4792
Sök

Basen låter konstigt och "glappar" ibland, vad kan felet vara?

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
aturai88 skrev:
Basarna som drivs av mds steget är dubbla 12or från gas, dock är dem sammankopplade till en och samma kanal på steget, eftersom jag inte har införskaffat greningarna än. Kan det vara det tro? Dem är bryggkopplade.

Nu hänger jag inte med riktigt.

Använder du bara en kanal på steget till att driva basarna?
Hur har du kopplat baslådan, från lådans båda plus till stegets plus och lådans båda minus till stegets minus?

Japp, 1 kanal med 2 basar, kansek inte så bra, men det är vad jag kunde göra för att få båda att dunka. Båda plus till stegets plus och lådans båda minus till stegets minus, precis som det ska vara a(?), Men högtalarna där fram fungerar men det är basen som glappar, fattar inte varför.. riktigt jävla skumt det där.. Skitirriterande. sad

21 761 Inlägg
16 mars 2009
Lyser det någon protectionlampa på steget när basen "glappar"?
Syns det på voltdisplayen om spänningen sjunker kraftigt när basen "glappar"?

Att bara använda en av kanalerna är inte bra, vad jag vet så snedbelastas steget då. Dock vet jag inte exakt vad som kan hända, kanske andra kan förklara mer.

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Nej, jag vet. Vart kan man få tag på grenare? Måste man klippa och skarva själv? Strömmen är densamma när det glabbar, dock går strömmen upp och ner mellan 11.8 och 12.5, men det hörts ingen skillnad på basarna. Protectionlampan lyser inte heller.

21 761 Inlägg
16 mars 2009
Exempel på Y-förgrening: www.mds.se/?artnr=288023

Prova att koppla en bas till vardera kanal och lyssna ifall det fortsätter att glappa.
Senast redigerat av Drönirettab (16 mars 2009)

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Ska kolla upp det alldeles strax. Men kan det bero på att steget rör sig "fritt" på plåt under bilfärd eftersom ajg inte satt fast det än?

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Nu har jag bytt till en tjockare minuskabel, dock upplever fortfarande en del svagheter i basen, i takt med musiken. Nej, det är inte för att låtarna är så, har kört med låtar som nästan bara innehåller bas.

2 914 Inlägg
16 mars 2009
aturai88 skrev:
Nu har jag bytt till en tjockare minuskabel, dock upplever fortfarande en del svagheter i basen, i takt med musiken. Nej, det är inte för att låtarna är så, har kört med låtar som nästan bara innehåller bas.

vad jag hört (kanske bara gäller mitt steg) får det inte ligga mot ren plåt som kan jorda...
men lita mer på Drönirettab och Swedenrockers
men det kan ligga någonting i det...

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Har byggt om bakluckan så nu sitter steget på trä, men det knäppar sig ändå

Random Hero
4 047 Inlägg
16 mars 2009
kollat så +en sitter ordentligt på batteiet, o kabelskorna e klämda ordentligt ?

Dog food lid. Backwards

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Allting sitter precis som det ska, det glappar bara när bilen rullar, det är det som är det sjuka. När bilen står stilla glappar det inte. Dessutom hör jag något konstigt pip/surrande från basarna ibland. Oftast när jag startar bilen.

Random Hero
4 047 Inlägg
16 mars 2009
de e för du har antagligen bränt signaljorden när du hade för klen jord, du hör de bara när du startar för låten har inte börjat spelas men steget e igång.

kolla över alla kablar en gång till, ryck lite i dom o skaka runt lite

de kan även va inne i baslådan en kabel har börjat lossa, ovanligt men får nt uteslutas
Senast redigerat av DusanMandick (16 mars 2009)

Dog food lid. Backwards

2 914 Inlägg
17 mars 2009
Drönirettab skrev:

Prova att koppla en bas till vardera kanal och lyssna ifall det fortsätter att glappa.

finns det någon sådan fast som gör 2 st signaler till en signal,
tänkte göra så steget får bara en signal samtidigt, (börjar 4 kanaliga fungera som ett mono förutom att jag måste köra med 2 kanaler hela tiden alt. 4 kanaler)

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
de e för du har antagligen bränt signaljorden när du hade för klen jord, du hör de bara när du startar för låten har inte börjat spelas men steget e igång.

de kan även va inne i baslådan en kabel har börjat lossa, ovanligt men får nt uteslutas

Baslådan är inte möjlig, eftersom det är dubbla 12or som sitter i lådan, då borde ena trumman fungera iallfall, eller?

Har kollat igenom ALLA kablar, t o m dem bakom stereon.

2 914 Inlägg
17 mars 2009
aturai88 skrev:
DusanMandick skrev:

Baslådan är inte möjlig, eftersom det är dubbla 12or som sitter i lådan, då borde ena trumman fungera iallfall, eller?

Har kollat igenom ALLA kablar, t o m dem bakom stereon.

men vad han menar är att den kan ligga och småkortsluta lite nu och då, därför glappar det, (tolka jag rätt?)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2009
kalle_kalle skrev:
Drönirettab skrev:

finns det någon sådan fast som gör 2 st signaler till en signal,
tänkte göra så steget får bara en signal samtidigt, (börjar 4 kanaliga fungera som ett mono förutom att jag måste köra med 2 kanaler hela tiden alt. 4 kanaler)

Det finns (2xhona > 1xhane) men jag tror inte det är så jättebra att sätta en sån i stereon. Kan nog bli lite knas i den då när kanalerna går samma. Bättre isåfall att bara använda en av kanalerna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

445 Inlägg
20 mars 2009
DusanMandick skrev:

antingen så är det jorden lr så är det remoten, har så i min bil nu iaf att steget lägger bara. ska fixa jorden och kolla remoten igen. Och om det inte funkar så är det nog jag som behöver tips smile haha

Sök