C70 T5 Val av trimfirma ATM, BSR eller TM Racing ?

Adder Adder
15 februari 2009 · 972 Inlägg

Vet att de finns en hel del trådar ang detta men har ändå inte fått någon klar uppfattning.

ATM:

Steg 2
295hk 425Nm

Omprogramering av styrbox, (Via OBD-II uttaget, ingen lödning i styrbox!) sportluftfilter, 2,5” rostfritt Ferrita avgassystem från kat. och bak.

Pris: 9995 kr

Fördel: Billig monteringskostnad

Nackdel: Långt avstånd

BSR:

Steg 2

299 hk 427Nm

PPC, Sport flow avgassystem samt Opti flow filter system

Pris: 10170 kr

Fördel: PPCn

Nackdel: Dyrare monteringskostnad, långtavstånd

TM Racning:

275 hk

Enbart omprogramering.

Pris: 7500 kr

Fördel: Nära, konditionskontroll av bilen ingår.

Nackdel: Något dyrare men ändå inte med tankte på den extra servicen man får. Ingen uppgift om vridet uppges.


Andra åsikter ? För samt nackdelar ang dessa företag ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Stefan Varberg Supraman
15 februari 2009 · 2 300 Inlägg

Både bsr och atm har återförsäljare nära dig.
Alla åf kanske inte har verkstad men ett avgassytem byter man på under en timme själv.

sen kan det vara värt en dagsutflykt till trollhättan eller växjö om man vill.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
FLindgren
15 februari 2009 · 5 089 Inlägg

på en s.k konditionskoll kollar dom nog säkert ändå bara lampor, vätskor och belägg..

men ska du chippa bilen så är dte ju lika bra att byta avgasröret samtidigt så du får ut maximal effekt på chippet också...

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Adder Adder
15 februari 2009 · 972 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Både bsr och atm har återförsäljare nära dig.
Alla åf kanske inte har verkstad men ett avgassytem byter man på under en timme själv.

sen kan det vara värt en dagsutflykt till trollhättan eller växjö om man vill.

BSR hade en åf i stan men payar gärna 500 kr för byta av avgassystem, har syttit sen bilen var ny så de lär ju sitta samt att jag inte har någon plats att hållas.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Adder Adder
15 februari 2009 · 972 Inlägg

FLindgren skrev:
på en s.k konditionskoll kollar dom nog säkert ändå bara lampor, vätskor och belägg..

men ska du chippa bilen så är dte ju lika bra att byta avgasröret samtidigt så du får ut maximal effekt på chippet också...

De TM gör är iallafall följande:

"Det vi gör när vi trimmar en bil är att vi tar in din bil på en felsökning INNAN vi börjar att trimma den för "bästa" resultat och driftsäkerhet.
Om vi inte hittar något fel på bilen så läser vi ur ditt styrdon och modifierar dina filer så som vi tycker att dom ska se ut.
Sedan kör vi din bil och kollar så att den beter sig som den ska om så inte är fallet så ändrar vi om värdena tills den går som den ska och värdena ligger där dom ska först då kan vi lämna ut din bil och kunna vara nöjda med vårat arbete och våran produkt som vi lämnat ut till DIG. Ska man göra allt detta så kan man INTE göra det på 15min på en parkering.
Vi räknar med att vi behöver ha din bil 1arbetsdag."

Avgasystem ska på innan den ev lämnas till TM. Tar steg 2 hos de andra då de med följer.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
jockmos
15 februari 2009 · 5 Inlägg

hallåj!
har en c70-98 som jag chippade hos motornord...kalasnöjd!

det var redan bytt till 3" downpipe och 2,5" avgassystem..satte dit ett k&n inbox luftfilter efter chippningen:-)

motornord lovar 310kh/420nm med endast chippningen..http://www.motornord.se/system/specialsok.asp?HID=256&HSID=3050&FID=313

pillade lös boxen,postade den och fick tebax den på några dagar..no problemo!

(såg just att din bil är nyare..ppc krävs...)

Senast redigerat av jockmos (15 februari 2009)

Jeppepaberget
17 mars 2009 · 85 Inlägg

Autotech finns ju också smile

micke777
17 mars 2009 · 185 Inlägg

Jag rek TM Racing... Jo, jag e partiskt! smile
Kanon bemötande o ett stort kunnande. smile Men jag tror säker Autotech o BSR oxå har det.

jimmy-124 Svartlistad
17 mars 2009 · 446 Inlägg

turbo center rekommenderar jag även fast dom inte finns med på listan , dom får min röst ! tack vare dom är mkt kunniga och bra kundbemötande smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
High-Octane "Bilskadetekniker"
17 mars 2009 · 276 Inlägg

jag rek oxå tm racing! grymt bra bemötande och tomas kan sin sak:)
bsr och atm är oxå grymt duktiga inget annat skall sägas,
så här hade jag valt.. 1. TM racing, 2 ATM 3. BSR .

Men de e ju jag de:)

kwansa Hmm, vet inte?
17 mars 2009 · 1 775 Inlägg

jag skulle ta en firma som har en bromsbänk så man får effekten på papper och så man ser att bilen är frisk, det har iaf inte Tm Racing.

fast dem som flesta som kör med deras trim verkar nöjda smile

Senast redigerat av kwansa (17 mars 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
torpis Forummoderator
17 mars 2009 · 10 572 Inlägg

Jag är mycket god vän med grabbarna på Autotech, en annan god vän jobbar på BSR. Jag har även varit i kontakt med TM-racing och Thomas där är trevlig och vet vad han pratar om. Vilken firma man väljer är en smaksak.

BSR världens bästa trimfirma har inget 700hk steg till S40 så för mig är de värdelösa. (läs noga så ni förstår min humor)  Autotech bygger 700hk steg till S40 så för mig är de kanon. Samma sak med TM racing.  Man får helt enkelt ringa runt och se vem man får bäst förtroende för.

Jag hade aldrig trimmat min bil via postorder, det tycker jag är oseriöst. Att lova 15hk mer än andra och inte ens vilja se bilen de trimmar klingar inte rätt för mig.

Man kan ju för 10000kr få bilen mappad hos Autotech då får man ut exakt vad som går att plocka samt papper på effekten från rototesten. Det är det bästa om man vill veta vilken effekt man får.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Adder Adder
17 mars 2009 · 972 Inlägg

jeppepaberget skrev:
Autotech finns ju också smile

ATM = AutoTechMotor..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Adder Adder
17 mars 2009 · 972 Inlägg

Hmm, är svårt att välja.. Får se vart de blir tillslut har lite mer kött på benen nu iallafall.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Busgrabb Rejsa ?
17 mars 2009 · 2 959 Inlägg

Att en firma får ut mer effekt än Autotech tror jag inte på om det gäller samma bil, bilarna varierar ju dock en hel del så visst att 2 st olika T5:or går olika bra.
Grabbarna är grymt duktiga och har hållt på med Volvo aluminium motorer så länge dom funnits, är typ alltid först med att knäcka dom nya Volvobilarnas mjukvaror och kan erbjuda "chipp" till dom nästan direkt när dom kommer ut på marknaden.
Visst jag är partiskt och har haft mycket att göra med Autotech men en firma som bygger helt och hållet från grunden och inte bara laddar mjukvaror och monterar färdiga avgassystem ger mig mera förtroende alla dagar i veckan.

Tänk också på att dom olika effekterna som firmorna uppger är uppmätta i helt olika bromsbänkar och helt olika dagar med olika förutsättningar. (Luft, temp, osv)

Angående PPC boxen, vad ska man med den till om man inte har en nyare bil med garanti och vill kunna återställa den....

Senast redigerat av Busgrabb (17 mars 2009)

Autotech
BMW 335D (2008)
_Plutten_
17 mars 2009 · 66 Inlägg

jockmos skrev:
hallåj!
har en c70-98 som jag chippade hos motornord...kalasnöjd!

det var redan bytt till 3" downpipe och 2,5" avgassystem..satte dit ett k&n inbox luftfilter efter chippningen:-)

motornord lovar 310kh/420nm med endast chippningen..http://www.motornord.se/system/specialsok.asp?HID=256&HSID=3050&FID=313

pillade lös boxen,postade den och fick tebax den på några dagar..no problemo!

(såg just att din bil är nyare..ppc krävs...)

gick in å kollade upp den sidan...2500:- för chippning..mkt billigt, men 310hk? har du märkt sån skillnad från 240 till 310?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang