som får köra lastbilen.
Kan man ju slappa i sängen hela dagen. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

7 281 Inlägg
10 mars 2009
FireTraXX skrev:
Loffe84 skrev:

Jodå, typ som att ha en praoelev fast som får köra lastbilen.
Kan man ju slappa i sängen hela dagen. big_smile

Praoelever ifrån gymnasier får köra lastbilarna samt att åkerierna får betalt för att ta emot såna wink

10 Inlägg
13 mars 2009
Börja själv direkt efter skolan att köra.Ingen som gnäller över att man måste ha kört i flera år....Jo prao elever kör men då sitter åkerit å betalar lön te chaffisen med å det tar fan mer tid när man har med sig praktikanter.Det går inte snabbare för att man är 2.Vi har anställt flera stycken direkt efter att dom har slutat skolan och dom jobbar där än idag.. Finns många som har kört i flera år å som Man kan undra över hur fan dom fick körkortet så bara för att man har kört i flera år så betyder det inte att man kan det... Men hade du ingen praktik när du tog ditt C kort??

4 005 Inlägg
13 mars 2009
Kolla hos bemanningsföretagen, de tar ofta in nytt folk

1 863 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Loffe84 skrev:
Börja själv direkt efter skolan att köra.Ingen som gnäller över att man måste ha kört i flera år....Jo prao elever kör men då sitter åkerit å betalar lön te chaffisen med å det tar fan mer tid när man har med sig praktikanter.Det går inte snabbare för att man är 2.Vi har anställt flera stycken direkt efter att dom har slutat skolan och dom jobbar där än idag.. Finns många som har kört i flera år å som Man kan undra över hur fan dom fick körkortet så bara för att man har kört i flera år så betyder det inte att man kan det... Men hade du ingen praktik när du tog ditt C kort??

Tog kortet på trafikskola.

10 Inlägg
16 mars 2009
Du tog det själv altså å inte genom arbetsförmedlingen.Som alla dårar som sen blir KUNGAR direkt (tror dom)..Ja men det är ju bara att ta ett sommarjobb å slita som ett djur.det gjorde jag när ja börja på det åkeri som ja jobbar åt nu och har ju snart varit där i 6 år.Men det kanske inte är den lättaste tiden nu när dom säger upp folk här och där...

Sök