ANG: 2 Kanalssteg, fler än 2 högtalare. Ett stortsteg eller flera små?

DPB Öh, barlös.
20 mars 2009 · 300 Inlägg

Information:

- Vad har du för förbrukare: Sony Xplod HU och ett skräpigt biltemasteg från år svartvitt och två Gashögtalare 6x9.

- Vad har du för bil: Renault Clio 94

- Vad har du för strömkällor: Standard som sitter i bilen.

- Vad lyssnar du på för musik: Techno/dance/dansband/rock/hårdrock/metal/powermetal/speedmetal/deathmetal/grindcore/deathcore osv osv av hårdare genere.

- Vad har du för krav på anläggningen budget/ medelmåtta.

Frågor:

Hur tjocka kablar för ström och jord behöver jag för att driva det jag har nu, vet att det blir svårt att svara när jag själv inte kan utläsa effekten(står inte, slitet.)

Men om vi utgår i från att det är väldigt budget på speciellt slutsteget, gashögtalarna spelar på bra med ganska trevlig ljudbild så de kan jag tänka mig att använda när det är dags att komplimentera med nya saker.

Gashögtalarna är av modell GX6933 " 3-Way speaker system 6x9 280 W MAX  4 OHMS."

Anledningen till att detta åker in i min Clio är för att jag vill lära mig installera innan jag börjar med lite "dyrare" saker, sen hade jag bara en bandspelare i bilen och inga pengar att lägga på ljud just nu.

Skulle något gå sönder så gråter jag inte för det, känns som en bra nivå att börja på när man ska installera.

Nästa fråga är då, om jag hittar några fler billiga högtalare hemma som kan matcha mina 6 x 9, då har jag förstått att det inte är lämpligt att koppla de på samma steg eller kanske inte ens fungerar?

Ska jag satsa på ett litet billigt steg för tvåkanal då eller ett fyrkanal direkt till framtiden?


Sen när jag bestämmer mig för att jag vill ha följande:

10 " Bas,  2x 6x9 "bak", 2x diskanter fram och 2x 5,25.


Vad är bäst för ljudbild och för att det ska hålla bra då?

Monosteg - Bas

Tvåkanal - 6x9

Tvåkanal - Diskant

Tvåkanal - 5,25


Eller

Fyrkanal - Bas + 6x9 bryggat.

Fyrkanal - diskanter + 5.25.

Sen en vettig HU+delningsfilter osv osv på det också, finns det risk att jag behöver mera batteri till detta också?

Låter det helt jävla idiotiskt, vilket jag har en känsla av för jag är verkligen ny på detta. Eller har jag faktiskt lyckats förstå av det jag redan läst på?

Lonefox Bad music kills good sound
20 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Allra bäst är helaktivt men det är samtidigt svårast (etts teg till respektive högtalarpar så som du uppger i ditt andra alternativ). Med rätt enhet (tex. Eclipse 8445, Alpine 9887, Pioneer P88 osv eller ngn värre med separat box eller en bra påhängsbox) så får man stenhård koll på resp element. Men det tar TID att få till det, framförallt om man ALDRIG gjort det innan.

Så för din egna skull då det blir enklare skulle jag kört en kombination av dina alternativ.
Tex. monosteg på basen, kraftigt fyrkanalssteg till 6x9-orna och 5.25" plus diskant (via passivt filter) eller separata tvåkanalssteg till dessa högtalare.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
DPB Öh, barlös.
20 mars 2009 · 300 Inlägg

Lonefox skrev:
Allra bäst är helaktivt men det är samtidigt svårast (etts teg till respektive högtalarpar så som du uppger i ditt andra alternativ). Med rätt enhet (tex. Eclipse 8445, Alpine 9887, Pioneer P88 osv eller ngn värre med separat box eller en bra påhängsbox) så får man stenhård koll på resp element. Men det tar TID att få till det, framförallt om man ALDRIG gjort det innan.

Så för din egna skull då det blir enklare skulle jag kört en kombination av dina alternativ.
Tex. monosteg på basen, kraftigt fyrkanalssteg till 6x9-orna och 5.25" plus diskant (via passivt filter) eller separata tvåkanalssteg till dessa högtalare.

Okej, tack så väldigt mycket för svaret!

Verkligen bra information, ska sätta mig och bygga ihop ett paket av Bas + högtalare + HU + steg, så får vi se hur det verkar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang