7568
Sök

Volymen på MAX men ändå lågt ljud?

12 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Tjena har installerat lite nytt ljud i min bil har satt in en Pioneer DEH-P5100UB på vissa låtar måste jag har volymen på max för att det ska bara bra ljudnivå, verkar som att den har låg uteffekt men det ska ändå vara 50*4W... så vad kan vara fel?

Tacksam för svar!

// 2taktare

10 287 Inlägg
27 mars 2009
Dålig nivå på den inspelade materialet?
Får du full nivå med radion?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Dålig nivå på den inspelade materialet?
Får du full nivå med radion?

/Göran

kan ju vara det, men måste ändå ha på ca 2/3 av volymen när man ska spela vanlig ljudnivå.
När man ska spela högt så volymen nästan alltid på 50-52 och den går till 62.
Minns när jag hade sony stereon då hade jag alltid på 22 och den gick kanske till 45..

2 914 Inlägg
27 mars 2009
jag kan åxå bara köra till 55 (sen orkar inte mina högtalare med) och jag har en pioneer 4000ub (typ samma om jag inte minns helt fel)
men det är ganska högt iallafall smile

10 287 Inlägg
28 mars 2009
Kan eller kan du inte spela max med radion?
Det är inget speciiellt konstigt att utnyttja volymkontrollen.
Vad är det för finess om volymen går till 100 och du har max på 40?
Lite reserv skall man ha för lågt inspelat material men nån måtta får det vara.

/Göran

2taktare skrev:
kan ju vara det, men måste ändå ha på ca 2/3 av volymen när man ska spela vanlig ljudnivå.
Minns när jag hade sony stereon då hade jag alltid på 22 och den gick kanske till 45..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 914 Inlägg
28 mars 2009
Sharky skrev:

/Göran

om han skaffar steg kan man inte kunna spela på max utan att det låter illa?
(rätt slutsteg för högtalarna plus att man har ren signal överallt.

21 761 Inlägg
28 mars 2009
2taktare skrev:
Tjena har installerat lite nytt ljud i min bil har satt in en Pioneer DEH-P5100UB på vissa låtar måste jag har volymen på max för att det ska bara bra ljudnivå, verkar som att den har låg uteffekt men det ska ändå vara 50*4W... så vad kan vara fel?

Har du kollat igenom stereons inställningar ordentligt?
Vilka låtar låter svagt, basrika låtar eller?

Stereon har ju bla aktiva delningsfilter och en form av equalizer, kika på inställningarna så att inte något filter dämpar vissa frekvenser eller att någon signalnivå är nedjusterad. smile

7 281 Inlägg
28 mars 2009
Men han verkar ju kunna spela högt, bara att han inte vill vrida upp volymen så mycket för att det står 55 på displayen.

Sen förstår jag inte vad du menar kalle, om han skaffar slutsteg ställer han ju in gainen efter var någonstans han vill ha maxvolym på stereon.

2 914 Inlägg
28 mars 2009
Brains skrev:
Sen förstår jag inte vad du menar kalle, om han skaffar slutsteg ställer han ju in gainen efter var någonstans han vill ha maxvolym på stereon.

tänkte han kanske har samma bekymmer som mig jag har ju det att basljuden låter "plågade" då jag spelar högre. det är nog därför mina installationer på framsystemet går att diskutera.

12 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Sharky skrev:

/Göran

2taktare skrev:

Ja jag kan spela maxvolym på radion, men vissa låtar måste jag ha volymen på 100% och det är ändå inte nog högt som jag tycker det borde vara när volmen är maxad!

/ 2taktare

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 mars 2009
Har du kollat hur SLA-nivåerna står?

Source Level Adjuster (SLA)
Allows you to independently adjust the volume ratio between all of the headunit's sources (using the FM volume level as a reference), so the start-up volume between sources will always be the same.

Se sida 31 i manualen:
http://www.service.pioneer-eur.com/pees … trMan.nsf/(CountDownloadinInstructionManuals3)?openagent&ID=28EF01995F1CC7D2C125756D0031A5FD&Attachment=QRB3018_DEH-P5100UB.pdf

På sida 32 nämns även ASL som jag tror kan inverka med då den skall kompensera volymen beroende på bakrundsljudet..

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök