7976
Sök

Är det samma generator till 700serien som 900serien?

667 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kolla på remmarna vad det står på dem. Det borde stå någonting med "925" eller "930" eller något liknande, detta är i så fall remlängden. Enligt tabell i Biltema så finns det bla 913 mm remmar till 740, om det är såna du har så kan du istället välja tex 925 mm remmar.

Huvudsaken är att rembredden är samma och det ska den vara ifall du väljer en rem som är avsedd för fläkt/generator, men även för servo. Rembredden är 9,5 mm på dessa.

såg som föregående talare sa.. att det är olika anslutningar vad gör jag? går det att fixa?

21 761 Inlägg
27 mars 2009
Åtminstone på min 240 så satt anslutningarna på i princip samma ställe och jag behövde inte göra om någon av originalkablarna. Biltemageneratorn hade dock ett "plastskydd" runt anslutningarna, det hade inte originalgeneratorn.

Jag slipade helt enkelt ner själva avskiljningskanterna på plastskyddet så att kabelskorna fick plats. smile

Vad är det som skiljer sig?

I din andra tråd så visar du generatorn från två olika vinklar, men det skulle i så fall vara bra att se baksidan av generatorerna också. Då kan man antagligen direkt ge råd om hur du bör göra. smile
Senast redigerat av Drönirettab (27 mars 2009)

667 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Åtminstone på min 240 så satt anslutningarna på i princip samma ställe och jag behövde inte göra om någon av originalkablarna.

Vad är det som skiljer sig?

I din andra tråd så visar du generatorn från två olika vinklar, men det skulle i så fall vara bra att se baksidan av generatorerna också. Då kan man antagligen direkt ge råd om hur du bör göra. smile

kommer en bild om 10min,

667 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/82208/605525_vz2bz9.jpg
den gula kabeln satt jag ditt själv tror det är räät så? den röda satt så ungefär..

21 761 Inlägg
27 mars 2009
Nej nej, plocka bort den gula kabeln fort som tusan!

667 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nej nej, plocka bort den gula kabeln fort som tusan!

hur ska det sitta då?

21 761 Inlägg
27 mars 2009
Den stora anslutningen (M8) är B+, där ska laddkabeln till batteriet (startmotorn) sitta. Den mindre anslutningen bredvid (M6) är D+, där ska kabeln från batterilampan sitta.

På din ordinarie generator sitter det en kondensator som är kopplad till B+, det är en form av avstörningskondensator. På Biltemageneratorn sitter det ingen sån kondensator och då ska det heller inte sitta någon extra kabel där, endast laddkabeln som går till batteriet via startmotorn. smile

Ursäkta om jag verkade otrevlig i förra inlägget, men jag var osäker på ifall du hade kopplat den gula kabeln till en minusanslutning eller liknande. Inte kul om det skulle gå sönder någonting. smile

667 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den stora anslutningen (M8) är B+, där ska laddkabeln till batteriet (startmotorn) sitta. Den mindre anslutningen bredvid (M6) är D+, där ska kabeln från batterilampan sitta.

På din ordinarie generator sitter det en kondensator som är kopplad till B+, det är en form av avstörningskondensator. På Biltemageneratorn sitter det ingen sån kondensator och då ska det heller inte sitta någon extra kabel där, endast laddkabeln som går till batteriet via startmotorn. smile

Ursäkta om jag verkade otrevlig i förra inlägget, men jag var osäker på ifall du hade kopplat den gula kabeln till en minusanslutning eller liknande. Inte kul om det skulle gå sönder någonting. smile

det finns tre kablar från bilen satt på den andra generatorn.. men hur gör jag då?? för det är som ett stift kabelso.. men vart ska den?? det är en klen kabel som blir över kan det vara jorden?

21 761 Inlägg
27 mars 2009
Den klena kabeln som blir över, är det en blå kabel?
Vilken färg har kabeln som har flatstiftshylsa och vart tar den vägen?
Jag gissar att det har suttit en blå kabel på en av chassieskruvarna (bredvid den svarta kondensatorn) på den gamla generatorn, stämmer det?

667 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den klena kabeln som blir över, är det en blå kabel?
Vilken färg har kabeln som har flatstiftshylsa och vart tar den vägen?
Jag gissar att det har suttit en blå kabel på en av chassieskruvarna (bredvid den svarta kondensatorn) på den gamla generatorn, stämmer det?

ja det stämmer.. alltså är det bara dem två lite grövre jag ska använda?

21 761 Inlägg
27 mars 2009
Den kabeln som satt på en av chassieskruvarna är generatorns jordkabel, andra änden borde sitta fast i generatorfästet vid motorblocket tror jag.

Det är viktigt att denna jordkabel sitter fast ordentligt i generatorns chassie på något sätt, det bör gå att använda en av chassieskruvarna på den nya generatorn också. Annars kan du utnytja någon av de gängade hålen i chassiet (M6 tror jag) och dra en ny lite kraftigare kabel. smile

Den kabel som har flatstiftskontakt kan ju bara ha suttit på ett enda ställe hos den gamla generatorn, det är vid D+. I så fall får du kapa bort flatstiftshylsan och sätta en ringkabelsko som har M6 hål, kan kanske behövas en blå ringkabelsko för att få tillräckligt stort hål.

Sedan finns bara en kabel kvar, det är en grov röd som ska sitta på B+.

667 Inlägg
28 mars 2009
Trådstartare
generatorn sitter på plats! med full stereo utrustning igång och allafläktar och ljus på laddar det 13volt på tomgång! men då ska man tänka på att min tomgång bara ligger på mellan 600 och 700varv..
Senast redigerat av volvo_245_racing (28 mars 2009)

21 761 Inlägg
28 mars 2009
Testa att ha runt 1000 varv och mät.

På min bil märker jag att 700-800 varv är en liten "gräns" för att generatorn ska orka ladda med stabil spänning när halvljus och fläkten (på högsta hastighet) är igång, däremot vid 1000 varv så ger den minst 14 V när strömförbrukningen är ca 65-68 A. smile

För säkerhets skull kan du mäta på själva generatorn hur spänningen är där, jag fick fixa till jordkabeln från generatorn på min bileftersom jag märkte att det var omkring 0,5 V spänningsfall mellan generator och batteri. Det var där jordkabeln satt fast i generatorfästet (på motorblocket) som kontakten var dålig, rengjorde från olja och annan skit.
Senast redigerat av Drönirettab (28 mars 2009)

Sök