4761
Sök

Var/vad ska man köpa för extern wastegate? Ska sitta på en 940 turbo. 40/50mm eller vad de finns för storlekar

1 028 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
hejsan skulle behöva en extern wg till min 940 turbo.
Men vet inte vilken storlek man ska ha  40/50mm eller vad de nu finns för storlekar? vad e skillnaden på dessa?

Var ska man köpa å vilken modell?
Någon som köpt å kör med en wg som ni tycker funkar bra?

Mvh jimmy

Har inget å skriva ännu

Rapidoz
688 Inlägg
17 mars 2009
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=112
körde jag med,
fungerade fint.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 028 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
oki men vad e skillnaden på storlekarna? funktionsmässigt?

Har inget å skriva ännu

8 267 Inlägg
17 mars 2009
Det större desto mer hk kan den i teorin klara av och dessutom så kan en större tillåta lägre laddtryck än en större.

1 028 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
okioki lägre laddtryck säger du... men vi säger 40mm hur lågt ladfd kan jag köra me då? siktar från0,9-1,5

Har inget å skriva ännu

10 287 Inlägg
17 mars 2009
Beror på en massa saker....

Mitt 16V turbo bygge med en 40mm HKS laddade 0.6 vid varvstopp med helt öppen WG.

Men det är inte själva diametern på ventilen som är avgörande i sig. Flödet i WG-huset och hur bra flödet är till och från WG samt differenstrycket över turbinen spelar stor roll.

/Göran

volvo_grabb skrev:
okioki lägre laddtryck säger du... men vi säger 40mm hur lågt ladfd kan jag köra me då? siktar från0,9-1,5

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 028 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
oki för på denna stora turbon jag har på just nu... laddar den över 2 med helt öppen wg lucka... må¨ste få ner laddet + att jag skulle kunna justaera de lite granna men vet inget vilken stprkel jkag ska ha å varför å hur jag får reda på vilken jag ska ha

Har inget å skriva ännu

10 287 Inlägg
17 mars 2009
Börjar man i fel ände med att stoppa dit en jätteturbo som inte är anpassad för vad man skall göra av sin motor så är det svårt att dimensionera resten vettigt. (eller är din turbo räknad för din effekt?)

En korrekt placerad 40mm WG med bra flöde räcker till byggen upp till åtminstone 500Hkr.

Du måste börja med att skaffa en turbo som är avsedd för det du skall göra.

Vad jag kan se om din 940 så har du orginal grenrör och orginal topp (jag antar att det är en oportad 530) och R-spridare och då gör man inte med mycket mera än en 19T och då räcker inbyggda WG så slipper man kladda med en yttre.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök