3023
Sök

Merceders Benz 190 motorbyte .

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
Tjenare har ärvt min farfars 190 med förgasarmotor, har också min 190E som då har blivit lite sliten i plåten med en pigg insprutar motor, byta från förgasaren till insprutarmotorn ? ca 80 hästar i förgasaren och 122 i insprutarmotorn ungefär har jag för mig.
säger dom på besiktningen om det motorbytet ? går den igenom utan problem eller måste man regbesikta den för att det är insprutare istället för förgasar motor ?neutral , eller går det som sagt igenom utan problem för att det är en 190 motor som åker ner istället för  förgasar motorn ?

Tacksam för svar cool // Ego.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 mars 2009
Det blir som en uppgraderad motor som är snällare mot naturen, det skulle inte vara några problem men hör kanske med Transportstyrelsen, de kan säga dig exakt vad som gäller. wink
Jag sag en renoverad på blocket, en 1954, han vill har 15.000:- för den, det är nästa gratis och skulle gärna köpa den.
här kan du titta på den. http://www.blocket.se/vi/20787788.htm?ca=15_s
Senast redigerat av alain (22 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
ja om du nu menar att jag har ärvt en sån gammal merca så tar du fel tongue denna merca är 80-90 talare kommer ej ihåg årsmodell men det är ingen sån där gammal raritets bil iaf smile . men hade vart mkt fränt att äga den jioförsej smile men tack för tipset om transportstyrelsen iaf smile

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 mars 2009
MiZzY91 skrev:
ja om du nu menar att jag har ärvt en sån gammal merca så tar du fel tongue denna merca är 80-90 talare kommer ej ihåg årsmodell men det är ingen sån där gammal raritets bil iaf smile . men hade vart mkt fränt att äga den jioförsej smile men tack för tipset om transportstyrelsen iaf smile

W201 heter karossen wink

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
ja det vet jag wink men tack för upplysningen tongue . men till saken nu, går det att byta ut motorn utan problem måntro ?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 mars 2009
Tror det kan bli lite bök, eftersom effektökningen är större än 20%.
Bästa är ju att höra med Bilprovningen eftersom det är ju där du måste reg besikta bilen sen.

Jonas

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
jo jag har skickat ett majl till Bilprovningen ( svar om 48 timmar) men ja jag trodde att det skulle gå ändå eftersom det är 190 motor båda 2 å det lär väl inte spela så stor roll om man sätter i en insprutarmotor istället för att ha en törstig förgasarmotor tongue

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 mars 2009
Om du bytter en motor som är likadant som original, du behöver inte tänka på någonting Däremot om  du sätter in en annan motor än original måste du göra en ombesiktning och när du beställa tid, måste du säga att det är på grund av en annan motor, jag tror att besiktningen kosta lite extra för det, men som sagt kolla med transportstyrelsen så att jag inte säger nånting dum.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
ja det låter då vettigt med att man måste säga till att man har bytt motor å så iaf, men ja jag väntar på svar från bilprovningen;)

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
22 mars 2009
80 hk ? Är väl över 100hk i dom ? Har för mig att det var 105 hk i min 190 -87:a ! Är det då ''bara'' 122 hk i 190E så är det väl bara att byta eller har jag fel ?

Schipperke rules !

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
ja jag har ingen aning, farfar sa att han trodde det var dryga 80 kusar i den, inte hunnit kolla så noga på den men jag vet att det är en förgasarmotor men är det 105 kusar så lär det inte vara just några problem med att byta motor isåfall . får kolla upp det där lite noggrannare när jag får nån tid över.

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
Efter lite eftersökning så hittade jag igen reg nr å skit så kollade på VV:s hemsida och det är 105 kusar i förgasarmotorn, så då lär det ju inte vara några problem att byta ut motorn smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 mars 2009
MiZzY91 skrev:
Efter lite eftersökning så hittade jag igen reg nr å skit så kollade på VV:s hemsida och det är 105 kusar i förgasarmotorn, så då lär det ju inte vara några problem att byta ut motorn smile

Nej då är det ju på de lunga. tongue

Jonas

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
fan va fint, vilken lättnad det vart tongue då får man sig en lite piggare motor på 122 kusar istället för en trött å sliten gammal slitvargs förgasarmotor på 105 trötta hästar smile

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
22 mars 2009
Fast jag tyckte att den var hyffsat pigg när man hade lite fart .

Schipperke rules !

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
kan hända, men min insprutare är så trevlig smile

Sök