5281
Sök

Ljuddämpning i dörrar på mazda 323

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
Tjena!

Sökte efter trådar där folk dämpat sina dörrar men det var inte så många som hade den typen av konstruktion som jag har.

Hur som helst, har tyvärr ingen bild på dörren men först har vi plåten längst ut där elhissen sitter och det hela ser ut lite som ett skellett. Innanför där sitter en plastfilm orginal påklistrad och utanför filmen själva dörrsidan. Dörrsidan består av en plywood/massonitskiva som är klädd med "fakeläder" på andra sidan och där själva elhissknapparna, handtaget och dylikt sitter.

Hoppas ni fått en bild av hur dörren ser ut, jag har dock slitit av plastfilmen mot plåten pga att den var så vidrigt ditkletad och gjort rent mot "plåtskellettet". Tänkte sätta dit något nytt pga vattnet som annars kommer sippra ner på grejerna (det som kommer mellan fönstret och listen).

Hur ska jag på ett bra sätt dämpa min dörr? Ska jag trycka på mina bitumenplattor på själva "trät" på insidan av dörrsidan eller någon annastans?

tacksam för ideer

/Max

Hewi
571 Inlägg
22 mars 2009
Du skall till att börja med dämpa på plåten längst ut dvs det utanför "skelettet" och sedan på skelettet så att den blir så tät som möjligt , dörrsidan kan du dämpa också men där rekommenderar jag isåfall butyl baserad dämpmatta eller dämpmassa. Vart/hur sitter högtalaren monterad?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

ljudfantast
1 372 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
högtalaren sitter monterad på dörrsidan bakom själva hålet finns skumgummimaterial som sluter tätt mot plåten bakom. Sedan har plasten mot "skelettet" förmodligen hjälpt till som tätare. Finns då alltså ett hål i plåtsidan som elementet på högtalaren kommer sänkas in i.

En till fråga, nu sitter ju hissanordningen i yttersidan på dörren alltså i själva plåtkonstruktionen. Om den skulle faila i framtiden vill jag ju komma åt grejerna. Ska jag dämpa mot de plana plåtytorna jag kan hitta eller köra lite var stans där jag kan fästa plattorna mot plåten, sätta upp ny plast och försöka köra lite tätningsmaterial mellan dörrsida och plåt?

väldigt tacksam för svar

/Max

Sök