2828
Sök

Söker hjälp med motor val (Opel)

5 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej.. Har en Opel Rekord med 1900 motor i års 79, men vill ha en lite större motor.
Vet någon om en nyare opel motor passar nästan rätt i en så gammal bil?
Tacksam för svar..
//Benji


4 682 Inlägg
17 mars 2009
#2
2.2 liters motorn e troligtvis ända motorn som passar direkt i.
sen beror det ju på hur pass stora modifikationer du kan tänka dig.
varför vill du byta till större motor, vill du ha mer effekt?

5 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
#3
Bilen är tänkt som en roligare sommar bil..Tanken är att byta både motor o låda möjligen bakaxeln om så behövs.. Mera effekt ju roligare blir de:)
Vill ju helst inte behöva byta broms detaljer och sådant..


4 682 Inlägg
18 mars 2009
#4
uppgradering till bättre bromsar e ju nästan ett måste om du byter till starkare motor, speciellt då du ska besikta.
hur mycket effekt e du ute efter?
förresten så passar ju oxå 2 liters motorn i direkt oxå men de e ju inte många hk som skiljer mellan 1.9 :an å 2liters motorn.

5 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#5
inte över drivet men upp mot 130-150.. Tänkte få tag på en motor med kanske 120 orginal så behöver man bara behöver regga om den för då är den ju inom gränserna, och om den trimmas så syns ju inte de utvändigt.. Men kanske har fel, är första projekt med byte till större motor så är ju inte världsbäst direkt.. Så alla förslag o råd är varmt välkomna...


1 291 Inlägg
19 mars 2009
#6
2,4an från omega passar.
Sen är det verkligen ingen dum idé att byta till lite värre bromsar, iaf fram om du ska öka effekten till mer än det dubbla


4 682 Inlägg
19 mars 2009
#7
MattiasH skrev:
2,4an från omega passar.
Sen är det verkligen ingen dum idé att byta till lite värre bromsar, iaf fram om du ska öka effekten till mer än det dubbla

passar ohc-motorerna direkt i cih motorfästen?

1 291 Inlägg
19 mars 2009
#8
Moparboy440 skrev:
MattiasH skrev:
2,4an från omega passar.
Sen är det verkligen ingen dum idé att byta till lite värre bromsar, iaf fram om du ska öka effekten till mer än det dubbla

passar ohc-motorerna direkt i cih motorfästen?

2,4an är en cih motor, likaså sexorna dvs 2,6 och 3,0


5 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#9
Är 2,4an 4 cylindrig? Är inte så haj på alla motorer.. För de måste ju vara lättare att komma igenom besiktningen med en fyra en en sexa. Hur avancerat är de att byta bromsar om jag nu ska göra de??


Meister
6 763 Inlägg
19 mars 2009
#10
Benji_88 skrev:
Är 2,4an 4 cylindrig? Är inte så haj på alla motorer.. För de måste ju vara lättare att komma igenom besiktningen med en fyra en en sexa. Hur avancerat är de att byta bromsar om jag nu ska göra de??

Japp det är en 4:a


4 682 Inlägg
19 mars 2009
#11
MattiasH skrev:
Moparboy440 skrev:
MattiasH skrev:
2,4an från omega passar.
Sen är det verkligen ingen dum idé att byta till lite värre bromsar, iaf fram om du ska öka effekten till mer än det dubbla

passar ohc-motorerna direkt i cih motorfästen?

2,4an är en cih motor, likaså sexorna dvs 2,6 och 3,0

ok, hade fått begreppen lite om bakfoten hmm .

5 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#12
bra att de va en 4:a.. Men är de svårt att byta bromsar, om de e nån som vill förklara lite snabbt vilka delar som ska bytas och hur lång tid de kan ta för en som aldrig gjort de innan..
Tacksam för svar och de som jag redan fått. Dem är guld värda:)



Sök