Sportluftfilter med avskärmning ?

Johan2
17 mars 2009 · 8 Inlägg

Hej, jag tänkte montera ett sportluftfilter på min bil, Har hört att man på samma gång ska sätta dit en avskärmning.

Frågan är vad det finns för fördelar och nackdelar med ett sportluftfilter? och om det är någon som har någon bild eller en enklare förklaring på hur en korrekt avskärmning borde byggas/göras ?

Finns det något speciellt luftfilter som ska köpas för bättre passform osv?

Har en v40 t4 -98

Mvh Johan

torpis Forummoderator
17 mars 2009 · 10 576 Inlägg

Hejs,

Det finns inga egentliga fördelar alls. Bilen kommer låta lite mer, den kommer inte gå fortare snarare tvärt om. Det samlas varm luft under huven som bilen suger in även om du avskärmar.

Jag mätte upp en viss förbättring på min gammle bmw 325, men bilar med turbo suger i sig luften även om filtret flödar lite sämmre så ingen direkt skillnad på en S40 T4.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Squadron
17 mars 2009 · 1 833 Inlägg

Nackdelar är väl att mer partiklar, och smuts kommer genom. Kan förstöra LMM.

Föredelar, mer kalluft till motorn => mer effekt. OM man har bra tillförsel och bra avskrämning från den varma luften i motorutrymmet.

JT har specialbyggd plåt till X40.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Blida
18 mars 2009 · 654 Inlägg

Det relevanta har väl mer eller mindre redan nämnts ovan vad gäller filter.
Tipset du kan få om du vill ha ut något av filtret mer än brööööl brööööl ljudet är att skaffa ett inkapslat eller CAI filtersys.
Då får du mer innehåll av den kalla luften och många ggr även "mer effekt".
Välj även BRA filter med hänsyn av din LMM och dess trådar.
Dvs: bra flöde,filtrering,osv.

Busgrabb Rejsa ?
19 mars 2009 · 2 959 Inlägg

Squadron skrev:
Nackdelar är väl att mer partiklar, och smuts kommer genom. Kan förstöra LMM.

Föredelar, mer kalluft till motorn => mer effekt. OM man har bra tillförsel och bra avskrämning från den varma luften i motorutrymmet.

JT har specialbyggd plåt till X40.

Har JT det ? Inget jag såg på hemsidan ?

Autotech
BMW 335D (2008)
caromania Forummoderator
19 mars 2009 · 9 296 Inlägg

Sedan är det viktigt att skilja på sportluftfilter i form av öppet eller i form av panelfilter.

Korrekt byggt kan ett sportluftfilter ge en hel del på rätt bil. En del bilar, även sportiga sådana har kassa originalfilter i kassa originalburkar. Hur det är med T4 vet inte jag men jag tolkar Torpis som verkar kunnig på T4an wink att det inte är så meningsfullt?

Hade du haft en Honda så hade det varit en annan historia.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang